Tap mot Skjervøy

Postet av Lyngen/Karnes IL den 23. Feb 2008

L/K tapte 3-0 i dagens kamp i Skarphallen (endelig versjon).
Stillingen ved pause var 1-0 til SIK. L/Ks Steffen Dreyer og Skjervøys spillende trener Øyvind Pedersen fikk begge rødt kort midtveis i omgangen.

L/K skapte lite store deler av kampen, men hadde en god periode på stillingen 0-1 i 2. omgang. Kampen ble avgjort da SIK scoret på sitt andre straffespark etter pause. Det første ble reddet av Michael Wæraas.

Første omgang av prestisjeoppgjøret i Skarphallen ble en ganske tight og intens affære. Så mye god fotball var det dog ikke å spore. Det ble veldig mye dueller og kortene haglet  en periode - til begge lag. SIK hadde de fleste og farligeste sjansene i første omgang og fikk sitt første mål etter dødball. Et vakkert frispark fra langt hold ble fistet i tverrliggeren av L/K-keeper Michael Wæraas. Returen landet hos Morten Nilsen, som straffet gamle lagkamerater og bredsidet ballen i tomt mål på hel volley.

Midtveis i omgangen kom altså utvisningene av Dreyer og Pedersen. Dreyer, kaptein for dagen, hadde fått gult kort av kampens dommer Roger Holmen tidligere i omgangen, og da L/K får corner så skjer det: Pedersen og Dreyer havner i klammeri med hverandre og det ender med at Dreyer havner i dørken. Småkaotiske tilstander følger og etter relativt mye fram og tilbake trekker dommeren opp det røde kortet til Pedersen og det andre gule kortet til Steffen. Undertegnede hadde ingen sjans til å se hva som skjedde, men dommeren la til grunn at Steffen provoserte SIK-stopperen og at sistnevnte har reagert med å slå. Fryktelig unødvendig av de to var det uansett, og kampen bar litt preg av episoden.

Det gikk 38 minutter før L/K fikk en skikkelig målsjanse, men den var til gjengjeld stor. Et André Fagerborg-frispark fra høyre smeller i lengste stolpe, akkurat utenfor rekkevidde av en fremadstormende Stian Amundsgård. Returen havner hos Jens Georg Løvland, som ikke klarer å sette ballen i mål.

1-0 til pause. Andre omgang skulle bli litt mer oppmuntrende for L/K - i hvert fall den første delen av den. Selv om SIK også kan føre opp et par muligheter i sjanseprotokollen så er det definitivt L/K som har de fleste. Men det hele starter med SIKs første straffe, som Michael Wæraas redder mesterlig. Så får Rune Kristiansen, i sin første kamp i vinter, sin første av tre store sjanser. Storfjordingen klarer ikke å score på noen av de tre i sin sesongdebut, men viste likevel lovende takter i andre omgang. Stian Amundsgård hadde også en stor sjanse på en heading etter corner.

Men mål blir det ikke, og i andre enden får Skjervøy like godt en ny straffe 13 minutter før slutt. Ikke så mye å si på den heller, og denne gangen klarer ikke Michael å hindre 2-0 til SIK. Etter dette er det ikke så mye damp igjen i L/K og SIK setter også inn 3-0 syv minutter før slutt.

Slett ikke ufortjent at SIK til slutt vant, selv om 3-0 var altfor mye. L/K mistet bredden i angrepsspillet da høyreving Steffen Dreyer ble utvist, i tillegg til at venstreving Øyvind Garfjell er opptatt med kretslaget i helga. Da ble man i store perioder for forutsigbar i angrepsspillet.

* Roger Bjørvik kommer nordover igjen etter en periode i Kristiansand, og har bestemt seg for å vende tilbake til moderklubben igjen. Roger hadde kontrakt ut 2008 med L/K, men vi har valgt å la Roger få gå tilbake til SIK. Roger fikk, i overenstemmelse med oss, spille for SIK i dag.

L/Ks lag: Michael Wæraas; Kristoffer Fagerborg, André Fagerborg, Stian Amundsgård, Stig-Roar Hansen Rognli; Jens Georg Løvland, Frode Gunnar Larsen, Ole-Oscar Ross; Rune Kristiansen, Rune Lillevik, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Freddy Skogvang, Mats-Haakon Karlsen, Jan Robin Bjørn, Alexander Løvland Rygh, Thomas Leonhardsen.

Gule kort L/K: Stian Amundsgård, Stig-Roar Hansen Rognli, Frode G. Larsen.

Rødt kort L/K: Steffen Dreyer (to gule).