FK Fotball-ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 14. Jun 2010

Sliteseier mot Senjareservene

Men det gjør godt å vinne sliteseire også! Og Morten Nilsen scoret tre nye mål. Da blir det en hat-trick med pølser også.

4-2 seieren i dag var på ingen måte av det trygge slaget. Et godt Senja2-lag skapte tidvis trøbbel for L/K-guttene, men det var likevel fortjent at det alle tre poengene ble igjen i Lyngen.

Morten Nilsen var som vanlig ustoppelig og satte inn tre nye mål på Geitnes. Ole Oscar Ross satte inn det fjerde målet.

L/K har hatt et godt tak på Senjas førstelag i serieoppkjøringen. Tre kamper har endt med tre seire, men likevel var Senja-reservene vi møtte i dag en relativt hard nøtt for kaptein Karlsen og hans menn.

Med Tarjei Hansen Gautestad opptatt med eksamensforberedelser i dagens kamp, var trener Dan-Håvard Johnsen tvunget til å gjøre rokkeringer på laget som slo TIL 3 for en knapp uke siden. Ole Remi Hausner var tilbake etter karantene og litt leggtrøbbel og kom inn på elleveren. I tillegg ryddet en Johnsen med eneansvar i dagens kamp (Roger Lange er på ferie) plass til Espen Haugen fra start. Og det viste seg å være et lurt trekk. Haugen spilte en veldig god kamp på midtbanen og fulgte Morten Nilsen helt til døra i kampen for å bli man of the match.

Etter noen feite tilbud tidlig i kampen, var det duket for et fantastisk L/K-angrep. Backfenomenet Øyvind Garfjell gjør en glitrende jobb på venstrekanten. Spiller inn i banen til Ole Remi Hausner som viser silkefot med pasningen tilbake til Garfjell. Øyvind slår ballen inn til Morten Nilsen som fra 14-15 meter setter ballen kontrollert i hjørnet. 1-0 og VM-referansene haglet på L/K-benken.

Men i likhet med kampen mot TIL 3 gir L/K fra seg en tidlig ledelse på en dødball. Et frispark fra langt hold blir stusset videre i feltet og inn i det lengste hjørnet til keeper Jørgen Vik. En lettkjøpt mål, men likevel ingenting å ta lett på. Heldigvis har Morten Nilsen mer på lager. Han får en pasning på midtbanen, vender nydelig opp og tilbakelegger alle motstander før han setter ballen bak Senja2s gode keeper Marco Anelli. 2-1 til pause.

I pausen rokkerer Johnsen litt på laget. Han setter inn Alexander Løvland Rygh på topp og tar av Christer Steinvik. Ross blir ny høyrekant. Og det er nettopp Ross som tar vare på en L/K-kontring, avanserer forbi forsvarsverkene til senjaværingene og setter ballen kaldt i langhjørnet. 3-1 og L/Ks 50. seriemål hittil i år.

Så gjør Jørgen Vik en sjelden feilberegning og slipper inn et løst frispark fra Senjas Tony Jensen. På 3-2 blir det spennende igjen, men Morten Nilsen har nok spenning i hverdagen som kuldemontør. Like før slutt tar han ballen sjøl, setter fart mot hjertet av Senja-forsvaret før han klinker ballen ned i hjørnet. Spektakulert og rått!

Som sagt fullt fortjent seier i en kamp der L/K slapp inn to nye dødballmål og var litt rufsete bakover, men der både gode enkeltprestasjoner og godt lagspill sørget for at det ble seier likevel.

* Ustoppelige Morten Nilsen scoret sitt 13, 14, og 15 seriemål for året. Han har totalt 22 mål for L/K i år og er i fryktsom form for tiden. Han topper scoringsstatistikken i FK Fotball-ligaen, foran Aslak Sokki.

* Det er faktisk fjerde gangen i år at Morten Nilsen scorer tre mål eller mer i én kamp. Han scoret tre mål mot Skjervøy og Ishavsbyen, i tillegg til sine seks mot Laksvatn.

1-0 Morten Nilsen (29), 1-1 (40), 2-1 Nilsen (45), 3-1 Ole Oscar Ross (67), 3-2 (74), 4-2 Nilsen (88)

L/Ks lag: Jørgen Vik; Øyvind Garfjell, Joakim Flatvoll, Mats-Haakon Karlsen, Andreas Holm; Andreas Løvland, Ole Remi Hausner, Christer Steinvik, Espen Haugen; Ole Oscar Ross, Morten Nilsen.

Innbyttere: Alex Løvland Rygh, Rudi Dreyer, Joakim Einebakken Nilsen

Gult kort L/K: Rudi Dreyer