Status Nyttårshelgen 2006/2007

Postet av Lyngen/Karnes IL den 31. Des 2006

L/Ks hovedtrener ser framover til 2007-sesongen.

Hei fotballvenner!

Velkommen til en ny fotballsesong. En sesong som vi stiller store forventninger til både på og utenfor fotballbanene.

På seniornivået har vi snart lagt bak oss to måneder med trening. Tidlig oppstart vil kanskje noen si? Vi ser jo tippeligalag som har fri til over nyttår. Men dette har vært et helt bevisst valg fra oss trenere. Vi ser behov skal få lagt et best mulig grunnlag i forkant av vinterserien. Skal vi få godt utbytte fra disse kampene, må de grunnleggende elementene være på plass. Det er derfor godt å kunne hake av for at den første milepælen, oppstartsfasen, er fullført og avsluttet.

Spillerne har stått bra på i denne perioden. Det har vært et godt treningsoppmøte, en meget positiv innstilling fra spillerne og treninger med godt humør. Vi har også utført en kondisjonstest der flere spillere viser bedre resultater enn hva som ble prestert i februar 2006. Dette gir et signal om at vi er på rett vei.

Vi er nå kommet et stykke inn i neste fase av sesongen som vi kaller forberedelsesfasen. Denne fasen strekker seg fram til ca 1. februar da vinterseriekampene starter. Vi vil i begynnelsen fortsette med lystbetonte treninger, men samtidig jobbe videre med utholdenhets- og styrketrening. Etter hvert vil vi drille den defensive organiseringen.

Vi må få på plass en forsvarsfemmer (4 pluss keeper) som fungerer godt i lag og med spillerer som individuelt er gode 1-mot-1. Parallelt med dette får spillerne utfolde seg med sine offensive kvaliteter. Det er viktig at spillerne blir trygge i avslutningssituasjoner. Det skal være en vane å score mål. Derfor legger vi inn spillsekvenser med mye avslutninger, gjerne gjennom overtallspill.

Videre jobber vi med områder som treningskultur, holdninger, samhold og langsiktighet. Treningsmessig skal vi legge forholdene til rette for at de som ønsker å nå langt skal få muligheten til det. Skal vi utvikle oss til toppspillere, må vi tenke og trene som toppspillere. Er det en eller flere av spillerne som når til høyere nivå enn det vi er på i dag, skal alle som har bidratt på og rundt laget ha æren for dette.

I så måte kommer treningsleiren i Tyrkia som en fin gulrot for klubben og laget. Jeg tror denne både på kort og langsikt vil gi valuta for pengene. Gjennom fotballlivet mitt så langt har jeg erfart hva slike treningsleirer betyr. Og jeg kan forsikre om at opplegget og gjennomføringen av turen skal planlegges og utføres på et profesjonelt vis. Vi reiser med et lag der alle har som målsetting om å gjøre seg selv og hverandre til bedre fotballspillere. Skal vi bli et topplag, må vi tenke og trene som et topplag!

Til slutt håper jeg alle har hatt en fin julefeiring og ønsker med dette alle et RIKTIG GODT NYTTÅR!

Vegard Berg-Johansen