3. divisjon, IFK - L/K 2-3:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 21. Apr 2012

Seier i seriestarten
Venstreback Jan Robin Bjørn fikset seier til L/K med sin første matchvinnerscoring noensinne!

Det var bare gått 57 minutter av kampen på TUIL Arena da Jan Robin Bjørn steg til vers på Øyvind Garfjells presise corner fra høyre. Venstrebacken (21) møter ballen tidlig, får gå opp upresset og stanger ballen i mål fra fem meter.

Bjørns andre scoring på to kamper (og hans tredje totalt på A-laget) ble matchvinnermålet for L/K. Han tok laget opp til 3-1, men Ishavsbyen slo tilbake én gang og reduserte til 2-3 ved Martin Johnsen etter 75 minutter - på et tidspunkt da L/K strengt tatt burde ha parkert kampen for godt.

Men det siste kvarteret ble spennende og L/K skal derfor være både glad og fornøyd med at det ble tre poeng til slutt.

Kampen startet helt oppskriftsmessig, med at Ishavsbyen fikk den første scoringen. Det gjorde de i cupoppgjøret på Alfheim også. Daniel Fossan. Fossan vendte opp i feltet og klinket ballen i krysset fra seks-syv meter uten å bli nevneverdig forstyrret av L/K-forsvaret.

Men denne gangen evnet L/K å svare før det kom et baklengs til. Og det kom kampens vakreste og mest effektive angrep. Etter et snaut kvarter slår stopper André Fagerborg en krempasning ut mot høyresiden, der Øyvind Garfjell lurer (Han og Ole Oscar Ross spilte på motsatte kanter av det godføttene skulle tilsi, men svitchet i pausen). Garfjell demper ballen i fart og drar seg samtidig forbi venstrebacken. Så kutter han inn i banen før han legger ballen med innsiden av venstrefoten lekkert over IFK-keeperen og i lengste hjørne. En meget bra prestasjon av vår nummer 9.

Det står 1-1 til pause etter en omgang der L/K er det førende laget, men der IFK er tidvis veldig farlige på kontringene sine. L/K skaper endel de også. Morten Nilsen er på høgget flere ganger, men keeper klarer akkurat å snappe ballen foran de 42 2/3s store skoene til Sør-Tverrfjordingen.

Men det skulle løsne for Nilsen i andre omgang i alle fall én gang. Etter 52 minutter samspiller han med hengespiss Steffen Dreyer. Morten krangler ballen med seg forbi et par IFK-spillere og er plutselig alene med IFK-keeper Ørjan Ervik. Nilsen er roligheten selv og setter ballen over en utrusende keeper og i nettmaskene nedenfor fjøsen i dalen.

Fem minutter senere er venstreback Bjørn på ferde, og på 3-1 så burde løpet vært kjørt. L/K kjørte flere gode angrep og burde også fått 4-1 da Joakim Einebakken Nilsen serverte Morten Nilsen, som puttet ballen i mål. Men Joakim ble avblåst for en hands inne i feltet og den avgjørelsen var antagelig feil. Også Steffen Dreyer hadde en eventyrlig mulighet etter et raid av Ole Oscar Ross på høyre. Men Dreyer, som var god som hengespiss i 4-2-3-1-systemet, fikk avslutningen sin mesterlig reddet av IFK-keeper Ervik.

Med 3-2 seier i dag ligger L/K på femteplass på avdeling 12-tabellen. Fløya leder etter smått sensasjonelle 13-1 mot Tverrelvdalen i år. Det kan gå litt tid før L/K tar den målforskjellen igjen men ambisjonene bør være å klatre litt fra femteplassen etter hvert.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Joakim Einebakken Nilsen, André Fagerborg, Marius Dreyer, Jan Robin Bjørn; Ståle Johansen, Oskar Leiros; Øyvind Garfjell, Steffen Dreyer, Ole Oscar Ross; Morten Nilsen.

Innbyttere: Mats-Haakon inn for Morten Nilsen

Dommer: Geir Oskar Isaksen - hadde fin kontroll kampen igjennom.

L/Ks beste: Vi velger Steffen Dreyer i dag, selv om målet uteble i seriepremieren. Steffen driver L/K fram fra sin posisjon som hengespiss og IFK hadde etter hvert få andre løsninger enn å lage frispark på Dreyer i dag.

Ingen gule kort til L/K.