SNN-akademiet på Geitnes

Postet av Lyngen/Karnes IL den 2. Okt 2018

Mandag kveld var Morten Pedersen på plass på Geitnes stadion for å kjøre en økt med 25 12-16-åringer fra Lyngen-området. Anledningen var selvsagt SNN-akademiet, som den tidligere fotballproffen fra Storsteinnes har turnert rundt i landsdelen med den siste tiden. Akademiet er et samarbeid mellom TIL og Sparebank1 Nord-Norge og i går var det altså Lyngen som sto for tur.

Pedersen hadde først en liten seanse med spillere og trenere inne på klubbhuset på Geitnes før man søkte ut under flomlyset for en ganske intensiv og konsentrasjonskrevende 90 minutters økt – inkludert oppvarming, pasningsøvelser og korte, fartsfylte spillsekvenser før man trakk inn i klubbhuset igjen for en liten peptalk. Morten, med fortid i blant annet TIL, Brøndby, Brann, Borussia Mönchengladbach, og Vålerenga, hadde også tips og formaninger til spillerne med tanke på både kosthold, søvn, skadeforebygging, treningsmetoder og treningsmengder. Og ikke minst skjermtid.

-Når dere sitter med iPaden eller Instagram så er det millioner av fotballspillere som er ute og trener. Det kan dere tenke litt på, mente Pedersen, som også ga råd om hva man skal fokusere på hvis man ønsker å bli skikkelig god.

-Da jeg var 10-12 år så jeg en kamp fra Bundesliga. Jeg bestemte meg for at jeg ville bli god nok for å spille der. Jeg fant fort ut at jeg måtte ha tre ting: En skikkelig god fot, to finter som jeg kunne godt og hurtighet. Så jeg trente på det, sa Pedersen til de fremmøtte.

Pedersen slo også et slag for powernapen og fokuset på å få nok hvile mellom treningsøktene og ikke minst få nok søvn på natta. Den mentale biten rundt trening og kamp touchet han også innom.

- Jeg hadde to innganger til trening og kamp. Jeg skal ikke tape én duell og jeg skal ikke bomme på én pasning. Hvis jeg likevel gjorde det så tenkte jeg på det etterpå hvordan jeg kan rette på det slik at det ikke skjer neste gang. Det betyr at dere må vite når dere er god og hvorfor dere er god. Og så må dere skjønne når dere ikke er god og hvorfor dere ikke er det.

Det var ikke bare spillere og trenere fra L/K som deltok på Geitnes i går. Også Storfjord, Lyngstuva og Furuflaten var representert. Pedersen vektla også dialog med trenerne som fulgte økta – slik at også trenerne kunne få utbytte av akademi-seansen.

Vi takker SNN, TIL og Morten Pedersen for besøket, og for de ti fotballene vi fikk i gave, og ønsker dem velkommen tilbake ved en senere anledning!