Fire mål av Dreyer i hjemmepremieren

Postet av Lyngen/Karnes IL den 29. Apr 2016

Etter en første omgang langt under pari hevet L/K seg i andre omgang mot Fløya 2 og tok en velfortjent 6-3-seier i årets første hjemmekamp. Det unge Fløya-laget ledet 1-3 til pause, men kunne ikke stå imot verken trykket L/K satte inn etter hvilen eller L/Ks storscorer Steffen Dreyer, som plusset på fire mål til de 225 han hadde for klubben fra før - hvorav tre kom i løpet av fem minutter. Sannsynligvis de raskeste L/K-hat-tricket siden Frank Bekkstrands målorgie mot Skarp i cupen i 1997.

L/K kom under allerede etter et par minutter av kampen. Sjokkåpningen til Fløya så imidlertid ikke ut til å prege L/K-guttene innledningsvis. Selvom man ikke kom til de største sjansene, så hadde L/K et åpenbart initiativ den første del av omgangen. Fløya ble presset tilbake, men var skumle når de brøt og satte fart framover. Christer Steinvik fikk imidlertid æren av å sette inn L/Ks første hjemmemål i 2016 etter å ha blitt spilt fri av Steffen Dreyer. I denne perioden var det både fart og spenning i L/K-angrepet, ledet av en opplagt Øyvind Garfjell. Men L/K ga fra seg initiativet og slapp fløyafolket til flere og flere sjanser. Bortelaget får 2-1 på en straffe som dommer Vegar Ballovarre dømmer mot en utrusende Jørgen Vik. Fra vår posisjon kan vi ikke se at Vik er borti Fløya-spilleren i det hele tatt, men det var likevel en klassisk situasjon der det er vanskelig for dommerne å se hele situasjonen. Vik gjør det uansett godt igjen ved å redde straffen, men Fløya-spilleren setter dessverre returen.

Fløya får også 1-3 før pause i en situasjon der L/K forsvarer seg hals over hode. Til slutt får Stig-Roar Hansen Rognli en fot på ballen og klarerer. Men avklaringen går rett i en Fløya-spiss og rikosjerer i tverrliggeren og ned på streken og opp igjen før Jørgen Vik får hendene på ballen. Men da har den allerede vært over streken og dommertrioen dømmer korrekt mål. 1-3 til pause.

Etter hvilen kommer det et helt annet L/K-lag på banen. Både innsatsmessig og personalmessig. Trenerne velger å bytte ut halve forsvarsfireren i form av Aleksander Skatland og Stig-Roar Hansen Rognli, samt midtbanespiller Kristian Bjørn Hansen. Inn kommer Tarjei Gautestad og Markus Mortensen på sentral midtbane, mens Vebjørn Isaksen tar over venstrebacken til Stig-Roar Hansen Rognli. Høyrekanten Kristoffer Johansen tar over høyrebacken til Skatland og nettopp Johansen skulle virkelig få vist seg fram på høyresiden i andre omgang.

Allerede etter et par minutter har Steffen Dreyer omgangens første sjanse. Den avverger keeperen, men etter 52 minutter er det ingen bønn. Dreyer setter 2-3 etter forspill av Kristoffer Johansen og Markus Karlsen Skogheim. Sistnevnte tupper Dreyer igjennom alene igjennom med keeper og storfjordingen setter sitt første for dagen.

Bare tre minutter senere blir Øyvind Garfjell felt inne i straffefeltet. Dreyer er normalt stødig på straffer, men denne gangen redder keeper. Dreyer er imidlertid først på returen og setter lærkula kontant i mål 3-3 og vi er like langt.

Men vi er ikke like langt lenge. Dreyer var langt fra ferdig med scoringene. Etter 57 minutter er hat-tricket komplett for Dreyer. Og denne gangen er det Øyvind Garfjell som får assist. Dreyer kommer alene med keeper og setter den rutinert i nettaket over keeperen. 4-3!

Dreyer har flere sjanser til å sette sitt fjerde mål, men lykkes ikke før i det 72. minutt med å score igjen. Denne gangen kan han takke forarbeidet til Kristoffer Johansen på høyrekanten. Han kommer seg helt ned til dødlinja og legger en flott ball over på motsatt stolpe. Der stuper Dreyer fram og sikrer seg firemålsstatus.

Langt på overtid jobber Christer Steinvik inn 6-3 og det blir sluttresultatet i en kamp som L/K fortjente å vinne, men forsvarsspillet var ikke egnet til å berolige noen før det sto 6-3 på tampen.

L/Ks mål: Steffen Dreyer (4), Christer Steinvik (2)

L/Ks lag: Jørgen Vik; Aleksander Skatland, Joachim Olaussen, Jan-Robin Bjørn, Stig-Roar Hansen Rognli: Kristian Bjørn Hansen, Markus Karlsen Skogheim, Øyvind Garfjell; Steffen Dreyer, Kristoffer Johansen, Christer Steinvik.

Innbyttere: Tarjei Hansen Gautestad, Markus G. Mortensen, Vebjørn Isaksen og Martin Schaal Mortensen.

Gule kort L/K: Aleksander Skatland, Markus Karlsen Skogheim

* Steffen Dreyer fikk en rimelig velfortjent "Dagens L/K-gutt" for innsatsen i dag. Gavekort på Elektro-Sport kommer nok fint med for storscoreren.

* L/Ks spillende trener Jørgen Vik spilte sin 140. A-kamp for L/K. Han har vært to perioder før i klubben og er nå inne i sin sjette sesong i L/K.

* Steffen Dreyer spilte sin 347. A-kamp for L/K i dag. Dermed har han passert sin målkongekollega Jørn Henriksen, som fikk 346 kamper for Lyngen og L/K. Neste mann på lista for Dreyer er 380-kampers mannen Rune Lillevik...

* Verdensmester i skiflyging for lag, Johann André Forfang, kastet glans over kamparrangementet på Geitnes i dag. Forfang er født og oppvokst i Tromsø, men pappa Hugo er lyngsværing så god som noen. Hyggelig med rikskjendiser på kamp og han ble da også ønsket velkommen over speakeranlegget.