Ross-perle og bra spill - men tap i lokaloppgjøret

Postet av Lyngen/Karnes IL den 12. Mar 2017

En god andreomgang var akkurat ikke nok til å tukte rivalene fra Skjervøy lørdag.

L/K tapte til slutt 3-4 mot de blåhvite etter å ha ligget under 0-2 og 1-4. En andreomgang med flere store sjanser resulterte i tre mål, men skjervøyværingene klarte å berge inn seieren med nød og neppe. L/K stilte blant annet uten keeper Jørgen Vik, som ledet laget fra benken, og Fredrik Allertsen, mens Skjervøy valgte å starte med spillende trener Svenn Johansen på benken. Begge lag stilte med prøvespillere - spissen Roar Jørgensen for L/K og keeper Martin Haslevang for SIK.

1. omgang var noenlunde jevnspilt, men med et lite overtak til 3. divisjonslaget. Skjervøy var akkurat strået hvassere i duellspillet, og på midtbanen var unge Ørjan Skallebø frisk. Og det var sistnevnte som brøt igjennom L/K-midtbanen og ble stoppet på ulovlig vis av Joachim Olaussen etter 25 minutter. Benjamin Thomassen setter det påfølgende frisparket fra 25 meter i stanga helt oppe ved krysset og Skallebø selv er først frempå og header inn 0-1. Det er også pauseresultatet i en omgang der både Alexander Mikkelsen på Skjervøy og L/K-kaptein Jan-Robin Bjørn måtte forlate banen med skader.

Første omgang finner du her:

Andre omgang var såvidt kommet i gang da Skjervøy gikk opp til 2-0 etter en corner og en heading på bakerste stolpe av veteranen Ronny Olsen. Så tar fungerende kaptein Joachim Olaussen ansvar på en corner og header inn reduseringen. Da var det spilt 51 minutter, men bare to minutter etterpå står det 1-3. Og når Olaussen og keeper Valø, som ellers sto en flott kamp i mål i Jørgen Viks skadefravær, roter det til og slipper Alexander Kvikne til for å score 1-4, så så det mørkt ut.

Men L/Ks angrepsstyrke bør ikke undervurderes. Øyvind Garfjell og spesielt Oscar Ross hadde gitt SIKs backer en god del hodebry allerede og etter en time kommer dagens klart peneste mål. Aleksander Skatland, som kom inn for Jan-Robin Bjørn i første omgang, slår en pen ball opp mot Oscar Ross på høyrekanten. Han møter ballen og legger den pent inn i banen til Markus Karlsen Skogheim med utsiden av høyrefoten. Skogheim tar ballen med seg inn mot 16-meteren til SIK, mens Ross fyrer opp turboen. Akkurat i det Ross er i ferd med å bryte lydmuren og offsidemuren, så slipper Skogheim ballen mellom to SIK-forsvarere til Ross. Han avslutter på halv volley og ballen suser opp i lengste hjørne - uten at SIK-keeperen rekker å få opp armene ordentlig. Superb mål av Ross, som har 86 L/K-mål på 166 kamper sålangt i karrieren.

Andre omgang inkludert L/Ks tre mål ser du her

I perioden etter målet presser L/K SIK og det oppstår endel situasjoner i feltet som L/K-spillerne roper på straffe på. L/K-nett har gått igjennom situasjonene på video i etterkant og kan slå fast at dommer Karoline Jensen absolutt kan forsvare to av avgjørelsene, Marco Mathisen i duell med keeper og Oscar Ross i duell med en SIK-spiller etter innlegg. Den tredje situasjonen, når Ross dribler seg fri i feltet og blir tatt virker imidlertid veldig klar, så når Joachim Olaussen brytes i bakken i forbindelse med en corner, så virker det som en grei avgjørelse. Markus Karlsen Skogheim er ingen ueffen straffeskytter og setter ballen helt nede i venstre hjørnet - Skogheims fjerde mål i år i hans 70. kamp for klubben.

De siste 20 minuttene er det L/K som kjører matchen. Skjervøy har slått mye langt på spissen Kvikne gjennom hele kampen og når de nå blir presset så blir det ikke mindre av det. L/K produserer flere store sjanser men ingen er større enn den Øyvind Garfjell får servert fra Oscar Ross etter 72 minutter. Ross setter i gang en kontring etter et SIK-frispark og det er bare Garfjell som holder følge. Ross spiller Garfjell perfekt igjennom på venstresiden og L/Ks spillende trener kommer alene med keeper Haslevang. Garfjell gjør det meste rett, men SIK-keeperen får opp venstrehånden i siste øyeblikk og redder skuddet til L/Ks venstreving.

Alt i alt en jevn kamp der Skjervøy kan si seg veldig fornøyd med at de får alle tre vinterseriepoengene. Uansett: Et innsatsfylt og artig oppgjør med naborivalen. Måtte det bli flere sånne!

L/Ks målscorere: Joachim Olaussen, Oscar Ross, Markus Karlsen Skogheim

L/Ks lag: Johan Valø, Stig-Roar Hansen Rognli, Joachim Olaussen, Jan-Robin Bjørn, Krister Skogli, Kristian Bjørn Hansen, Marco Mathisen, Markus Karlsen Skogheim, Oscar Ross, Øyvind Garfjell, Roar Jørgensen.

Innbyttere: Aleksander Skatland, Marcus Hausner Christensen, William Sørensen, Espen Haugen, Tobias Hansen

Gule kort L/K: Markus Karlsen Skogheim, Joachim Olaussen