Ny thriller - ny 3-2-seier

Postet av Lyngen/Karnes IL den 10. Sep 2023

L/K - Storsteinnes 3-2: Kristoffer Hansen Holst ble formell matchvinner med et vakkert langskudd, men den reelle matchvinneren for L/K lørdag var keeper Håkon Jensen.

Det er ikke ofte at bortelaget med rette kan si at de fortjente poeng på Polleidet gress, men lørdag var det lett å skjønne de balsfjordingene som var skuffet etter 3-2-tapet for L/K. L/K rodde i land seieren, om enn etter å ha scoret vinnermålet en god halvtime før slutt, ulikt dramatikken på Fagernes da Ramfjord ble beseiret med de samme sifrene.

Storsteinnes, med den gamle L/K-helten Krister Skogli som spillende trener, ledet både 0-1 og 1-2 og spilte en god andre omgang. Men likevel stod det 3-2 til L/K når dommeren blåste av kampen. Da hadde lagene spilt en jevn første omgang der Storsteinnes scoret på en kontring og så ut til å kunne gå til pause med 0-1. Men helt på tampen av omgangen er den ellers gode STIL-keeperen Joachim Bråthen ute av buret og klarerer. William Sørensen får ballen på 45 meter og spotter at keeper er feilplassert. Han er rask med å sende av gårde et skudd og ballen seiler over keeper og i mål. Sterk kandidat til årets mål fra William Sørensen, som startet på benken lørdag etter en uke preget av sykdom.

Publikum hadde knapt fått satt seg på tribunen etter kaffe og vafler i pausen før bortelaget igjen er i ledelsen. Marius Dalhaug gjør det meste av et oppløp på venstresiden og litt passivt forsvarsspill fra L/Ks side og klinker ballen i nettet ved første stolpe. En ny kalddusj for L/K, men så skulle det snu ganske fort. Marco Mathisen hadde kommet inn på midtbanen til starten av omgangen og hans pasningsfot var gull verdt etter 56 minutter. En presis ball i bakrom til raske Gabriel Wikbo-Larsen, et touch fra 17-åringen og så skudd i hjørnet. 2-2.

Og like etterpå skal L/Ks toppscorer Kristoffer Hansen Holst vise seg fram. Han har etter at Sigve Ringbakken skadet seg, fristet tilværelsen på venstrekanten istedenfor sin vante spissrolle, men 58 minutter ut i kampen viser han at man ikke trenger å være rett foran mål for å score. Han får ballen på 20 meter og curler den med høyrefoten opp i hjørnet. Lekkert av Holst, som nå har 17 seriemål for året. Dermed holder han fortsatt stand også som 5. divisjons fremste målgjører - sammen med Hamna 2s Simen Mikkelsen.

L/K skapte flere sjanser utover i omgangen og fikk blant annet et mål annullert uten at det fremsto glassklart hvorfor. Men samtidig ga ikke balsfjordingene opp kampen, og etter hvert var de også klart farligst foran mål. Flere store sjanser ble vasket frem og det smalt blant annet i aluminiumet bak L/K-keeper Håkon Jensen i tillegg til at 16-åringen måtte i aksjon flere ganger mot slutten av kampen.

Det ble imidlertid ikke flere mål - verken den ene eller den andre veien - og såpass mye av æren for det hadde Jensen at han ble belønnet med Dagens L/K-gutt. Velfortjent på en dag der den nybakte pappaen og L/K-treneren Markus Karlsen Skogheim var mest lettet og glad for det tre poengene. Og tabelltopp også - med KSK ett poeng bak med én kamp mindre spilt.

* Med lørdagens seier holder vi Storsteinnes syv poeng bak oss i tetstriden. Hvis alt går som det ser ut til i divisjonen over oss, at Ulfstind og Andreas Løvland tar TiTO-gullet, så er det ingen av andrelagene rundt oss (FIL 2 og Hamna 2 spesielt) som har anledning til å rykke opp. Med to lag opp fra 5. divisjon så betyr det som det står nå at det realistisk sett kun er Kvaløya og Storsteinnes som kan forpurre opprykket for L/K. De neste ukene vil bli spennende i så måte - med tøffe bortekamper for L/K på Finnsnes og på Stakkevollan.

* Vebjørn Isaksen (24) rundet 160 A-kamper for L/K lørdag. Vebjørn har også i 2023 vært påliteligheten selv på høyre stopperplass og har som den eneste spilt, fra start, samtlige 23 L/K-kamper (inkludert treningskamper). Mika Johnsen er den eneste andre som har spilt alle 23 kampene, men han har hatt et par kamper som innbytter.

* Gabriel Wikbo-Larsens 2-2-mål var L/Ks 100. scorede mål denne sesongen - treningskamper inkludert.  I serien er tallet 82, hvilket ikke mange lag i nordnorsk herreserie matcher. Det gir et snitt på 4,82 mål per kamp.

L/Ks lag: Håkon Jensen, Vebjørn Isaksen, Oskar Leiros, Jørgen Skog, Kristian Bjørn Hansen, Krister Klaussen, Mika Johnsen, Kristoffer Hansen Holst, Einar Skogheim, Gabriel Wikbo-Larsen, Isak Kristiansen

Innbyttere: William Sørensen, Marco Mathisen, Joakim Berg Bjørklund

Gule kort L/K: Kristoffer Hansen Holst og Einar Skogheim

Dommer: Trond Haug, Kvaløya

L/Ks målscorere: William Sørensen, Gabriel Wikbo-Larsen og Einar Skogheim

Neste kamp: Finnsnes 2 (B), mandag 18. september.

Tap for L/K 2

L/K 2 spilte kamp etter A-laget på Polleidet lørdag. L/K-rekruttene spilte en bra kamp, men det ble likevel tap 2-5 for KSK 2. L/K skapte mye offensivt i denne kampen og burde absolutt scoret mer enn de to målene det ble. Samtidig "skapte" man litt vel mye defensivt også og KSK fikk en enkel jobb på noen av sine mål. William Waltenberg sto for L/Ks første mål da han stakk igjennom på stillingen 0-2 og satte ballen i lengste hjørne. Tordar Eidet Karlsen scoret på straffe i andre omgang.

L/K 2 har tre kamper igjen av sesongen. To hjemmekamper mot Kvæsma og Tromsøstudentene før man avslutter borte mot Storfjord 8. oktober.

L/Ks lag: Mikal Biendl, Christian Karlsen, Jonas Samuelsen, Tordar Eidet Karlsen, Kristofer Waltenberg, Vebjørn Tokle, Vebjørn Beck Løvland, Gard Grønvoll Sommerseth, Helmer Karlsen, Ian Harper og William Waltenberg.

Innbyttere: Berger Eidet Karlsen, Ayaz Mahmoud, Arion RJ Ballovarre og Rudi Dreyer.