L/K 2011:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 14. Mai 2011

L/K-seier i Alta
L/K vant toppoppgjøret mot Bossekop i ettermiddag etter mål av disse staute karene.

Det ble seier for Lange og Johansens menn i Alta i ettermiddag. Det ble til slutt 3-2 til L/K etter mål av Andreas Løvland, Ole Oscar Ross og Øyvind Garfjell.

L/K startet kampen bra, men fikk likevel 1-0 i fleisen etter syv minutter ved BULs storscorer Svein Ove Thomassen. Andreas Løvland er imidlertid en mann for de store anledninger og to minutter senere er han på plass og header inn utligningen fra fem meters hold.

2-1 kommer etter drøyt 30 minutter i 1. omgang. Magnus Henriksen ble først kreditert målet, men senere har det blitt klart at det er Ole Oscar Ross som er rette målscorer. Han stusset ballen i mål, før Magnus kom til og sparket ballen i nettet. Det var Magnus selv som slo fast at det var Ross sitt mål.

Like før pause går Magnus Henriksen av banen og byttes med Espen Haugen. Da hadde Henriksen fått gult kort og det kunne fort kommet ett til. Dermed tok ikke Lange og Johansen noen sjanser. 2-1 til pause.

Andre omgang får den best tenkelige starten. L/K tar avspark, Andreas Løvland slår Øyvind Garfjell igjennom på venstresiden. Han fosser opp, skjærer inn og avslutter med venstra fra skrått hold og rundt 20 meter. Fantastisk prestasjon av 20-åringen!

Etter dette har L/K grei kontroll og det skjer ikke så mye i kampen før BUL reduserte ett kvarter før slutt. Etter det får BUL blod på tann og presser på for en utligning. Den kommer imidlertid ikke, takket være stor innsats av L/K-guttene og ikke minst keeper Jørgen Vik. Dommeren la for øvrig til seks minutter i andre omgang og på grunn av en skade på overtid varte 2. omgang i hele 53. minutter!

- Det er bare å berømme guttenes innsats i dag. Jeg tror alle har tømt seg fullstendig. Mot slutten blir det hektisk, men vi er rutinerte og klarer å dra ned tempoet. Og så har vi matchvinnere i begge ender, sier trener Bernt Olav Johansen og tenker spesielt på målscorerne og kaptein Vik.

Uansett kjempesterkt å slå Bossekop i dag - et lag som L/K har spilt fire kamper mot i Alta de siste 11 årene. Dette var første seieren. Siste seriekamp var forøvrig i 2000. Da ble resultatet 5-5. Kun én L/K-spiller er igjen fra det laget og det er Tor Arne Larsen (30) - som spilte samfulle 90 minutter på venstrebacken i dag.

L/K har likevel solid statistikk mot Bossekop. På de siste åtte kampene i serie, kvalik og cup, har faktisk bare én kamp endt med L/K-tap. Det var bittert nok i kvaliken til 2. divisjon i 2002 i Finnmarkshallen. Da vant BUL 5-2 etter ekstraomganger.

L/K ble imidlertid snytt for tabelltoppen av et annet finnmarkslag i dag. Kirkenes vant hele 7-0 borte mot Nordkjosbotn og nå er de foran L/K på målforskjellen. KIF og L/K er de eneste lagene som ikke har avgitt poeng så langt.

Tabellen for 3. divisjon avdeling 12 finner du her!

Bossekop UL har lagt ut bilder fra kampen.

L/K har nå vært igjennom to svært vanskelige bortekamper (Finnsnes og BUL) og kommet fra det med seks poeng. Det lover veldig godt for fortsettelsen!

* Dagens målscorere er også identisk med L/Ks toppscorere i serien. Alle har fire seriemål. Landsdelsavisa Nordlys bokført et femte seriemål på Løvland, men det er feil. Ifølge pålitelige kilder skal det skyldes at Løvland ble kreditert Ståle Johansens mål i bortekampen mot FIL.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Joakim Einebakken Nilsen, Mats-Haakon Karlsen, Ståle Johansen, Tor Arne Larsen; Andreas Løvland, Ole Remi Hausner; Ole Oscar Ross, Steffen Dreyer, Øyvind Garfjell; Magnus Henriksen

Innbyttere: Espen Haugen for Henriksen, Jonas Samuelsen for Einebakken Nilsen.

Gule kort, L/K: Joakim Einebakken Nilsen, Steffen Dreyer, Magnus Henriksen.