L/K - KIF 2-2:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 12. Mai 2013

To poeng ut av vinduet
L/K hadde KIF på gaffelen, men på overtid av overtiden kom den bitre utligningen.

Stian Nordby: Hadde fortjent å bli matchvinner i dag.

Fire og et halvt minutt på overtid stiger innbytter Espen Bruer til værs og stusser ballen bakover og opp i lengste hjørne. Dermed ødelegger han det som så ut til å bli en flott L/K-ettermiddag med godt spill og tre poeng. For kampen mot KIF hadde L/K-guttene fortjent å vinne, og det ganske komfortabelt.

2. omgang hadde L/K så mange store muligheter som ble svidd at det var utrolig at det ikke ble mål før i det 85. minutt. L/K hadde god kontroll også etter ledermålet, men KIF klarer å etablere et visst press på slutten likevel. Og det klarte de å utnytte til slutt også.

L/K var det beste laget i første omgang og skapte mest. Kampen var såvidt kommet i gang før ballen smalt i tverrliggeren to ganger på kort tid. Ole Oscar Ross var mer enn en håndfull for KIF-forsvaret og holdt huskestue ved flere anledninger. Etter 12 minutter kommer han igjennom, men skuddet går utenfor på lengste stolpe, mens et annet hurtigtog, Stian Nordby, blir avvinket for offside etter å ha blitt spilt igjennom av Mads Bjørkly. Det så ikke ut som offside. Istedenfor er det KIF som scorer først. De får straffe etter at L/K aldri klarer å klarere ballen og til slutt blir en KIF-angriper tatt i feltet. 0-1 uten at bortelaget hadde skapt særlig mer enn akkurat straffesituasjonen.

L/K lot seg ikke merke av baklengsmålet og på en kontring like før pause skal det skje. KIF spiller ballen opp i banen men blir brutt av en særdeles aggressiv Marius Grønnbakk. Han avanserer litt før han slår en lekker ball i bakrom til Ole Oscar Ross. Ross legger forsvareren bak seg, tar ballen med seg på hodet rundt keeper og setter ballen i det åpne målet. Kunne fort blitt både straffe og rødt kort der, men Ross holder seg på føttene på beundringsverdig vis. 1-1, som også var pauseresultatet.

Andre omgang starter med at en offensiv høyreback Lasse Johnsen blir felt inne i KIFs straffefelt. Vegard Emaus Nikolaisen tar straffen, men gjør det såpass dårlig at KIFs keeper får en enkel jobb. Fortsatt 1-1.

I andre omgang er det tilnærmet klasseforskjell på de to lagene. L/K spiller bra fotball og kommer til en rekke muligheter. Ross fortsetter å gjøre livet surt for KIF-spillerne, som oftere og oftere bare må ta et gult kort for å hindre Ross i å storme inn i farlig sone. Ved ett tilfelle ville Ross, med sine ekstreme ferdigheter, garantert kommet en mot en med keeper, men ettersom det tross alt var andre forsvarsspillere i nærheten så nøyde dommer Andreassen seg med gult - selvom de neppe hadde løpt opp Ross der...

L/K presser på utover i omgangen men ballen går ikke i mål. Noe av skylden må L/K-angriperne selv ta, men det er ikke tvil om at KIF-keeper Igor Spiridonov redder bortelaget ved flere anledninger. Spiridonov må være en av divisjonens aller beste keepere og i 2. omgang fikk både Ole Oscar Ross og Stian Nordby merke akkurat det. Blant annet ryddet keeperen skikkelig opp på en trippelsjanse der Ross først skyter før Nordby får en dobbelsjanse.

Det begynte å se småstygt ut for L/K når kampen nærmet seg slutten og vi fortsatt står med bare ett mål. Men Stian Nordby ville ikke gi seg så lett. Etter 85 minutter vender han inn i banen på sin venstrekant og curler ballen i lengste. En meget vakker prestasjon og en meget fortjent scoring.

L/K har flere muligheter til å punktere kampen på slutten og burde også klart å avverge at KIF får sin sjanse på overtiden. Men litt kynisme manglet i dag og det førte til to avgitte poeng. Der KIF tok et gult for å hindre overganger og farligheter, så var ikke L/K like "rutinerte". L/K har da også et svært ungt lag og de vil lære av dette også. I dagens kamp var ingen av L/K-spillerne over 23 år og Ole Oscar Ross var L/Ks eldstemann. I farten tror vi ikke han har vært det før i en seriekamp.

L/K kan imidlertid være stolt av måten man gjennomfører kampen på. Laget, som er bygget nærmest helt fra scratch foran årets sesong, fremstår som veldig samspilte og sammensveisede. I dag var det mange som var gode. Og så er det mange som er villige til å gå fremover når sjansen byr seg, med backer som er villige til å gå og en defensiv midtbaneduo i Marius Grønnbakk og Vegard Emaus Nikolaisen som soper opp det meste. KIF, som etter mange solemerker er det beste Finnmarks-laget i divisjonen i år, var virkelig på bakføttene i lange perioder av 2. omgang og de vil nok være de første til å innrømme at uavgjorten var av det heldige slaget.

* Stopper Marius Dreyer ble kåret til "Dagens L/K-gutt" av en jury. Dreyer var allestedsnærværende i forsvarsspillet i dag og ryddet opp i stor stil.

* L/K manglet Mats-Haakon Karlsen (Oslo-jobb) og Jonas Samuelsen (karantene) i dag, i tillegg til langtidsskadde Kristoffer Brenn.

* Med uavgjort i dag ligger L/K på 4. plass på tabellen med sine syv poeng. De to neste kampene er mot de kanskje største favorittene i år - Finnsnes (b) og Fløya (h). Vi går for mye poeng i de to kampene også, men det blir sinnsykt tøffe kamper.

L/Ks målscorere: Ole Oscar Ross og Stian Nordby

L/Ks lag: Kristoffer Granås; Lasse Johnsen, Jan-Robin Bjørn, Marius Dreyer, Christer Steinvik; Vegard Emaus Nikolaisen, Marius Grønnbakk; Stian Nordby, Ole Oscar Ross, Jonathan Talseth Nilsen; Mads Bjørkly

Innbyttere: Oskar Leiros, Edvard Hamnvik Sagelv, Lars Petter Rotvold Nilsen

Gult kort, L/K: Jonathan Talseth Nilsen

Dommer: Jonny Andreassen - grei kamp på trioen, men heller ikke mer. Et par offsideavgjørelser i L/Ks disfavør må ha vært mer enn hårfine i dag.