FK Fotball-ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 8. Jun 2010

Tilbake i Skarp-ryggen

L/K og Alexander Løvland Rygh fant tilbake til seiersformelen hjemme på Geitnes i kveld.

En høyst fortjent 4-2 seier ble det til slutt mot et ungt men utrolig løpsvillig Til 3 i kveld. Tarjei Hansen Gautestad åpnet ballet med 1-0 etter 9 minutter, men TIL 3 kvitterte etter dødball. Så var Alexander Løvland Rygh, som hadde fått sjansen i fraværet til spissparet Dreyer/Nilsen, frampå og la på til 2-1. Ole Oscar Ross la på til 3-1 på et mål som jeg tør påstå ingen gjør etter ham i 3. divisjon - og neppe så mange i de øvrige divisjonene heller.

Løvland Rygh legger på til 4-1 etter 52 minutter, men TIL 3 klarer å få en redusering etter 69 minutter og det blir et snev av spenning en periode.

Men L/K er det beste laget og skaper mye sjanser mot slutten - uten at ballen vil i mål. 4-2 er nok et resultat gjestene skal si seg mest fornøyd med.

Iogmed TIL3 gode start på sesongen, var det et toppoppgjør som utspant seg på Geitnes i kveld. L/K-trener Roger Lange kjenner naturlig nok TIL godt, og advarte før kampen mot et løpsvillig og godt trent TIL-lag.

L/K kom likevel best i gang med en nykomponert spissrekke med søskenbarnene Løvland og Løvland Rygh og en midtbanefirer med Aleksander Helberg i ankerrollen og nyankommede Christer Steinvik på venstrekanten. Hjemmelaget tok da også ledelsen etter ni minutter. Et langt framspill fra backfenomenet Øyvind Garfjell blir stusset videre av spiss for dagen, Andreas Løvland. Ballen havner borte hos høyrekant Ole Oscar Ross og han gjør det han gjør bedre enn de fleste - avanserer til dødlinja og så noen meter langsmed linja før han legger tilbake til en fremadstormende Tarjei Hansen Gautestad. Gutten fra Dalen setter sikkert inn ballen - hans sjette seriemål i år.

TILs første sjanse kom på en dødball som blir slått inn i feltet fra L/Ks venstreside. Ballen blir slått presist inn foran mål og der dukker Preben Røtvold opp og header ballen i lengste hjørne. Passivt forsvarspill av L/K.

L/K aktet imidlertid ikke å gi fra seg initiativet i kampen. Høyreback Andreas Holm er på høgget og sender avgårde en uimotståelig suser fra 30 meter pluss. Ballen går i tverrliggeren og ut og der er Alexander Løvland Rygh påpasselig frampå og saksesparker inn 2-1.

3-1 målet sto Ole Oscar Ross for. Og bare ham. Jørgen Vik får assist for at han kastet ballen til Ross, som i starten av angrepet befant seg midt på egen banehalvdel. Ti-femten sekunder senere befant ballen seg i nettet og Ross i en klynge av jublende L/K-spillere. Raidet i forkant av målet var det rett og slett klasse over. Til tross for at TIL 3 hadde mange spillere bak ballen klarte de rett og slett ikke å stoppe Ross, som sprang og driblet bort alt som var på høyresiden før han fortsetter løpet parallelt med dødlinja og setter ballen i lengste. Helt utrolig av Ross, som ikke uventet ble kåret til Dagens L/K-gutt.

3-1 til pause og da Alexander Løvland Rygh la på til 4-1 etter 52 minutter med sitt 3. seriemål for sesongen, så det ganske trygt ut. Forarbeid av Øyvind Garfjell og ny assist fra Ole Oscar Ross i forkant av Mål-Ryghs scoring. Men TIL 3 ligger ikke høyt oppe på tabellen for ingenting. Ungguttene løper og jobber det de er gode for og tyve minutter før slutt får de sin redusering etter pent spill. I perioden etter reduseringen har L/K sin dårligste periode i kampen. Litt dårlig topp-press og litt slitne bein ga TIL-guttene litt mer rom enn godt var. TIL har et par farlige sjanser til å redusere ytterligere, men Jørgen Vik er ikke i humør til å slippe inn tre mål på hjemmebane. Vi velger også å trekke fram Joakim Flatvoll fra dagens backfirer. Han gikk foran og viste forskjellen mellom gutter og menn i duellene i hans kanskje beste kamp for året.

I stedet er det L/K som våkner igjen. Lange og Johnsen kaster innpå noen unggutter selv - Jøran Grønnbakk Åsheim og Joakim Einebakken Nilsen, i tillegg til rotfreseren Espen "Hulk" Haugen og det blir straks mer liv i leiren. En rekke sjanser "goes begging" som det heter og at til slutt bare ble 4-2 er ganske utrolig. Men avslutningene var enten altfor svake (Christer Steinvik og Joakim Einebakken Nilsen) eller så gikk de på keeper (Andreas Løvland) eller utenfor (Øyvind Garfjell).

4-2 er uansett nok til å klatre opp på andreplass på tabellen igjen - tre poeng bak et Skarp-lag med full poengpott så langt.

* Christer Steinvik gjorde en fin debut for L/K og fikk vist fram fart, innleggsfot og pasningsspill på sin venstrekant.

* L/K stilte uten tre av de som har startet alle de syv foregående seriekampene - Ole Remi Hausner, Morten Nilsen og Steffen Dreyer. Av de tre er det kun Nilsen som garantert er tilbake i hjemmekampen mot Senja 2 mandag.

* Ole Oscar Ross scorte sitt 25. mål for L/Ks A-lag. Dermed er han oppe på like mange mål som Pål Karlsen og Oddbjørn Karlsen. Men med litt bedre målsnitt enn de to 90-tallsheltene...

* Sesongdebut i serien for stortalentet Jøran Grønnbakk Åsheim.

* Stig Nordby - gammel Karnes-kjempe - var tilbake på gamle tomter på Geitnes. Denne gangen som lagleder for TIL 3, der sønnen hans spiller.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Andreas Holm, Mats-Haakon Karlsen, Joakim Flatvoll, Øyvind Garfjell; Aleksander Helberg, Tarjei Hansen Gautestad, Ole Oscar Ross, Christer Steinvik; Andreas Løvland, Alexander Løvland Rygh.

Innbyttere: Joakim Einebakken Nilsen, Espen Haugen, Jøran Grønnbakk Åsheim

Dommer: Johnny Olsen, Bakkeby - bra kamp