Minneord:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 15. Jan 2013

En legende er borte
Vi minnes vår egen Jens-Petter Jenssen (1945-2013).

Mandag denne uka bekreftet politiet at det var Lyngen-mannen Jens-Petter Jenssen som omkom i en husbrann på Finnsnes 3. januar.

Jens-Petter Jenssen var det man trygt kan kalle en legende i Lyngen-fotballen spesielt og i Troms-fotballen generelt og hans bortgang har vakt sorg i hele fotballfamilien. De som var gamle nok til å ha sett han "live" i den røde og hvite Lyngen IL-drakten kunne ikke få fullrost hans fotballkvaliteter nok.

Og mennesket Jens-Petter Jenssen var det minst like mye positivt å si om.

"Han var en fantastisk person. Jeg hørte aldri at han sa et negativt ord om noen", sier en annen Lyngen-legende, Odd Erik Bergås, til Framtid i Nord.

"Han var en av de beste fotballvennene vi noen gang har hatt i fotballfamilien i Troms Fotballkrets", skriver Jo Are Vik i Troms fotballkrets om Jens-Petter i fotballkretsens minneord om hedersmannen.

Her følger minneordet Vik har skrevet om Jens-Petter - et minneord som moderklubben stiller seg bak:

EN FOTBALLVENN HAR GÅTT BORT

Det er med stor sorg vi i Troms Fotballkrets har mottatt budskapet om at Jens-Petter Jenssen gikk bort under den tragiske brannen i hans hjem på Finnsnes. Jens-Petter Jenssen var en av Troms-fotballens aller største hedersmenn. En kjernekar og en fantastisk fotballvenn for hele fotballfamilien.

Vi minnes fotballspilleren, fotballdommeren, fotballadministratoren og det gode mennesket Jens-Petter Jenssen. Hans mange gode kvaliteter på fotballbanen, hans gode humør og hans sterke og smittende engasjement.

Jens-Petter Jenssen fra Kvalvik i Lyngen framstod tidlig som en meget begavet fotballspiller på moderklubben Lyngen IL. Senere spilte han for Andenes IL, Tromsø IL, IF Fløya og Silsand & Omegn IL. Han spilte også to kamper for det nordnorske landsdelslaget mot Nord-Sverige. Fotballkameraten Odd Erik Bergås forteller om Jens-Petter at han var en glimrende og uortodoks fotballspiller. – Han kunne avansere halve banen med ballen sjonglerende fra lår til lår. Dette er en egenskap jeg ikke har sett utført i et slikt omfang av noen annen fotballspiller, forteller Odd Erik. Jens-Petter Jenssen hadde en god teknikk og en meget god venstrefot.

Fotballdommeren Jens-Petter Jenssen nådde helt til topps i norsk fotball. Først på 80-tallet dømte Jens-Petter på aller høyeste nivå – i 1. divisjon, og var rangert som en av Norges aller beste dommere. I perioden 1980 til 1983 dømte Jens-Petter 13 kamper i 1. divisjon.  Han var godt likt av spillere, trenere og blant dommerkollegaer. Og når dommerne i 1. divisjon gjennomførte de fysiske testene før sesongstart, var Jens-Petter alltid den beste.

Men Jens-Petter dømte selvsagt også i mange år lokalt i Troms Fotballkrets. I aldersbestemte klasser, i lavere divisjoner og i TITO-serien. Som dommer representerte han Lyngen IL, Silsand & Omegn IL og Neptun IL. I Troms Fotballkrets og i hele Nord-Norge var Jens-Petter Jenssen en høyt respektert dommer. Han tok også ansvar for å få fram nye dommere. Mange dommere har hatt Jens-Petter som instruktør på dommerkurs, og han fulgte opp dommerne som sensor og dommerobservatør. Han var også med som dommeradministrator, blant annet i dommerkomiteen. Også i styret til Troms Fotballkrets var Jens-Petter Jenssen med i 1978 og 1979.

Høsten 1986 ble Jens-Petter Jenssen rammet av sykdom, bare 41 år gammel. Dette satte en stopper for hans videre virke som dommer på toppnivå, men han fortsatte å dømme lokalt i Troms Fotballkrets i mange år. Han deltok også ved mange anledninger også på dommersamlinger.

En periode i livet dyrket Jens-Petter hobbyen som billedkunstner, og hans malerier med lokale naturmotiver viste at han hadde svært gode egenskapet også på dette området. Vi i Troms Fotballkrets benyttet flere ganger malerier fra Jens-Petter som gaver i ulike sammenhenger.

Styret i Troms Fotballkrets kåret Jens-Petter Jenssen som «Årets fotballvenn» i 2005. Daværende kretsleder Torleif Josefsen delte ut statuett og diplom til Jens-Petter i forbindelse med 3. divisjonskampen mellom Senja og Lyngen/Karnes i Islandsbotn høsten 2006.

Og denne «tittelen» passet meget godt på Jens-Petter. Han var en av de beste fotballvennene vi noen gang har hatt i fotballfamilien i Troms Fotballkrets.

Våre tanker går til Jens-Petters nærmeste familie. Dere skal vite at hele fotballmiljøet sørger over tapet av Jens-Petter.

Vi lyser fred over minnet til fotballvennen Jens-Petter Jenssen.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jens-Petter begraves fra Finnsnes kirke fredag 18. januar klokken 11.00.