Uventet sluttspurt holdt ikke for L/K

Postet av Lyngen/Karnes IL den 23. Mai 2024

TUIL 2 på bortebane har aldri vært en drømmemotstander for L/K. Og det ble da også en tung kveld på TUIL Arena tirsdag kveld.

Men til tross for det spillermessige overtaket til TUILs unggutter, spesielt i første omgang var ballinnehavet på minst 85-15 til hjemmelaget, så er faktisk L/K nær å klare uavgjort på slutten av kampen. Basert på første omgang, og det faktum at TUIL faktisk ledet 3-0 fem minutter før slutt, ville det vært et aldri så lite ran. Men ran skjer, også i TiTo-serien.

L/K, som ikke hadde spilt kamp siden 4. mai, lå under 1-0 til pause etter at TUIL svært gode spiss Brage Dyrkoren utnyttet et litt svakt utspill fra L/K-målmann Johan Valø og satte ballen i mål rett før dommer skal blåse av for pause. Veldig synd i en omgang der TUIL hadde totaldominans i banespill, men der de likevel ikke plager Valø nevneverdig mye. L/K, anført av kaptein Krister Skogli, lå godt i ramma og fikk stort sett skjermet målet fra de farligste forsøkene.

Og til tross for spillemessig underlegenhet, så har L/K to sjanser i første omgang som er minst like store som det TUIL har. Både Einar Skogheim og Gabriel Wikbo-Larsen er alene igjennom med keeper i løpet av omgangen, men klarer ikke det siste, vitale trekket – nemlig å sette ballen i mål. Einar Skogheim gjør først en god jobb med å presse fram en feil i TUIL-forsvaret. Han snapper opp et løst tilbakespill og er plutselig alene med keeper. Men det stokker seg litt akkurat i skuddøyeblikket, når Einar skal legge ballen over på venstrebeinet, og TUIL klarer å rydde opp.

Wikbo-Larsen er også fryktelig nære mål når han får en god gammeldags løpeball som 17-åringen får brukt farten sin på. Hna løper fra TUIL-kapteinen ute på høyrekanten og klarer å skjære inn foran mål. Fra spiss vinkel får han også skutt, men TUIL-keeper Gaute Waltenberg får stoppet forsøket med nød og neppe.

I andre omgang fortsetter TUIL sitt pasningsspill, men nå er L/K mer med i kampen. I perioder nesten det førende laget også, uten at TUIL kanskje føler at de mister så veldig mye kontroll. L/K klarer i alle fall å etablere spill på TUILs banehalvdel og forsvaret tør også å slippe seg litt opp innimellom. Og det er i en sånn situasjon at L/K får sitt banesår etter 64 minutters spill. Venstrestopper Marcus Hausner Christensen bryter et TUIL-angrep og avanserer opp i banen. Han prøver å spille en pasning inn mot midten, men TUIL-forsvaret snapper det. I et forsøk på å vinne ballen tilbake så hopper Christensen inn i duellen og treffer mann i stedet for ball.

Det hadde kanskje holdt med gult kort, men kampens solide dommer Edvard Habberstad valgte å vise direkte rødt til Christensen – som dermed må bokføre sitt andre røde kort for sesongen. Christensen spilte en bra kamp i den bakre treeren, men nå mistet L/K ham den siste halvtimen, i tillegg til at vi må klare oss uten ham i hjemmekampen mot TIL 2 lørdag.

En tøff oppgave ble dermed enda vanskeligere. Og det lettet ikke på stemningen i L/K-leiren når TUIL scorer både 2-0 og 3-0. Kampen er død og begravet, men så, for å fortsette grav-analogien, kommer det plutselig en hånd opp fra grava. Eller snarere en fot – Krister Skoglis skuddfot. Stopperen ble flyttet fram som en ekstra spiss i sluttminuttene og når TUIL roter ballen i føttene på balsfjordingen så klinker han til i en slags kombinert skudd og takling. Ballen fyker mot mål, men burde nok vært stoppet før den nådde nettmaskene. Men velkjente Gaute Waltenberg i TUIL-målet klarer bare å få en hånd på kula før den triller i nettet.

Og som om ikke det var nok, så vinner Skogli en duell bare minuttet etterpå. Ballen havner hos Andreas With Karlsen, som akkurat er byttet inn for L/K. Han nøler ikke og setter høyrefoten til fra 22-23 meter og sender av gårde en uimotståelig markkryper som suser inn nede i hjørnet på TUIL-målet. Et flott mål av With Karlsen, med solide røtter på Lenangsøyra og med en småfornøyd pappa Tor Albert på tribunen.

Det gjensto fortsatt noen minutter igjen av kampen og L/K legger seg ordentlig i selen for å få en utligning. Det oppstår flere situasjoner inne i feltet på slutten og spesielt én gang kunne en annen innbytter, Viljar Berg-Johansen fått straffet etter å ha blitt skubbet inne i feltet. Men det ble ikke noe straffespark av det.

Dermed ble det null poeng i en av de vanskeligste bortekampene for sesongen. Allerede lørdag er det ny "B-lags-motstander" - TIL 2 på Geitnes. Det blir ikke noe enklere oppgjør for L/K, som må klare seg uten både Marcus Hausner Christensen og Einar Skogheim. Skogheim fikk sitt fjerde gule kort mot TUIL 2 og pådro seg attpåtil sitt andre gule etter at kampen var avblåst.

* Gledelig comeback på A-laget for Kristoffer Hansen Holst - som er tilbake etter en leggskade. Holst fikk en omgang på topp for L/K og vi satser på at skadene slipper nå for fjorårets toppscorer.

L/Ks lag: Johan Valø, Marcus Hausner Christensen, Krister Skogli, Krister Klaussen, Kristian Bjørn Hansen, Einar Skogheim, Sigve Ringbakken, Mika Johnsen. Øyvind Garfjell, Gabriel Wikbo-Larsen, Kristoffer Hansen Holst

Innbyttere: Markus Isaksen, Viljar Berg-Johansen, Jonas Samuelsen, Marco Mathisen, Andreas With Karlsen

Gule kort L/K: Kristian Bjørn Hansen og Øyvind Garfjell

Røde kort L/K: Einar Skogheim (to gule) og Marcus Hausner Christensen (direkte rødt)