FK Fotball-ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 7. Jun 2010

To nye inn - én tar pause

Det skjer ting i L/K-stallen i forkant av sommerferien.

To nye unggutter er klare for spill i L/K-trøya. Begge to har spilt i den før - på aldersbestemt nivå for samarbeidslaget L/K FIL. Vi snakker om furuflatingen Tomas Einebakken Nilsen (18) og storfjordingen Christer Steinvik (19).

Førstnevnte er storebror til Joakim, som kom til L/K i vinter og har på mange måter en lik fotballfortid som lillebroren i L/K. Begge har vært sentrale på de samarbeidslagene L/K har hatt med Furuflaten, men mens Joakim tok overgang til L/K da han kom i senioralder, valgte Tomas å spille for Stakkevollan. Der har han vært i et par sesonger nå, men ønsket seg nå tilbake til hjemkommunen. Tomas kan spille både midtstopper og midtbane, men er i første omgang mest aktuell som midtstopper er hans fysikk og rolige spillestil kommer til sin rett. Han får drakt nummer 19 i L/K-stallen og sin debut i kveld for L/K 2 mot Kvaløya 2.

Christer Steinvik er et kjent fotballnavn for de som har fulgt med i 3. divisjon avdeling 23 de siste årene. Han har spilt på TUIL 2 i to fulle sesonger og har flere ganger spilt mot L/K. Steinvik er noe så sjeldent som en kantspiller som er god med begge beina. Han er meget hurtig og kan også være alternativ som spiss, og sikkert flere steder der trenerne Lange/Johnsen ser nytten i ham. Christer spilte aldersbestemt for samarbeidslagene L/K FIL, sammen med blant andre L/Ks Andreas Holm og har også vært innom Nordkjosbotn. Han er sønn av velkjente Geir Steinvik, som spilte mye for Lyngen på 80-tallet og som også har en spiller- og trenerfortid i blant annet Furuflaten. Christer sier selv at han på mange måter anser L/K som hans moderklubb, så da har han endelig kommet hjem igjen! Christer er høyaktuell til å få spilletid allerede mot TIL 3 imorgen og vil i så tilfelle få det med drakt nummer 26.

L/K er særs fornøyde med at vi kan være et alternativ for spillere som er fra vår region og som ønsker å satse på fotballen. Christer og Tomas får alle muligheter til å blomstre i L/K hvis de vil det selv. At de nå tar steget tilbake til Lyngen-fotballen viser at de har ambisjoner for karrieren sin framover. Det blir ikke enkelt å spille seg inn i førsteellever-diskusjonen, men begge to har kvaliteter til å klare det.

Steffen er ute

Etter Fløya-kampen forrige helg ga Steffen Dreyer (24), L/Ks mestscorende og mest rutinerte spiller i antall kamper, beskjed om at han tar en pause fra fotballen. Steffen, med ti seriemål sålangt i sesongen, har oppgitt personlige årsaker til at han vil ta en fotball-siesta. Den avgjørelsen vil L/K selvsagt akseptere. Det er ingen dramatikk bak avgjørelsen, selv om det aldri er udramatisk at en av søylene i laget blir borte på kort varsel. Steffen har tross alt hatt en imponerende start på sesongen og har vært sentral i det meste som har skjedd offensivt.

L/K har imidlertid valgt å ta det på strak arm og vi håper bare at Steffen finner tilbake til motivasjonen og fokuset som har gjort ham til et fryktet angrepsvåpen for L/K helt siden han slo igjennom som 16-åring i 2002. Vi håper og tror at han er tilbake etter sommerferien med all den punchen og trøkken som kjennetegner en Steffen Dreyer i form. Inntil da, er det opptil de som nå får sjansen i Steffens sted å gjøre savnet etter Steffen på banen minst mulig.