Seier i gresspremieren

Postet av Lyngen/Karnes IL den 12. Jun 2016

L/K overbeviste kanskje ikke i samfulle 90 minutter på Polleidet fredag kveld. Spesielt mot slutten var det mye armer og bein i L/K-forsvaret, men 3-1-seieren ble rodd i land.

Stakkevollan er et bra 4. divisjonslag og viste da også det på Polleidet. At L/K ledet 2-0 til pause var likevel ikke ufortjent. Det var plenty av scoringsmuligheter for et L/K-lag av det offensive slaget, men samtidig ble det åpninger bakover som Stakkevollan kunne utnytte.

L/K startet sin andre kamp på rad med 16-årige Marcus Hausner Christensen som midtstopper sammen med kaptein Joachim Olaussen og med Marco Mathisen i sin første seriestart for året. Og etter 11 minutter på gresset på Polleidet finner Christer Steinvik ut at det er på tide å ta ansvar. Fra 20 meter skrur han ballen opp i hjørnet bak Stakkevollan-keeperen – Steinviks 30. mål for L/K.

Og selv om målet var vakkert, så var nesten forspillet til 2-0-målet enda bedre. Steinvik er ute på høyrekanten og driller rundt med backen før han skjærer inn i feltet og blir tatt. Øyvind Garfjell, tilbake etter to kampers fravær som følge av Samelandslaget, stepper opp og setter straffen i mål. Ikke den safeste straffen som er satt på Polleidet, men Garfjell har ikke tatt straffer siden guttelaget, og ballen gikk tross alt i mål – Garfjells fjerde seriemål for året og hans 66. for L/K. Garfjell var helt umulig å hanskes med for Stakkevollan-laget de gangene han satte fart og utfordret. Flere ganger var det under at det ikke endte i mål – enten da han avsluttet selv eller når ballen havnet hos lagkameratene.

2-0 til pause og 3-0 like etter pause. Steinvik får god hjelp fra sin vingkollega Marco Mathisen på venstrekanten. Han gjør det meste av jobben, men Steinvik må likevel fullføre – og det gjør han med stil. Resten av kampen gikk egentlig med på å trygge ledelsen, men da Stakkevollan reduserer midtveis i andre omgang så blir det spenning likevel. Stakkevollan stilte med to tidligere L/K-spillere fra start i Lars Petter Rotvold Nilsen og Marius Grønnbakk og ytterligere to på benken i form av Jøran Grønnbakk Åsheim og Kristian Granås. Og det var sistnevnte som scoret reduseringsmålet for Stakkevollan på en utsøkt lobb. Åsheim, på sin side, var tilbake på banen der han for syv år siden debuterte fra start som 16-åring – med bravur mot FK Senja.

3-1 seieren betyr at L/K holder stand i toppen av tabellen. Åtte seire på ni kamper holder til en tabell-ledelse, selv etter at Burfjord vant igjen lørdag og ligger bare tre poeng bak.

* Et minutts stillhet før kampen fredag. Tidligere i uka hadde Harald Larsen (68) gått bort - en mann som har utallige dugnadstimer for L/K gjennom "alle" år og som ble hedret med sørgebånd og ett minutts stillhet.

* Ikke ofte at det ikke er full dommertrio når L/K spiller A-kamp. Men det skjedde fredag, da kampens dommer Karoline Jensen manglet en linjemann til kampen. Det er uheldig at sånt skjer, men vi får heller være glad for alle de gangene vi faktisk har full trio i 4. divisjon.

* Marco Mathisen kronet sin 30. kamp for L/K med en flott målgivende på 3-0-målet.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Stig-Roar Hansen Rognli, Marcus Hausner Christensen, Joachim Olaussen, Kristoffer Johansen; Markus Mortensen, Kristian Bjørn Hansen, Øyvind Garfjell; Christer Steinvik, Simon Bentsen, Marco Mathisen.

Innbyttere: Vebjørn Isaksen, Johan Edvard Gamst-Eriksen, Martin Schaal Mortensen, Joakim Berg Bjørklund

Gule kort: Stig-Roar Hansen Rognli og Joachim Olaussen