Sjanserikt og målfattig

Postet av Lyngen/Karnes IL den 3. Jun 2006

Sjelden har en 2-1 seier vært mer fortjent enn på Polleidet i ettermiddag.

For etter 1-1 til pause i en relativt jevnspilt første omgang rullet L/K etterhvert over et mer og mer tafatt Ishavsbyen og det var helt utrolig at det ble med matchvinnermålet til Rune Lillevik etter en drøy time. Men det viktigste var tross alt å vinne.

Kampen begynte uten de store sjansene til noen av lagene. Det gikk lang tid før det ble virkelig farlig foran målene og da ting begynte å skje, var det L/K som var frampå. Lasse Hausner og Rune Lillevik var begge alene med keeper og spesielt Lasse hadde en kjempesjanse til å ta L/K i ledelsen. Men fra kloss hold satte han ballen over. Isteden er det Ishavsbyen som scorer på sin første sjanse. L/Ks forsvar spilte tildels svært solid kampen igjennom, men etter 37. minutter er det mye som ikke stemmer. En ball fra L/Ks høyreside går igjennom hele forsvaret og havner på bakerste stolpe. Der har Morten få problemer med å sette ballen i mål.

Men bare minuttet utlikner L/K. En Ishavsbyen-spiller handser klart i feltet og Rune Lillevik er som alltid sikkerheten selv fra 11 meter. 1-1 til pause.

Etterhvert i andre omgang var det mer eller mindre enveiskjøring - spesielt siste halvdel. L/K rullet opp angrep etter angrep, tidvis etter flotte kombinasjoner og bra spill. Steffen Dreyer og Frode Larsen våknet for alvor på kantene og det var en rekke situasjoner i boksen. Men i mål ville ballen slett ikke. Ishavsbyens reservekeeper hadde en riktignok en rekke fine opptredener, men noen av sjansene burde vært satt selv med Petr Cech i mål. Undertegnede ga etterhvert opp og telle alle 110-prosentsjansene, men bare en normalt effektiv kar som Rune Lillevik svidde alene flere sjanser i denne kampen enn han har gjort tilsammen i årets andre kamper. Den han scoret på var en av de mindre sjansene hans. På et langt frispark fra André Fagerborg ruver Lille et hode over resten av spillerne og headet ballen vakkert i lengste hjørne.

Seieren var med andre ord svært fortjent. Og selv om det er typisk når et lag ligger og presser at det andre laget kontrer og scorer, så var ikke Ishavsbyen spesielt farlige på kontringsforsøkene sine. Det ville vært utrolig urettferdig hvis ikke L/K hadde tatt tre poeng i denne kampen. Vi var riktignok heldig som beholdt Jens Georg Løvland på banen hele kampen etter at det kokte over for høyrebacken da en Byen-spiller stemplet han ute ved sidelinja. Jens tok rundt halsen på tromsøværingen, men fikk ikke gult engang. I steden valgte kampleder Vegard Ballovarre å kalle de to lags kapteiner til seg for å roe gemyttene. En merkelig avgjørelse, men den ampre stemningen kan for det meste tilskrives Byen-benken. Det hadde nok hatt mer for seg å murt igjen den, for derfra var det roping og skriking gjennom samfulle 90 minutter.

Med seieren i dag er L/K igjen på tabelltoppen med 19 poeng på sju kamper. TIL 2 spiller mot Bardu hjemme på mandag og vil etter alle solemerker ta tilbake tabelltoppen. Men L/K-ere kan i hvert fall feire store deler av pinsa på TiTo-toppen.

* Stian Amundsgård, som var en av L/Ks beste i dag, fikk sitt andre gule kort. Forøvrig den eneste i L/K som har mer enn ett seriekort.

L/K-Ishavsbyen 2-1 (1-1) 0-1 Morten Andersen (37), Rune Lillevik (str. 38), 2-1 Rune Lillevik (63).

Gule kort L/K: Freddy Skogvang og Stian Amundsgård

Dommer: Vegard Ballovarre - grei kamp, men ikke mer

L/Ks lag: Lars Wikbo; Jens G. Løvland, Stian Amundsgård, Jørn F. Berger, Freddy Skogvang; André Fagerborg, Frode Larsen, Lasse Hausner; Steffen Dreyer, Rune Lillevik, Rune Kristiansen.

Innbyttere: Tom Jørgen Gangsø for Rune Kristiansen, Tor Arne Larsen for Freddy Skogvang.