Lille matchvinner igjen

Postet av Lyngen/Karnes IL den 26. Aug 2006

Rune Lillevik ble nok en gang tungen på vektskålen for L/K.

L/K vant til slutt 3-2 (1-1) mot Salangen i dag. L/K startet dårlig på en uvant stor gressbane i Salangen. Spillet ble imidlertid bedre etterhvert og det var slett ikke ufortjent at det til slutt ble L/K-seier i sommervarmen på Idrettsheia.

Det var tydelig at det var hjemmelaget som følte at de hadde mest å spille for på Idrettsheia. Det var i hvert fall umulig å se at dt var topp mot bunn etter hvert som Salangen rullet opp sine angrep. Ironisk nok skulle likevel ledermålet komme på en dødball. I det 13. minutt blir en lang ball slått inn midt foran mål og der kommer Daniel Traasdahl på et skråløp og stusser ballen i mål. Fortjent ledelse, men absolutt et mål som L/K med sin luftstyrke burde unngått.

Som vanlig måtte det altså et mål imot for at L/K skulle våkne, selv om oppvåkningsfasen tok nesten hele 1. omgang. Laget kom sakte men sikkert litt høyere opp på banen, og den seige snuoperasjonen hang også sammen med omleggingen fra 4-3-3 til 4-4-2. Øyvind Garfjell hadde to pene sjanser, mens Tom-Jørgen Gangsø svidde en stor sjanse fra kloss hold etter innlegg fra Frode Larsen.

Sistnevnte var den som rett før pause skulle få L/K inn i kampen også i målprotokollen. Et langt innkast fra venstreback Freddy Skogvang havner til slutt hos Larsen foran målet til Salangen. Frode demper ballen og setter den utagbart ned i hjørnet.

Andre omgang har L/K langt bedre kontroll over tingenes tilstand. Salangen er ikke nært så kvikke og da L/K gikk opp til 2-1 var det egentlig ikke ufortjent. André Fagerborg, i sin nest siste kamp for L/K før han blir leid ut til Skarp, tar etter 55 minutter ansvar for et frispark fra rundt 30 meter, ganske midt på målet. Med høyra knaller Fagerborg til og ballen går rett i venstre hjørne, sett med L/K-øyne.

Men før alle oppmøtte lyngsværinger hadde nådd å begynne kalkulere inn tre nye poeng i opprykkskampen, var hjemmelaget ajour igjen. Da hadde samme Fagerborg gjort nok inne i L/Ks egen 16-meter til at dommeren pekte på straffemerke. Daniel Traasdahl benyttet i hvert fall sjansen til å bli noe så sjeldent som en tomålsscorer mot L/K.

Rune Lillevik, en smule bedre i ryggen fra forrige helg etter intensiv behandling hos Karl Petter Heimdal, har avgjort utallige kamper for L/K. Det gjorde han også denne gangen - på hodet. Et frispark fra Andre Fagerborg fikk Lille luggen på og ballen seilte inn under tverrliggeren til Salangens Seipajærvi.

På slutten har Salangen et kjempeskudd fra langt hold som Jørgen Vik såvidt får slått til corner, men spesielt nervøst var faktisk ikke de siste 20 minuttene av kampen. Vik var forøvrig sedvanlig stødig og var kanskje L/Ks beste på Idrettsheia.

* Alle fem målene kom etter dødball.

* Stian Amundsgård fikk sitt 5. gule og må stå over mot Fløya onsdag.

Ingen god kamp av L/K men tre poeng er ingen selvfølge på Idrettsheia, selv mot et Salangen-lag som sliter atskillig mer på TiTo-tabellen enn vanlig er. L/K har slitt med skader og karantener etter ferien, men begynner nå å få hodet over vannet igjen. Til Fløyakampen er både storfjordingene Steffen Dreyer og Rune Kristiansen disponible igjen. Og enda mer gledelig er det at Jørn F. Berger er på full fart tilbake og sannsynligvis får en rolle i toppkampen onsdag.

Salangen - L/K 2-3 (1-1):

1-0 Daniel Traasdahl (13), 1-1, Frode Larsen (45), 1-2 Andrè Fagerborg (55), 2-2 Traasdahl (56, str), 2-3 Rune Lillevik (73-.

L/Ks lag: Jørgen Vik, Jens-Georg Løvland, Stian Amundsgård, Tor-Arne Larsen, Freddy Skogvang, Andrè Fagerborg, Tom-Jørgen Gangsø, Lasse Hausner, Frode Larsen, Rune Lillevik, Øyvind Garfjell.

Innbyttere: Ole Remi Hausner for Øyvind Garfjell, Vegard Berg Johansen for Frode Larsen.

Gult kort på L/K: Stian Amundsgård

Les mer om kampen her:

Og her:

Og kanskje etterhvert også noe på Salangens nettsider her...: