Stolpe ut på Geitnes

Postet av Lyngen/Karnes IL den 1. Mai 2007

L/K nådde aldri 1. runde i cupen i år. FK Senja ble for sterke på Geitnes grus i ettermiddag.

L/K tok ledelsen tidlig men FK Senja kjempet seg tilbake og ledet 3-1. Sluttspurten til L/K resulterte i ett mål og et svidd straffespark på overtid. Det betyr cupexit så altfor tidlig.

På et småhustrig og ikke særlig innbydende Geitnes grus var det L/K som tok føringen. Lasse Hausner blir kampens første målscorer allerede etter tre minutter - på et avklaringslignende skudd fra 40 meter pluss. FKS-keeperen feilberegner i hvert fall fatalt og ballen daler ned i skjul bak ham og i mål.

Vindrossene i første omgang kom med ujevne mellomrom, men det var i hvert fall L/K som hadde medvinden når den var der. Men til tross for det var sjansene ganske likt fordelt. L/K slo mye langt opp mot Runene Lillevik og Kristiansen på topp, men bare unntaksvis ble det virkelig farlig foran FKS-keeperen. Det samme var forsåvidt tilfelle i andre enden, men alt i alt hadde likevel FK Senja de farligeste sjansene i første omgang. Og det var vel heller ikke helt etter L/Ks gameplan at Senja skulle score rett før pause - på en dødball. Senjas gode kaptein Aleksander Hansen var i hvert fall høyest på corneren og headet den uforstyrret i lengste hjørne. 1-1 til pause.

Etter pause var det Senjas tur til å slå langt i medvinden. Andreomgangen startet imidlertid med at Morten Nilsen hadde et skudd som ifølge sikre kilder var over streken. Men en vanskelig avgjørelse gikk i L/Ks disfavør denne gangen. Etterhvert klarte et aggressivt og tent Senja-lag klarte i større grad å trykke etter med folk og skape trøbbel for L/K-forsvaret. Etter ni minutter i andre omgang gikk Senja noenlunde fortjent opp til 1-2 da Dan Robin Wilsgård sprang igjennom L/K-forsvaret og satte ballen i mål.

1-3 kom et kvarter før slutt da Frode Stefanussen utnyttet nøling og ubesluttsomhet i L/K-forsvaret og akkurat da var det utrolig lite som tydet på at L/K skulle klare å komme tilbake. Men et par-tre offensive bytter, overgang til tre i forsvar og generelt høyere innsats offensivt gjorde susen. Steffen Dreyer og Ken Stian Olsen ble etterhvert byttet inn for å få mer trøkk framover og de to sto bak 2-3 målet fire minutter før slutt. Ken Stian skjøt i tverrliggeren og Dreyer var først på returen.

Etter reduseringen var det selvsagt ingenting å spare på. Stian Amundsgård ble flyttet opp og L/K trøkket voldsomt på. FK Senja lagde frispark og corner i hytt og vær, men i mål ville ballen ikke til tross for store sjanser.

Så langt på overtid får L/K straffespark etter at Steffen Dreyer ble holdt av en senjaværing inne i feltet. Normalt bombesikre Stian Amundsgård er L/Ks eksekutør som han har vært med hell i hele vinterserien. Men når det gjaldt som mest smalt ballen i stolpen og ut og L/Ks siste sjanse var ute. Like etter blåste dommer Ragnar Dahl av kampen.

Selv om L/K var på hugget i andre omgang så hadde FK Senja store sjanser de også. Så alt i alt var det slett ikke ufortjent at trolløyas sønner gikk videre til første runde. FK Senja har et godt lag og var gode på grusen i dag. Men hadde L/K klart ekstraomganger så hadde nok hjemmelaget vunnet til slutt likevel.

PS! Og til de Senja-spillerne som i andre omgang på tåpelig vis prøvde å sette L/K i økonomisk forlegenhet ved å dundre matchballene formålsløst på havet, så forteller rapporten om at minst to av ballene er funnet igjen i fjæra sør for Geitnes.

L/K - FK Senja 2-3 (1-1).

1-0 Lasse Hausner (3), 1-1 Aleksander Hansen (45), 1-2 Dan Robin Wilsgård (53), 1-3 Frode Stefanussen (75), 2-3 Steffen Dreyer (86).

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens G. Løvland, Stian Amundsgård, Viktor A. Sørensen, Tor Arne Larsen; Lasse Hausner, Frode G. Larsen, Freddy Skogvang, Morten Nilsen: Rune Kristiansen, Rune Lillevik.

Innbyttere: Steffen Dreyer for Freddy Skogvang, Ken Stian Olsen for Frode G. Larsen, Øyvind Garfjell for Rune Kristiansen.

Gule kort L/K: Steffen Dreyer

Dommer: Ragnar Dahl - brukbar kamp