3. divisjon 2011:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 25. Apr 2011

Sterk borteseier
Finnsnes fikk stryk av L/K i ettermiddag. Men tabelltoppen røk på overtid.

Foreløpig versjon:

Den tøffe bortekampen på Finnsnes endte med en sterk borteseier for Lyngen/Karnes. Etter å ha kommet under tidlig i kampen viste guttene karakter og styrke og slet seg tilbake i kampen. Tarjei Hansen Gautestad brakte balanse i regnskapet og sto også for 2-1 på straffe tidlig i andre omgang. Ståle Johansen satte inn 3-1 med hodet mot sine gamle lagkamerater.

FIL reduserte til 3-2 men Øyvind Garfjell roet L/K-nervene med sitt soloraid og scoring. 4-2 sto seg til tre minutter på overtid. Da er skjervøyværingen Svenn Johansen på plass på bakre og reduserer. Men det var for sent for FIL.

Det var L/K som startet kampen best på Finnsnes stadion. Det vil si det første minuttet. Det hadde gått knapt halvminuttet da Ole Oscar Ross fosset ned høyresiden og slår et av sine presise innlegg inn i boksen. Andreas Løvland, som var instrumental for L/K i dag, har nådd fram i feltet og header mot mål. En FIL-forsvarer avverger, men ballen havner hos Øyvind Garfjell som skyter via en FIL-spiller og til corner. To store sjanser tidlig.

Men utover i omgangen er det åpenbart at det er FIL som vil mest. Innsatsen er skrudd opp til 11 over hele linjen og L/K sliter med å få spillet til å flyte. FIL ligger lavt med laget men er villige til å komme framover på banen når ballen er vunnet. Hjemmelaget tilriver seg etter hvert en corner og den klarer man å krige i mål etter en salig mølje inne i feltet. Kyndige fotballskaller (dog Lyngen-folk...) som hadde orkesterplass til FIL-spillernes behandling av L/K-keeper Jørgen Vik i den situasjonen er klar på at dommer Ragnar Dahl burde ha dømt frispark og ikke mål. Men mål ble det og da var det gått 6 minutter.

Etter målet har FIL flere feite sjanser til å øke ledelsen, men en strålende Jørgen Vik leverer to kjemperedninger på forsøkene til Ola Bromseth og Jack Idar Solli. Spesielt førstnevntes sjanse var stor da han kom mutters alene med keeper, men beinparaden til Vik forhindret mål fra midtbanespilleren.

L/K klarte så å kjempe seg inn i kampen igjen. Den nykomponerte forsvarsfireren, med Jonas Samuelsen (Naustneset), Mats-Haakon Karlsen (Ørnes), Jan-Robin Bjørn (Solhov) og Tor Arne Larsen (Øvergården) tettet igjen og fikk sving på samarbeidet. Og så hjalp det utvilsomt å få et mål. Et frispark fra Øyvind Garfjell etter 28 minutter blir såvidt avklart av FIL-forsvaret. Ballen havner imidlertid ute hos Tarjei Hansen Gautestad og dalingen finner det heldigvis formålstjenlig å score sitt første seriemål for sesongen.

Jørgen Vik har nok en fantomredning mot slutten av omgangen, men 1-1 står seg til pause. Men det resultatet sto seg ikke lenge ut i andre omgang. Etter to minutter er Ole Oscar Ross på et nytt raid inne i FIL-feltet. Han blir tatt og Gautestad er som vanlig sikkerheten selv fra merket som tidligere var merket med kritt. 2-1 til L/K.

Hele andre omgang var en oppvisning i ren og pur seiersvilje fra L/K-guttene. Ikke finspill hele tiden og heller ingen dominant forestilling mot et godt hjemmelag. Men likevel et lite hakk foran. Og med spillere som Øyvind Garfjell er man alltid sikret det lille ekstra som trengs for å vinne jevne fotballkamper. På 3-1 målet er på han ferde nedover venstrekanten. Etter å ha lagt bak seg det som var av grønt, legger han inn til Ståle Johansen inne i feltet. Spissen er slu og er først på ballen i en klynge av FIL-forsvarere. Heading og 3-1. Et pent mål.

Midtveis i omgangen reduserer FIL på nytt, men Øyvind Garfjell var ikke interessert i å slippe hjemmelaget helt innpå seg. Garfjell, som i mellomtiden hadde blitt flyttet ut på høyrekanten, tar skikkelig for seg i det 78. minutt. Med fart og dribleferdigheter kommer han seg akkurat så langt inn i hjertet av FIL-forsvaret som han trenger for å sette ballen med venstra nede i hjørnet til FIL-keeper Preben Ingebrigtsen. Vakkert!

Finnsnes jager ny redusering og lyktes forsåvidt med det. En lang ball mot FILs høyreside blir dempet og viderebefordret i mål på vakkert vis av kaptein Svenn Johansen men da var vi såpass solid på overtid at man ikke rakk så mye mer enn å ta avspark etter det.

Med 4-3 seier i dag er L/K á poeng med Bossekop på toppen av tabellen. BUL leder med bedre målforskjell, med L/K på andreplass. Kirkenes er det eneste andre laget som har vunnet begge sine kamper så langt i divisjonen.

Neste helg er det spillefri ettersom det er cuphelg i Norge. Neste kamp er derfor ikke før 7. mai - når Ishavsbyen møter opp på Geitnes.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jonas Samuelsen, Mats-Haakon Karlsen, Jan-Robin Bjørn, Tor Arne Larsen; Espen Haugen, Tarjei Hansen Gautestad; Ole Oscar Ross, Andreas Løvland, Øyvind Garfjell; Ståle Johansen.

Innbyttere: Kristian Granås, Alexander Løvland Rygh, Tomas Einebakken Nilsen.

Gult kort L/K: Øyvind Garfjell

Dommer: Ragnar Dahl