Forbundstinget 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 8. Mar 2010

Senker aldersgrensen

I 2010 kan 15-åringer spille seniorfotball.

Forbundstinget vedtok ikke bare ny serieordning i helga. Det ble også bestemt at aldersgrensen for seniorfotball, som har stått på 16 år i uminnelige tider, skal senkes til 15 år.

Eller som det står i lovteksten:

Spillere må ha fylt 14 år ved årets begynnelse.

Det betyr i praksis at spillere født i 1995 har lov til å spille seniorfotball. For L/Ks del vil det bety at noen av de mange lovende 95-spillerne kan få prøve seg på B-laget i 5. divisjon. For andre lag, som kanskje sliter mer for å stille A-lag, vil ordningen medføre at det blir lettere å stille seniorlag rundt om "på nessene". Og det er svært positivt.

Ordningen med 15-åringer i seniorfotball, som daglig leder Jo Are Vik har kalt Løvland-forslaget etter L/Ks kamp for å få Andreas Løvland spilleklar for seniorfotball, er en prøveordning for 2010 og 2011.

Ellers på forbundstinget ble det valgt ny president. Yngve Hallén overtar for Sondre Kåfjord som norsk fotballs øverste sjef. Av L/K-relatert stoff så fortsetter Tor Inge Holm, som nylig fikk hederstegn på kretstinget, fortsetter i klagenemnda for klubblisens.