NM-cupen, L/K - Alta 1-3:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 1. Mai 2012

Cuphelter uansett
Det ble tap for L/K i 1. runde av NM-cupen, men det står respekt av innsatsen til L/K-guttene i dag likevel.

For etter å ha fått to mål imot relativt tidlig i kampen, ville det ikke vært rart om L/K raknet mot såpass sterk motstand som Alta. For ikke å snakke om da hjemmelaget fikk Joakim Einebakken Nilsen utvist fem minutter før pause etter at 17-åringen fikk sitt andre gule.

Men i stedet kjempet L/K seg inn i kampen, reduserte til 1-2 tidlig i andre omgang ved Øyvind Garfjell og holdt spenningen ved like helt til 10 minutter før slutt. Da satte Magnus Nikolaisen inn sitt andre for dagen og kampen var i realiteten punktert.

L/K kan i aller høyeste grad være bekjent av dagens kamp. Etter tre-fire kamper med samme lagoppstilling, hadde Lange, Johansen og Johnsen gjort endel forandringer. Mats-Haakon Karlsen erstattet Oskar Leiros i elleveren og tok en stopperplass. Dermed skjøv han Marius Dreyer ut på høyrebacken. Høyreback Joakim Einebakken Nilsen gikk opp på offensiv midtbane, og dermed havnet Steffen Dreyer på høyrekanten. Morten Nilsen tok Leiros plass på defensiv midtbane mens Ole Oscar Ross startet som spiss.

En innledning med litt vel mye respekt for motstanderen, men etter hvert oppdaget både Øyvind Garfjell og Ole Oscar Ross at det går an å løpe fra 1. divisjonsspillere også. L/K skapte imidlertid få klare målsjanser i første omgang, men det var absolutt tilløp. Og Alta skapte heller ikke mye, men var det lille hakket hvassere likevel. 0-1 kom på straffe som Svein Ove Thommassen satte i mål. Like etter var Magnus Nikolaisen frampå og satte inn 0-2. Da så det grått ut. Like etterpå måtte Steffen Dreyer kaste inn håndkleet etter å ha fått skulderen ut av ledd og da søskenbarnet Joakim Einebakken Nilsen fikk rødt var det lite som tydet på noen særlig oppløftende 50 L/K-minutter på Geitnes.

Les hva Framtid i Nord skriver om kampen her!

Men andre omgang er L/K tidvis på høyden med AIF, til tross for at man er én mann mindre. Målet til Garfjell kommer etter 47 minutter. Alta-forsvaret klarerer, men rett i føttene på 22-åringen som klinker ballen på direkten i mål med venstra.

Etter det har Ole Oscar Ross flere løpeturer med Alta-forsvaret, som ikke hadde Ross-tempoet inne i det hele tatt. Et par ganger blir det veldig farlig. Først når Garfjell rykker løs på høyresiden og slår inn til Ross. Avslutningen går like utenfor. Stor sjanse! Etterpå gjør Ross alt selv, men Alta-keeperen redder skuddet.

L/K jobber heroisk utover i kampen, men skaper etter hvert mindre og mindre. Alta blir farligere, men Jørgen Vik og forsvaret til L/K rydder opp. Men til slutt kommer Alta løs på sin høyreside og innlegget havner hos Magnus Nikolaisen. Han får god tid til å plassere ballen utagbart for Jørgen Vik.

Fortjent seier til altaværingene, men de imponerte nok ikke mange av de knapt 200 oppmøtte på Geitnes i dag. Men de gjorde nok i til å gå videre i alle fall og vi ønsker altaværingene lykke til i neste runde!

Les hva Altaposten skrev om kampen her!

* Andreas Løvland spilte sin første kamp noensinne mot moderklubben sin. Alta-spilleren har ikke sluppet til i serien i år, men i cupen er det fritt fram for Løvland. Han hadde et par muligheter til å score i dag, men klarte ikke å overliste Jørgen Vik. - Og det var kanskje like greit, konkluderte Andreas etter kampen.

* Mange som var gode på L/K i dag og vi velger derfor å trekke fram laginnsatsen - spesielt etter at L/K ble redusert til 10 mann. Sinnsykt god og konsentrert jobbing av samtlige i dag.

* Før kampen var det ett minutts stillhet til ære for svømmeren Alexander Dale Oen som brått og uventet gikk bort i morges.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Marius Dreyer, André Fagerborg, Mats-Haakon Karlsen, Jan Robin Bjørn; Ståle Johansen, Morten Nilsen; Øyvind Garfjell, Joakim Einebakken Nilsen, Steffen Dreyer; Ole Oscar Ross.

Innbyttere: Oskar Leiros for Steffen Dreyer, Stig-Roar Hansen Rognli for Jan Robin Bjørn, Christer Steinvik for Morten Nilsen.

Gule kort L/K: Morten Nilsen, Steffen Dreyer, Jan Robin Bjørn, Marius Dreyer, Øyvind Garfjell

Rødt kort L/K: Joakim Einebakken Nilsen (to gule)

Dommer: Ole Martin Loe - var altfor, altfor ivrig med kortene og det bar kampen preg av. Men hadde ellers fin kontroll på kampen.