Vinterserien:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 18. Jan 2009

Tøff start for L/K

7-3 tap for TIL 2 i kveldens vinterseriepremiere (oppdatert versjon).

Lyngen/Karnes møtte et svært ungt TIL 2-lag, men det var likevel tøff nok motstand for L/K-guttene. 1-0 kom tidlig, etter to minutter på en flott prestasjon av TIL-spissen. Så klarer L/K å utligne etter en kjempejobb av Steffen Dreyer og påfølgende våkent spiss-spill av Alexander Løvland Rygh.

Så scorer TIL 2 jevnt og trutt fram til pause, slik at det står 4-1. Da hadde L/K-kaptein Steffen Dreyer misset sjansen til å utligne til 2-2 på straffespark. Flere av målene kom etter forsvarsglipper av den typen som er relativt enkle å luke bort.

I andre omgang gikk L/K etter hvert over fra 4-3-3 til 4-4-2, hvilket passet bedre mot hurtige og løpsvillige TIL-gutter. Likevel klarte TIL å putte på flere mål, selv etter at de fikk én mann utvist. L/K-trener Lasse Hausner brukte hele benken sin, inkludert 15-årige Jøran Grønnbakk Åsheim. Han markerte seg kjapt med å sette ballen inn bare et halvminutt etter at han ble byttet inn.

Så blir Fredrik P. Johansen holdt inne i feltet, og Steffen Dreyer får en ny sjanse fra straffemerket. Denne gangen er han sikkerheten selv og setter ballen bak TIL-keeperen.

Det er liten tvil om at TIL 2-kampen kom litt tidlig for L/K. L/K er i midt i den første harde treningsperioden, og noen av spillerne bar preg av det. Men det er tidlig i januar og løpskapasiteten er det lett å gjøre noe med.
Selv om 7-3 tap for det som mest sannsynlig var nærmere TIL 3 enn TIL 2 ikke imponerer, så er det mye som kan gjøres for å stille bedre forberedt allerede til Skarp-kampen neste helg. L/Ks tradisjonelle 4-3-3-formasjon passer også dårligere til et lag som ikke har helt pusten på sin side. Da Hausner og Leonhardsen la om til 4-4-2 fik

* Comeback for Viktor A. Sørensen, som startet som midtstopperpartner til Stian Amundsgård. Viktor spilte bra, og med sedvanlig autoritet, helt til han ble skadet i andre omgang. Kan bli noen uker på sidelinjen for furuflatingen, men forhåpentligvis ikke mer enn det.

* A-debuter for den 17-årige keeperen Erlend Strand, Jonas Samuelsen (16) og for den allerede nevnte Jøran G. Åsheim. Strand sto hele kampen i Michael Wæraas feriefravær og gjorde en flott debut! Strand har faktisk aldri stått en seniorkamp før, men tok nivået veldig bra. Det lover godt for keeperrekrutteringen i klubben framover.
Purunge Åsheim scoret sitt første A-lagsmål i en alder av 15 år og 277 dager, hvilket ikke matches av så mange flere enn klassekamerat Andreas Løvland. Det var også første gang en Grønnbakk akslet L/K-trøya, et etternavn som har solide tradisjoner i gamle Lyngen IL.

L/Ks lag: Erlend Strand; Andreas Holm, Stian Amundsgård, Viktor A. Sørensen, Mats-Haakon Karlsen; Rudi Dreyer, Jens G. Løvland, Andreas Løvland; Øyvind Garfjell, Steffen Dreyer, Alexander Løvland Rygh.

Innbyttere: Kristoffer Fagerborg, Fredrik P. Johansen, Jonas Samuelsen, Espen Haugen, Jøran Grønnbakk Åsheim

Gule kort: Mats-Haakon Karlsen og Fredrik P. Johansen