L/K - Fløya 2-2:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 15. Jun 2012

Drama på Polleidet
Steffen Dreyer berget L/K med scoring på overtid i toppoppgjøret fredag kveld.
Med scoring i det 90. minutt utlignet Steffen Dreyer til 2-2 og berget dermed helga for alle L/K-ere. Da hadde Fløya snudd L/Ks tidlige ledelse og det så ut til å gå mot borteseier. Men så spiller Dreyer vegg med Vegard Nikolaisen og dundrer ballen i lengste hjørne og dermed ble det uavgjort i toppkampen.

L/K startet kampen best og fikk da også mål først ved Steffen Dreyer. Men Fløya tok over initiativet i andre halvdel av første omgang og var også best etter hvilen. de scoret på to dødballer, men kunne fort ha fått mål på flere muligheter etter godt spill. Jørgen Vik var imidlertid veldig god i dag og berget L/K ved mer enn én anledning.

Etter 2-2 scoringen kunne imidlertid L/K tatt seieren likevel. Et stormløp mot Fløya-målet fikk imidlertid ikke noe resultat for L/K og alt i alt skal hjemmelaget være fornøyd med uavgjort.

Kampen:

Det begynte altså veldig bra for L/K. Da Steffen Dreyer tok hjemmelaget fortjent i ledelsen etter 6 minutter hadde han allerede vært frempå på farligste vis to ganger. Først med en avslutning like utenfor, før han fra 20 meter sender avgårde et skudd som dupper i keeperhanskene til Fløya-keeperen, i tverrliggeren og over.

Målet var det Ole Oscar Ross som får assist får. Han blir spilt fri på sin høyreside og innlegget finner Steffen Dreyer, som har ryddet seg plass inne i feltet. Avslutningen er kontant i nærmeste hjørne og scoret sitt niende seriemål for sesongen.

L/K fortsetter med solid angrepsspill. Etter 14 minutter stopper Øyvind Garfjell et Fløya-forsøk på backen. Han lader venstreslegga og slår Ole Oscar Ross direkte igjennom på løp inne i dypet av Fløya-forsvaret. Ross får kontroll på ballen - hardt presset av Fløya-forsvaret - men avslutningen går like utenfor.

Allerede da hadde Fløya vært på visitter foran Jørgen Vik, men L/K-forsvaret hadde fin kontroll på grønntrøyene. Men utover i omgangen skulle Fløya spille seg til flere opplagte målsjanser. Etter 22 minutter broderer de seg igjennom, men avslutningen blir for svak og Jørgen Vik redder.

Fløya fortsetter å angripe og L/K blir mot slutten av omgangen farligst på kontringer etter å ha avverget Fløya-angrep. Jørgen Vik er imidlertid ikke å komme på talefot med for de grønne angriperne. Etter 38 minutter får Aleksander Samuelsen en svært så gyllen mulighet til å utligne, men igjen er Vik på plass og nekter Fløya-profilen scoring.

Når andre omgang starter har L/K byttet ut Christer Steinvik til fordel for Morten Nilsen. Nilsen går inn som spiss, men det er Fløya som fortsetter å ha initiativet. Aleksander Samuelsen får en ny mulighet etter 64 minutter når han er alene igjennom, men Vik ønsker ikke å skitne til sitt "clean sheet" ennå.

Men det skulle ikke vare lenger enn til fem minutter senere. Fløya får frispark i farlig posisjon. Skuddet blir reddet av Jørgen, men returen havner ute i feltet til venstreback Tom Erik Kristiansen. Han setter ballen i mål og sørger for at det står uavgjort i toppoppgjøret tyve minutter før slutt.

Etter utligningen får Fløya ytterligere blod på tann. Spillet bølger fram og tilbake. L/K er frampå ved Morten Nilsen minuttet etterpå, men Fløya virker likevel farligere når de angriper. Og seks minutter før slutt er de virkelig farlige. En Fløya-angriper løper igjennom på et gjennomspill, han spiller ballen forbi L/K-keeper Vik akkurat i det de to barker i hop. Dette skjer innenfor 16-meteren og kampens meget gode dommer Geir Oskar Isaksen kan lite annet gjøre enn å gi straffespark til Fløya. Divisjonens toppscorer Isak Furu Krogstad ekspederer den i mål og det hele ser relativt mørkt ut for L/K.

Hjemmelaget etablerer likevel et visst press i sluttminuttene. Fløya blir tydelig preget av at de nå er i føringen og slipper L/K langt inn i farlig sone. Og på overtid spiller Steffen Dreyer vegg med stopper Vegard Emaus Nikolaisen, kommer seg fri på høyrekanten og dundrer ballen i nettet - akkompagnert av et ordentlig Polleidet-brøl (og et par bilfløyter). Steffens 10. mål for sesongen og hans 152. for L/K.

Etter utligningen presser L/K voldsomt på for et nytt mål, men forsøk fra Morten Nilsen og Øyvind Garfjell renner ut i den sanden som måtte befinne seg i gresset på Polleidet og dermed 2-2 i toppoppgjøret.

Og det skal L/K slett ikke være misfornøyd med, mot et Fløya-lag som er bedre enn på mange år. Et brukbart resultat i forkant av kampen og et bra resultat sett i ettertid av kampen som Fløya-toppscorer Isak Furu Krogstad karakteriserte som "El Clasico" på Twitter før kampen...

Søndag spiller Bossekop 3-3 mot Skarp i Tromsø og dermed jevner ting seg ut i toppen av 3. divisjon.

* Ole Oscar Ross spilte sin 140. A-kamp for L/K i en alder av 22 år. Det lille jubileet kronet han med assist til Steffen Dreyers ledermål.

* Gledelig gjensyn med Morten Nilsen, som har hatt en liten fotballpause de siste ukene. Han var tilbake på banen igjen nå og vil med noen treninger på baken igjen kunne bidra i målprotokollen. Fredag ble det bare nesten på spissen fra Sør-Tverrfjord.

* Hjemmedebut for Tore Veseth Olsen, som er på lån fra FK Senja. Tore var god i den perioden L/K var god og viste fart og gjennombruddsvilje som flere enn Fløya vil få problemer med utover.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Mats-Haakon Karlsen, Marius Dreyer, Vegard Emaus Nikolaisen, Øyvind Garfjell; Ståle Johansen, Joakim Einebakken Nilsen; Ole Oscar Ross, Tore Veseth Olsen, Christer Steinvik; Steffen Dreyer

Innbytter: Morten Nilsen for Christer Steinvik (46)

L/Ks mål: Steffen Dreyer 2

L/Ks beste: Jørgen Vik