FK Fotball-Ligaen:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 22. Aug 2009

Tre ganger Ross og 4-0

L/K hadde etter hvert få problemer med å sikre den fjerde strake hjemmeseieren i dag mot Fløya. 4-0 sto det til slutt etter at innbytter (!) Ole Oscar hadde hatt lekeland i Fløya-forsvaret den drøye timen han spilte. De gangene han satte på én av turboene sine, så lå det grønne folk strødd etter ham og denne gangen sløste han heller ikke med sjansene han skapte.

Trener Lasse Hausner hadde gjort en rekke omkalfatreringer på laget etter 3-3 kampen mot TIL i midtuka. Inne på laget var Jens Georg Løvland, Torgrim Sollid og Espen Haugen, mens Morten Nilsen var satt ned som stoppermakker til Rudi Dreyer. I tillegg var Erlend Strand inne som keeper for sydenferierende Michael Wæraas.

Kampen tok imidlertid ikke av innledningsvis, selv om Andreas Løvland hadde en kjempesjanse rett etter avspark. Etter tre minutter gjør Fløya-stopperen en feil og Steffen Dreyer får fri bane mot mål. Stopperen takler Dreyer og får gult kort. Rutinerte Johnny Olsen hadde full kontroll gjennom hele kampen, men akkurat der var det vanskelig å se at det skulle være annet enn rødt kort. Men det var tidlig i kampen, og dommeren valgte å la tvilen komme det tiltalte laget til gode denne gangen. Og det var i grunnen greit nok.

Etter det skjer det egentlig lite foran begge mål. Fløya var med i kampen, men L/K-forsvaret tok stort sett det som kom. Bakerst sto Erlend Strand trygt og godt og etter hvert begynte da også angrepsrekka til L/K å våkne. Det skulle likevel gå 35 minutter før det sto 1-0. Og da hadde attpåtil kaptein og toppscorer Steffen Dreyer måttet forlate banen med ryggplager. Hans erstatter var Ole Oscar Ross og han var klar da en av L/Ks aller beste i dag, høyreback Kristoffer Fagerborg, slår en stikkball i bakrommet. Ross tok ballen med seg og nektet alt i grønt adgang til hans intimsoner. Til slutt lå ballen i nettet bak Fløya-keeperen med det klingende navnet Thomas Tøllefsen.

Like etterpå kunne Ole Oscar "007" Ross økt til 2-0 etter et nydelig raid på venstresiden av Øyvind Garfjell. Men Ross dorer ballen himmelhøyt over. Garfjell fant dermed ut at han likegodt kunne score selv. Et Ole Remi Hausner-frispark finner Øyvind inne i feltet og 19-åringen flikker bare ballen videre i mål - hans åttende seriemål i år og hans 26 A-lagsmål hittil i karrieren.

2-0 til pause og egentlig fin kontroll på kampen, selv om det fortsatt er mye å gå på for L/K.

Andre omgang starter bra og 53 minutter ut i kampen var det en vanvittig dobbelsjanse. Først header Andreas Løvland i tverrliggeren etter frispark. Så plukker Espen Haugen opp ballen og legger inn foran mål igjen. Der går Ole Oscar Ross opp alene og har bare å styre ballen i nettet. Men på uforklarlig vis header han utenfor.

Fem minutter senere gjør imidlertid Ross det godt igjen. Han får ballen på midtstreken fra Øyvind Garfjell , får en god førstetouch med hodet og resten er historie. Noen sekunder senere må keeper Tøllefsen inn i nettet igjen etter at Ross har rundet ham og trillet ballen i mål.

4-0 kommer i det 66. minuttet og denne gangen er det Torgrim Sollid som spiller Ross igjennom i en ikke altfor lettvint posisjon. Men Ross gjør det han kan best, demper ballen og setter fart på nytt. Runder keeper og scorer sitt tredje for dagen og sitt syvende seriemål for sesongen.

Resten av kampen blir ikke spesielt spennende. Fløya har lite å by på og L/K rullet opp angrep på angrep. Det var imidlertid ikke alltid at man nådde å fylle på inne i boksen, men det kunne likevel fort blitt flere enn de fire målene vi fikk.

Med seieren i dag mot tredjeplasserte Fløya førte L/K opp på 17 poeng og forbi både Ishavsbyen og TUIL 2 (riktignok med én kamp mer spilt enn TUIL 2). Tabellsituasjonen er fortsatt ikke til å leve med for en klubb som L/K, men det er i hvert fall syv poeng ned til Nordreisa på sisteplassen.

En uhørt sterk benk på Polleidet i dag. Er nok ikke mange lag i FK Fotball-ligaen som kan sette innpå spillere som Andreas Holm, Ole Oscar Ross og Mats-Haakon Karlsen og fortsatt ha solid navn ubenyttet på benken. Litt smårusk for Steffen Dreyer og Jens-Georg Løvland, men begge må man regne med er klar igjen til viktig kamp mot Ishavsbyen neste helg.

* Ole Oscar Ross ble ikke uventet kåret til dagens L/K-gutt.

* A-kamp nummer 90 for 19-årige Øyvind Garfjell.

L/K - Fløya 4-0 (2-0) 1-0 Ole Oscar Ross (35), 2-0 Øyvind Garfjell (45), 3-0 Ross (58), 4-0 Ross (66).

Dommer: Johnny Olsen - god

Ingen gule kort til L/K

L/Ks lag: Erlend Strand; Kristoffer Fagerborg, Rudi Dreyer, Morten Nilsen, Jens-Georg Løvland; Ole Remi Hausner, Espen Haugen, Andreas Løvland; Øyvind Garfjell, Steffen Dreyer, Torgrim Sollid.

Innbyttere: Ole Oscar Ross for Dreyer, Andreas Holm for JG Løvland, Mats-Haakon Karlsen for E Haugen.