Minneord:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 1. Des 2013

Inge Hansen (1952-2013)

19. november sovnet Inge Helge Hansen (61) inn etter lengre tids sykdom. Dermed har en av Lyngens fotballpersonligheter gått bort.

Inge ble født inn i en av kommunens mest kjente fotballfamilier. Pappa Helge og Helges tvillingbror Emil var bautaer i Karnes IL fra idrettslagets spede barndom og opp i moderne tid, mens Petter Hanssen, spiller nummer 1 i Karnes’ spilleroversikt, var en annen onkel.

Inge spilte sin første kamp for Karnes i en alder av 12 år – den 15. juni 1965. Det var borte mot Nordkjosbotn og Karnes vant 1-0. Fem år senere kom et enda stoltere øyeblikk for unge Hansen. Da debuterte han på A-laget 17 år gammel. Det var mot Skjervøy hjemme og det ble et knepent 3-2 tap.

Inge spilte i alt 185 kamper for moderklubben og opplevde blant annet å spille en turneringskamp sammen med pappa Helge, onkel Emil og Emils sønn Johnny Hansen. Da spillerkarrieren var over, fortsatt Inge i andre verv i klubben. Han var alltid med i en eller annen sammenheng og var en ivrig støttespiller for klubben som gjorde store sportslige fremskritt på tidlig 80-tall. Og da Karnes slo seg sammen med erkerivalen Lyngen, så ble Inge med videre også inn i den nye klubben. Han tok ledervervet i L/K i 1995 og ble gjenvalgt i 1996. Han satt også som nestleder i 1997 og har også fungert som speaker på L/Ks hjemmekamper.

De senere årene har Inge vært med rundt fotballen som supporter. Han hadde blant annet hatt gleden av å se sin onkelunge, Øyvind Garfjell, vokse frem til å bli en skikkelig L/K-profil. Inge var en trofast tilskuer både på Geitnes og Polleidet, også etter at sykdommen begynte å gjøre seg gjeldende. Han var alltid engasjert, klar og tydelig – man trengte aldri å lure på hva Inge mente.

Nå må både L/K-familien og ikke minst Kjellaug og hele Inges familie gå videre uten ham. Lyngen/Karnes takker ydmykt for innsatsen og lyser fred over Inges minne.