Tidenes comeback

Postet av Lyngen/Karnes IL den 4. Aug 2007

Det stod 2-0 til hjemmelaget tre minutter før slutt. Syv minutter senere hadde L/K vunnet 2-3.

Du skal være både unnfanget, født, og smidd i hymens lenker i midtsirkelen på Geitnes eller Polleidet for å hevde at det var en fortjent seier L/K kunne bokføre på Bardus flotte stadion på Setermoen. Men likefullt var det de rød/blå som kunne bokføre seier til slutt - i en høydramatisk kamp der alt skjedde for L/Ks del da det lakket mot kampslutt.

Kampen fikk ingen god start for L/K, som slapp inn mål på dødball etter åtte minutter og spilte en uforklarlig svak første omgang. Målet var en misforståelse mellom keeper Vik og Rune Lillevik og Bardus spillende trener kunne dermed uforstyrret heade ballen i mål på bakerste stolpe.

Bardu hadde de største sjansene og ledet fortjent til pause, selv om L/K fikk litt mer tak på spillet i siste halvdel av omgangen. Men pasningene gikk i hytt og vær i motvinden og innsatsen var langt under pari. Det utnyttet et potent hjemmelag til fulle.

Det fortsatte i andre omgang, selv om L/K fikk en god start på omgangen med flere angrep der Rune Lillevik og innbytter Rune Kristiansen kombinerte fint. Men: En situasjon der L/K muligens skulle hatt frispark fører til at Bardu-spissen Vegard Moberg kommer fri inn i feltet. Han klinker ballen inn bak Jørgen Vik og det ble både mørkt og kaldt for L/K-erne på Setermoen til tross for 23 plussgrader og knallsol.

Utover i omgangen hadde L/K mye av banespillet, men kom bare til halvsjanser foran Andreas Seipajärvi i Bardu-målet. Morten Nilsen hadde blant annet en knallperle fra langt hold som fort kunne sust inn.

Men omgangen gikk sin gang uten at L/K klarte å få noen redusering. Det var tvertimot fortsatt Bardu som produserte de største sjansene mot et L/K-lag som ble tvunget til å flytte stadig mer personellressurser opp på banen. På et par av oppløpene var det rett og slett utrolig at ikke Bardu ikke drepte kampen. Noen fantastiske inngripener av L/K-keeper Vik hindret hjemmelaget og resten skriver vi på oppofrende forsvarsspill og ikke minst Bardu-spisser med målvegring.

Og da det hele såg fullstendig opp og avgjort, i det 87. minutt, så skyter Viktor A. Sørensen, på dette tidspunkt spiss, et skudd som keeper gir retur på. Øyvind Garfjell er påpasselig frampå og setter ballen i mål - sitt tredje seriemål for sesongen. Og to minutter senere får L/K frispark litt skrått på målet på vår høyreside. Viktor A. Sørensen husket utmerket godt fra spillemøtet at han var en av de som skulle få sjansen hvis det ble frispark fra det holdet. Og med venstrefoten setter han ballen rundt muren og ned i hjørnet. 2-2!

De fleste L/K-hjerter gledet seg over at man hadde klart poengdeling på tampen, så da Rune Kristiansen får ballen på halvspretten på 25 meter pluss, så var det ingen som kunne forutse at den 1,29 sekunder senere skulle ligge i nettmaskene. Men sånn ble det. Kristiansen, som var tidvis strålende på avslutningstreningen på treningsleiren i Piteå, viste at han kan mer enn å snike til seg mål innenfor 5-meteren. Den nybakte 31-åringen fikk drømmetreff, og selv om ballen havnet midt i mål, fikk den så fin dupp at Bardu-keeperen ikke hadde rare muligheten til å avverge. 3-2 og én av L/Ks beste snuoperasjoner var et faktum.

Bardu - L/K 2-3 (0-1)

1-0 Pål Kjetil Walle (8), 2-0 Vegard Moberg (52), 2-1 Øyvind Garfjell (86), 2-2 Viktor A. Sørensen (89), 2-3 Rune Kristiansen (90+3).

Dommer: Inge Jensen, god

Ingen gule kort til L/K

Lagoppstilling: Jørgen Vik; Jens G. Løvland, Mats-Haakon Karlsen, Viktor A. Sørensen, Freddy Skogvang; Lasse Hausner, Ken Stian Olsen, Tom Jørgen Gangsø; Steffen Dreyer, Rune Lillevik, Morten Nilsen.

Innbyttere: Øyvind Garfjell for Steffen Dreyer, Rune Kristiansen for Ken Stian Olsen, Frode G. Larsen for Morten Nilsen

Her følger liveoppdateringen fra den dramatiske kampen på Setermoen:

Bardu leder 1-0 ved pause. Målet kom 8 minutter inn i kampen. Bardu førte første del av kampen, men L/K kom bedre med de siste 20 minuttene av omgangen.

Første omgang ble også preget av en kraftig motvind for L/K.

L/K gjør to bytter ved pause: Ken Stian Olsen og Steffen Dreyer går ut og inn kommer Øyvind Garfjell og Rune Kristiansen.

Bardu øker til 2-0 etter 53 minutter.

L/K står høyt på banen, men har ikke skapt mange farligheter foran Bardus mål. Viktor Sørensen er flyttet opp som spiss.

Frode G. Larsen erstatter Morten Nilsen etter 73 minutter.

L/K har kommet tilbake og scoret tre kjappe mål på slutten. Øyvind Garfjell, Viktor Sørensen og Rune Kristiansen (det siste på et glimrende langskudd) ordnet målene som alle kom i løpet av de fem siste minuttene. Altså en fantastisk snuoperasjon av L/K.