3. div: IFK - L/K 1-4:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 4. Mai 2013

Ett mål fra tabelltopp
L/K klatret helt opp i ryggen på Finnsnes etter kveldens seier over Ishavsbyen.

Jonathan Talseth Nilsen kom i fra nettopp Ishavsbyen i april. På TUIL Arena scoret han to mål mot slutten av 1. omgang og ga L/K et forsprang som IFK aldri klarte å hente.

I andre omgang scoret Mats-Haakon Karlsen etter corner - hans andre for sesongen - mens Christer Steinvik avsluttet med å sette inn 1-4 på slutten av kampen. Da hadde IFK redusert til 1-3 og kunne klart å skape spenning i kampen igjen. Men L/K hadde fin kontroll mot slutten og Christer la kampen til sengs med sitt første A-lagsmål for L/K noen sinne.

L/K hadde Mads Bjørkly ute med ryggskade og dermed fikk tidligere IFK-spiller Jonathan Talseth Nilsen sjansen fra start som spiss. Marius Dreyer, toneangivende mot Hammerfest sist helg, var ute med to gule kort og dermed kom Jan-Robin Bjørn inn på midtstopperplassen.

Kampen begynte usedvanlig rolig i begge ender. Lite sjanser innledningsvis, men L/K med et visst overtak i banespillet.
Normalen i disse oppgjørene er at IFK scorer tidlig og så kommer L/K tilbake i kampen. Denne gangen var det imidlertid L/K som fikk de første sjansene - og det etter cornere. Først en heading fra kaptein Vegard Emaus Nikolaisen etter 9 minutter på bakerste og så en enda større mulighet tre minutter senere ved Mats-Haakon Karlsen. Skuddet går imidlertid utenfor målet til IFK-keeper Mads Rønning.

Og så scorer faktisk IFK det første målet i kampen likevel. Men det blir heldigvis annulert. Et legg fra høyre blir headet i mål fra kloss hold og det stinket iallefall ikke offside der. Men helt sikkert rett avgjørelse av dagens solide dommertrio, ledet av dommer-nestor Roald Johansen. Bør dømme mer på dette nivået!

Hjemmelaget får imidlertid en anelse blodsmak i tannområdet og holder et visst trykk på L/K utover i omgangen. Etter 30 minutter hadde IFK fortjent å gå opp i ledelsen. IFK-spissen er igjennom alene med L/Ks unge keeper Kristoffer Granås, men han klarer brasene med en flott parade. Returen havner hos IFK igjen, men igjen er Kristoffer på plass og redder. Meget sterkt av 18-åringen, som spilte en veldig god kamp i dag!

L/K er igjen farlig frempå på corner, og igjen er det kaptein Nikolaisen som plager et IFK-lag som slet skikkelig på dødballene i dag. Men på smått utrolig vis går ballen utenfor.

Men så, etter 39 minutter, er det endelig duket for 0-1. Høyreback Edvard Hamnvik Sagelv slår en pen ball inn i feltet. Ballen havner midt foran mål på 13-14 meter og her går Jonathan Talseth Nilsen i hodeduell med midtstopperen. 17-åringen vinner den og headingen går i en pen bue over en IFK-keeper på halvdistanse og i mål.

Og som om ikke det var nok, så er Talseth Nilsen på plass igjen bare tom minutter og pirker inn 2-0 etter corner. Mats-Haakon Karlsen er igjen på høgget i feltet og skyter. Keeper redder, men returen havner hos Jonathan og han er nådeløs mot gamleklubben.

0-2 til pause var et sterkt, spesielt etter at IFK på overtid hadde en eventyrlig sjanse til å redusere. Først ved en heading i tverrliggeren og så en heading i stolpen - samme angrep! En noenlunde jevn første omgang er unnagjort.

L/K-trener David Lundblad oppsummerer 1. omgang slik:
Førsteomgangen er litt rufsete. Vi sliter tidvis med pasningskvalitet og bevegelsene. Syns ikke vi gjør en god omgang, men vi scorer på gunstige tidspunkt, samtidig som en god Kristoffer Granås holder oss inne i kampen. Så jeg var fornøyd med å gå til pause med ledelse 0-2.

I andre omgang er L/K det beste laget. Ole Oscar Ross og Stian Nordby var flinke til å gå på løp i bakrommene offensivt og det kunne fort blitt flere L/K-mål i denne perioden. Spesielt Ole Oscar Ross etter 49 minutter. Han får ballen på bakerste etter et pent forarbeid av Nordby, men ballen går utenfor.

Ross var imidlertid kongen av cornere i kveld. Og etter 65 minutter er det Mats-Haakon Karlsen som nyter godt av silkefoten fra Lyngseidet. Corneren fra venstre havner på bakerste stolpe og Karlsen, flybåren ens ærend fra Oslo, kriger inn 0-3. Dermed har Karlsen to mål på to kamper og er toppscorer i klubben sammen med Jonathan Talseth Nilsen.

IFK scorer 1-3 på corner etter 71 minutter, men IFK var ikke i stand til å sette inn noen sluttspurt. Istedet var det altså innbytter Christer Steinvik som kunne score sitt aller første A-lagsmål for L/K. Feiringen sto så absolutt i stil, noe han også lovet at den skulle gjøre i L/K-selvangivelsen før sesongen!

Christer Steinvik, kokfornøyd etter sitt første L/K-mål.

2. omgang oppsummerer L/K-trener David Lundblad på følgende vis:
Jeg syns vi er veldig gode i andreomgangen. Da kontrollerer og styrer vi. Vi gjør det vi har pratet om og kjører kontra på dem. Vi skaper masse målsjanser og kunne drept kampen mye tidligere.

Konklusjon: Vi må opp noen hakk på noen områder i førsteomgangen. Samtidig som vi må dyrke det som er bra i andreomgangen. Og så er det viktig at vi klarer å holde beina på jorda og ikke begynner og se på tabellen eller oppjustere målsetningene. Vi har kommet godt i gang, men ikke noe mer enn det. Så skal vi jobbe videre fram mot neste kamp, sier Lundblad.

Den kommer torsdag. Da skal den utsatte bortekampen mot Norild spilles. Og allerede søndag er det ny kamp - hjemme mot Kirkenes.

* Christer Steinvik scoret sitt første L/K-mål i sin 32. kamp for klubben.

* På 189 kamper før seriestart denne sesongen hadde Mats-Haakon Karlsen scoret seks mål. Men på to seriekamper så langt har han altså scoret to mål.

* Lars Petter Rotvold Nilsen fikk sin seriedebut for L/K.

143 bilder fra kampen finner du på L/Ks Facebook-sider her!

L/Ks lag: Kristoffer Granås; Edvard Hamnvik Sagelv, Mats-Haakon Karlsen, Jan-Robin Bjørn, Lasse Johnsen; Marius Grønnbakk, Vegard Emaus Nikolaisen; Stian Nordby, Ole Oscar Ross, Kristian Knutsen; Jonathan Talseth Nilsen

Innbyttere: Christer Steinvik, Lars Petter Rotvold Nilsen, Oskar Leiros.