4. divisjon, Sørreisa - L/K 2

Postet av Lyngen/Karnes IL den 1. Mai 2009

God jobbing og tre poeng

Foreløpig versjon

L/K 2 tok en flott 1-0 seier borte mot Sørreisa i ettermiddag. På arbeidernes internasjonale kampdag tok L/K-guttene virkelig fram arbeidsklærne på kunstgresset i Sørreisa, med kaptein Mats-Haakon Karlsen som soleklar frontfigur.
Sammen med Jan Robin Bjørn dannet han et stopperpar som ikke slapp noe eller noen forbi seg, og resten av laget jobbet også hardt gjennom hele kampen.

L/Ks mål kom like før pause. Da blir spiss Alexander Løvland Rygh spilt fri og kommer alene mot mål. Sørreisa-forsvareren setter inn en takling rundt 16-meterstreken og tar Alex. En grei straffe, selv om det var litt uklart om forseelsen skjedde innenfor streken eller ikke. Uansett, så tar Alex straffen selv og setter den midt i mål. Det skulle vise seg å bli matchvinnermålet som kronet en god kamp av Rygh.

Det gikk faktisk godt over halvtimen før Sørreisa produserte noe som kan minne om en målsjanse. L/K var farlig frampå flere ganger, spesielt i en periode midtveis i omgangen, men alt i alt ikke mye sjanser i 1. omgang til noen av lagene. L/K var imidlertid best i første. Gaute Veseth Olsen spilte sentralt på midtbanen og styrte L/K-skuta derfra. Rundt ham sprang løpsmaskinene Jonas Samuelsen og Fredrik P. Johansen.

Andre omgang kommer Sørreisa mer med i kampen. De står høyere og L/K klarer ikke hele tiden å fullfører presset på ballfører. L/K blir liggende litt lavt til tider, men rydder stort sett veldig greit opp. Største sjansen får Sørreisa på et vakkert skruskudd som keeper Erlend Strand såvidt får fistet til corner. L/K-forsvaret rydder og klarerer det som kommer, og kampen ebber ut med 1-0.

Jøran G. Åsheim spilte sin første seriekamp på seniornivå. Jøran (16 år og to uker) dannet spisspar fra start sammen med Alex Rygh og viste både innsats og tøffhet i alle duellene han var involvert i. Jøran debuterte forøvrig på A-laget i vinterserien ved å score, så han vet hva det dreier seg om.

En annen 93-modell, Martin Strand (15 år 7 mnd), fikk sin aller første seniorkamp da han erstattet Jøran ett kvarter før slutt. Martin er yngre bror av keeper Erlend og dermed har L/K nok et brødrepar i seniorfotballen.

Alt var imidlertid ikke rosenrødt i kampen i. Jonas Samuelsen fikk seg en alvorlig smell i kneet i én av de mange duellene på Sørreisa-krøllgresset. Jonas var innom legevakta på tur hjem og det er foreløpig uvisst hva skaden innebærer. Han er uansett ikke aktuell til samlinga i Lyngenhallen i kveld, eller A-kampen mot TUIL mandag.

Sørreisas comeback i 4. divisjon er et hyggelig bekjentskap. De har tydelige ambisjoner med satsingen sin, med nyttt kunstgress, opprustning av stadionanlegget og god ramme rundt kampene. Og ikke minst livedekning fra kampen!

Med seieren over Sørreisa har L/K fått en grei start på sesongen, og ikke minst gjort unna to bortekamper. Neste L/K2-kamp er ikke før 15. mai, borte mot Stakkevollan.

L/Ks lag: Erlend Strand; Kristoffer Fagerborg, Mats-Haakon Karlsen, Jan Robin Bjørn, Eivind Bekkstrand; Gaute Veseth Olsen, Jonas Samuelsen, Fredrik P. Johansen, Magnus Minde; Alexander Løvland Rygh, Jøran G. Åsheim.

Innbyttere: Stian Stenhaug, Martin Strand.

Ingen gule kort

Dommer: Ruben Holmen, meget god.