HØSTJAKTA HAR STARTA

Postet av Lyngen/Karnes IL den 4. Sep 2006

Lyngen/Karnes 2006. Bak fra venstre: Erling Karlsen jr, Johnny Hansen, Kåre Karlsen, Jens G. Løvland, Ole Remi Hausner, Frode G. Larsen, Rune Lillevik, Jørn F. Berger, Mats Håkon Karlsen, Freddy Skogvang, Dan-Håvard Johnsen, Vegard Berg-Johansen, Torbjørn O. Karlsen. Foran fra venstre: Steffen Dreyer, Tor Arne Larsen, Tom Jørgen Gangsø, Øyvind Garfjell, Lars-A. Wikbo, Jørgen Vik, Stian Kviteberg, Lasse Hausner, Rune Kristiansen, Andre Fagerborg (Nå Skarp). Foto: Arne Teigen
L/K-trener Vegard Berg-Johansen ser framover mot siste del av sesongen for L/Ks 3. divisjonslag.

Hei fotballvenner!

Da er vi klar for innspurten av årets sesong. I en spurt handler det meste om å finne den gode posisjonen. Ikke må man starte for tidlig, da er det lett å gå på en sprekk. Ikke må man starte for sent, da ender det ofte i ingenting. Men man må time dette korrekt, gjøre et lite rykk, for så å bare øke inn mot mål. Akkurat slik er tilfellet for oss i L/K nå. Med kampen mot Fløya har vi startet vårt oppløp av 2006-sesongen. Målet er opprykk til 2. divisjonen…!

Flere klubber har vist interesse for våre spillere, blant annet har Skarp ønsket André lenge. Og når André samtidig ønsker å spille for Skarp er en overgang den beste løsningen. Jeg mener at på et langsiktig perspektiv det er riktig at spillere får muligheten til å prøve seg på et høyere nivå når muligheten byr seg. På et senere tidspunkt vil ofte spilleren komme tilbake til klubben med enda mer erfaring, noe som igjen vil løfte klubben. Vi ønsker André lykke til i Skarp!

Andrés overgang gjør at vi blant annet har valgt ny kaptein. Valget falt på Lasse. Lasse innehar kvaliteter både på og utenfor banen som er en kaptein verdig. Lasse er en anvendelig spiller og kan styre skuta fra flere posisjoner. Dette ser vi til de grader i kampen mot Fløya, der Lasse må ta ansvar i en heller ukjent rolle som stopper. Vi er veldig trygge på vårt kapteinvalg!

Etter noen kamper med en heller tynn stall, har vi nå tilbake flere spillere. Dette gir oss som trenere flere valgmuligheter både med tanke spillertyper og formasjoner. Et viktig moment er likevel at flere av spillerne som har fått muligheten i denne perioden har vokst og vist både seg selv og andre at de kan levere varen. Dette er betryggende for oss som trenere. Det viser seg gang på gang at så lenge man tror på det selv, så lar det seg gjøre. Derfor er ikke avganger fra spillere nødvendigvis bare negativt. Dette åpner muligheter for andre spillere samt at hele gruppen samlet må ta et større ansvar.

Inn mot de siste kampene blir det viktig å ha et godt og riktig fokus i treningsarbeidet. Det som vi leverer og presterer på treningene tar vi med oss inn i kampene. Hver enkelt må derfor bidra til at nivået og kvaliteten opprettholdes. Vi ser at flere spillere tar dette ansvaret. Vi ser de rutinerte spillerne gå foran både med innsats og vilje.

I kampen mot Fløya leverte for eksempel Jens Georg stadig vekke kraftfulle løp opp langs høyre siden og belønnes med en målgivende pasning. Men ikke minst tar han de tunge løpene hjemover også. På topp jobber Rune K utrettelig med offensive løp og med defensive gjenvinninger. Begge viser kvaliteter av hva som forventes av den moderne fotballspiller.

Vi ser også yngre spillere som blomstrer og vokser for hver trening og kamp som går. For dem er det viktig å ta utfordringene, tør utfordre og forsøke. Ingen premie for å stå med hua i handa. Vi ønsker unge spiller som vil opp og fram! Også dette er viktige momenter for at vi som lag skal bli bedre. Jørgen er i så måte et godt eksempel!

Ser man på tabellen kan en førsteplass i utgangspunktet se vanskelig ut. TIL 2 leverer gode resultater helg etter helg og ser ikke ut til miste formen. Uansett, vi må tenke på våre egne prestasjoner. Hvis det skulle vise seg at TIL 2 sprekker, er det viktig at vi har gjort det vi kan for å passere dem. Her må vi fortsette å holde hodet kaldt!

Jeg gleder meg virkelig til innspurten av sesongen. Nå skal vi skyte fram brystkassen og gjøre et ærlig forsøk på å bryte mållinjen først!

Og som vi alltid sier: "Det e hardt, men vi like det…!"

Fotballhilsen Vegard