FK Fotball-Ligaen:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 30. Mai 2009

Uavgjort på Skjervøy

Skjervøy ledet 1-0 til pause i kampen mot L/K etter mål av Svenn Johansen. Rett etter pause utlignet Andreas Løvland på en fantastisk flott volley.

Det var ikke værforhold som innbød til festfotball akkurat. Selv til værharde Skjervøy å være var været i overkant friskt, med sterk vind og opptil flere regndråper i nanosekundet. Dommer Roald Johansen foreslo for lagene å sløyfe presentasjonen av lagene før kampen, og verken SIK eller L/K protesterte på det forslaget.

L/K startet i medvind og fikk ikke uventet et visst overtak i banespillet fra start, om ikke annet fordi ballen stort sett havnet på SIKs banehalvdel når både L/K og SIK avklarte. En sjansefylt omgang ble det ikke, men L/K hadde da et par-tre fete tilbud, hvorav Andreas Holm etter dødball og Fredrik P. Johansen var de som kom nærmest. Men det var kun hjemmelaget som klarte å score før pause. Svenn Johansen tok ansvar fra 20 meters hold og la ballen i hjørnet bak en litt skranglete oppstilt mur.

I andre omgang får L/K vinden i ansiktet, mens medvinden til SIK faktisk løyer litt. Men til tross for at hjemmelaget spiller i medvinden, er det vanskelig  å se at laget skapte særlig mye de siste 45 minuttene. Det meste av farligheter oppstod etter godt slåtte cornere fra banens nestbeste i dag, Ruben Kristiansen. Ellers er det forsvinnende lite SIK klarer å produsere. I andre enden bruker L/K bare fire minutter av omgangen til å bringe balanse i regnskapet. Øyvind Garfjell, for anledningen ute på høyrekanten, slår inn til Andreas Løvland. Han tar ballen på hel volley og saksesparker den i lengste hjørnet. En veldig pen prestasjon av banens yngste og klart beste i dag.

Etter en helt ordinær første omgang, gjennomfører L/K en veldig bra andre omgang hva innsats og trøkk angår. L/K-guttene viste virkelig vinnervilje og jobbet og slet for hverandre. Steffen Dreyer og Øyvind Garfjell hadde blant andre gode muligheter til å ta L/K i ledelsen, men det store sjansesløseriet var det ikke fra L/Ks side heller. Det ebber ut med 1-1.

Uavgjortkampen betyr at L/K fortsatt befinner seg nest sist på tabellen foran neste kamp, førstkommende lørdag borte mot serieleder Skarp.

SIK - L/K 1-1 (1-0) 1-0 Svenn Johansen (31), 1-1 Andreas Løvland (49)

L/Ks lag: Michael Wæraas; Tor Arne Larsen, Rudi Dreyer, Mats-Haakon Karlsen, Kristoffer Fagerborg; Ole Oscar Ross, Andreas Løvland, Andreas Holm, Øyvind Garfjell, Fredrik P. Johansen; Steffen Dreyer.

Innbyttere: Aleksander Helberg, Alexander Løvland Rygh.

Gult kort, L/K: Rudi Dreyer

* L/K stilte med en femmannssterk midtbane i dag. Alle fem ekte lyngsværinger og alle fem under 20 år. Gjennomsnittsalderen var på 17,8 år.

* Alle L/Ks utespillere idag var lyngsværinger (og da inkluderer vi storfjord-brødrene Rudi og Steffen Dreyer). Kun keeper Michael Wæraas fra startelleveren har spilt aldersbestemt fotball utenfor Lyngen/Karnes.

* Andreas Holm var tilbake på midtbanen etter et leit skadeavbrekk. Etter en litt nølende førsteomgang spilte Holm seg virkelig opp i andre omgang og fikk vist fram både ballferdigheter og utrettelig jobbing.