FK Fotball-Ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 16. Mai 2010

Tre nye Nilsen-mål
5-0 til L/K og god stemning på Geitnes i dag. Endelig versjon

Morten Nilsen var farlig for Ishavsbyen-forsvaret i dag. Såpass farlig at han får mannsmarkering i drikkepausene også.

L/K slo solide Ishavsbyen 5-0 på Geitnes. Overbevisende seier av L/K-guttene, som vartet opp med tidvis partyfotball i sprengvarmen.

Ole Remi Hausner åpner ballet med en vakker 1-0 scoring fra 25 meters hold. Deretter fulgte tre mål av Morten Nilsen, før spissmakker Steffen Dreyer setter punktum med 5-0.

L/K har lagt seg til en ny vane i de siste kampene, nemlig gode åpninger. Før det hadde gått fem minutter på Geitnes i dag hadde Ole Oscar Ross plagd IFK-forsvaret ved to anledninger. På den første gjør han alt sjøl, men blir såvidt stoppet av en utrusende Ørjan Ervik i IFK-buret. På det andre går han til dødlinjen, før han legger inn til Morten Nilsen foran mål. Han misser utrolig nok på den, men skulle komme sterkere tilbake.

Etter 14 minutter kom et høyst fortjent ledermål for L/K. Morten Nilsen jager en lang ball i det ikke ubetydelige bakrommet som IFK av én eller annen grunn skapte gang på gang. Nilsen rekker ballen på venstrekanten og legger den pent ut til en fremadstormende Ole Remi Hausner. Han klapper til kula som finner det for godt å suse fullstendig utagbart forbi IFK-keeperen og i mål. Et meget pent mål fra unge Hausner - hans tredje seriemål i år.

Om 1-0 var pent, så var spillet i forkant av 2-0 målet ikke noe dårligere. Backfenomenet Øyvind Garfjell terroriserer ikke bare folk på sin venstreside. 60-meters-crosseren over til Ole Oscar Ross på L/Ks høyreside var nok litt plagsom for IFK-forsvarere på motsatt side også. I hvert fall rekker Ross ballen og får den pent under kontroll. Så finner han Morten Nilsen som selvsagt er inne i feltet. Han setter sitt første for dagen fra kloss hold.

Etter 2-0 scoringen har L/K en litt roligere periode, og IFK får vist at de ikke er kommet til Geitnes for å legge seg ned og dø. IFK skaper et par sjanser på rappen, men Jørgen Vik viser matchvinneregenskapene sine og holder buret rent.

To minutter før pause, og etter et par nesten-mål fra Morten Nilsen, får sør-tverrfjordingen god tid inne i feltet. Han tar bronseballen i sjonglering før han bestemmer seg for å tverrvende og avslutte. En knallperle var det ikke, men mer enn godt nok til å få 3-0 i målprotokollen. Sterkt av Nilsen og 3-0 til pause.

Kampens peneste angrep var kanskje likevel det som foranledet 4-0 målet. Ole Oscar Ross er nok engang sentral i begivenhetene. Han spiller Steffen Dreyer lekkert igjennom på høyresiden. Dreyer avanserer mot dødlinjen og spiller spissmakkeren Nilsen uselvisk fri på åpent mål. Nilsen setter sitt tredje for dagen. Da var det spilt 52. minutter og L/K-trener Dan-Håvard Johnsen tar fram festfotball-superlativet på benken.

Fem minutter senere kommer det femte målet for dagen. Denne gangen setter Ole Oscar Ross kursen rett mot IFKs midtforsvar. Vanskelig å vite om man skal støte eller falle da, men IFK rekker ikke å gjøre så mye før Ross spiller Steffen Dreyer igjennom. Dreyer setter full speed, runder keeper og pirker inn sitt syvende seriemål for sesongen.

Den siste halvtimen fortsetter L/K å skape sjanser men flere mål blir det ikke. Øyvind Garfjell viser seg fram på publikumssiden med farta si men verken han eller noen andre klarer å sette 6-0. Et sjeldent trippebytte gir Espen Haugen og Rudi Dreyer sine seriedebuter for året, i tillegg til at Aleksander Helberg fikk seg en ny kamp. Ekstra godt å se Rudi Dreyer tilbake på banen. Han gjorde en god figur som midtbaneanker den knappe halvtimen han fikk.

Kampen sett under ett var seieren svært fortjent. Selv om L/K-keeper Jørgen Vik kan takkes ekstra for at han klarte å holde nullen etter gode IFK-forsøk, så hadde i sannhet også IFK-keeper Ørjan Ervik sine øyeblikk på Geitnes i dag. L/K burde ha scoret en god del mer enn de fem det ble, men i enkelte kamper er uttellingsprosenten under femtiprosent og av og til over. I dag var den under...

L/K troner fortsatt på tabelltoppen i 3. divisjon etter dagens kamp. Skarp vant riktignok 10-0 over Laksvatn og har også full poengpott, men L/Ks 31-3 på fem kamper klarer ikke svarttrøyene å matche.

L/K - IFK 5-0 (3-0)
1-0 Ole Remi Hausner (14), 2-0 Morten Nilsen (16), 3-0 Nilsen (43), 4-0 Nilsen (52), 5-0 Steffen Dreyer (57)

Gult kort L/K: Øyvind Garfjell

Dommer: Vegar Ballovarre - god

L/Ks lag: Jørgen Vik; Andreas Holm, Mats-Haakon Karlsen, Joakim Flatvoll, Øyvind Garfjell; Tarjei Hansen Gautestad, Ole Oscar Ross, Ole Remi Hausner, Andreas Løvland; Steffen Dreyer, Morten Nilsen

Innbyttere: Rudi Dreyer, Aleksander Helberg, Espen Haugen.