Topplaget ett mål bedre

Postet av Lyngen/Karnes IL den 18. Sep 2022

L/K og Fredrik Johansen leverte en bra kamp mot Hamna, men endte likevel poengløse.

L/K er ikke akkurat kjempefornøyd med en tapt kamp på Polleidet, men lørdag var motstanden såpass bra at man må innfinne seg med at de ble null poeng - til tross for at kampen var jevn og til tross for at L/K gikk opp i ledelsen før pause.

Hamna viste fra første stund at det ikke er tilfeldig at de topper TITO-tabellen i år - som nyopprykket lag. Gjestene gikk hardt ut av startblokkene og fikk mål allerede etter tre minutter. Og de hadde flere sjanser til å score både 2-0 og 3-0, men L/K klarte å ri det av - og til og meg kvittere. Jonas Samuelsen, som spilte en virkelig god kamp i L/K-forsvaret, tok ballen med seg opp i angrep, spiller vegg og slår inn i feltet til Fredrik Johansen - som har fulgt med opp i feltet. Han er sikker på labben på bakerste stolpe og scorer sitt fjerde mål på tre kamper.

En annen av L/Ks målfarlige spillere, toppscorer Gabriel Wikbo-Larsen skulle få æren av å ta L/K i ledelsen på Polleidet. Og det målet skal han få 100 prosent av æren for selv. Han jobber hardt i presset på midtbanen, snapper ballen fra en Hamna-forsvarer og setter full speed mot motstanderens mål. Noen ordentlige kliv senere avslutter han med et lavt, hardt skudd i lengste hjørne. Lekkert av 16-åringen.

Hamna er imidlertid ikke et topplag for ingenting. De går rett i angrep og L/K klarer rett og slett ikke å hindre bortelaget i å vaske fram en 100-prosentsjanse på direkten etter avspark. Avslutningen på bakerste stolpe er kontant - via L/K-keeper Hassan Tazabajev og tverrliggeren. 2-2 til pause.

I andre omgang klarer ikke L/K å skape all verden, men det gjør i bunn og grunn ikke Hamna heller. Men ett kvarter før slutt er de likevel nådeløse og setter inn 2-3. L/K prøver å utligne på slutten, men hjemmelaget kunne ikke by på en sjansefylt sluttspurt. Med litt hell kunne man likevel fått 3-3, blant annet ved Gabriel Wikbo-Larsen og Kristoffer Hansen Holst. Men det var likevel lite å si på at Hamna fikk alle tre poengene på Polleidet-gresset - uansett hvor kjærkomment et poeng eller tre hadde vært for hjemmelaget.

Fire kamper før slutt ligger dermed L/K fortsatt på 10- plass på tabellen. Det er fem poeng opp til neste lag - Ulfstind - og fem poeng ned til Valhall og Kvaløya på henholdsvis 11. og 12. plass. L/K møter nettopp Kvaløya i en nøkkelkamp neste helg, og selv om det er på bortebane så er det en kamp som L/K er nødt til å vinne - både for å holde Kvaløya på avstand, og for å ha realistisk håp om å kunne ta igjen Ulfstind på niendeplass.

* Isak Kristiansen ble kåret til Dagens L/K-gutt etter en god kamp på den sentrale midtbanen til L/K- Isak kriget i 90 minutter og på overtid fikk han også gult kort - hans fjerde for sesongen. Det betyr at han står over mot Kvaløya neste helg.

* Gabriel Wikbo-Larsen scoret sitt åttende seriemål for året. Unggutten er nå toppscorer både i serien og totalt for L/K i 2022. Karnesværingen er også eneste L/K-spiller som har spilt rubb og rake av kamper i år - 23 i tallet inkludert vinterserien. Og alle kampene har vært fra start også!

* Marcus Hausner Christensen spilte sin 70. A-kamp for L/K.

L/Ks lag: Hassan Tazabajev, Marcus Hausner Christensen, Kristian Bjørn Hansen, Jonas Samuelsen, Vebjørn Isaksen, Mika Johnsen, Einar Skogheim, Isak Kristiansen, Gabriel Wikbo-Larsen, Fredrik Johansen, Kristoffer Hansen Holst

Innbyttere: Aleksander Skatland, Oskar Leiros

L/Ks mål: Fredrik Johansen og Gabriel Wikbo-Larsen

Gule kort L/K: Vebjørn Isaksen, Isak Kristiansen, Jonas Samuelsen

Dommer: Skule Ystad Schei - en meget god kamp, men burde unngått å gi gult kort til en skadet Jonas Samuelsen

Søndag revansjerte for øvrig L/K 2 A-laget ved å vinne 3-1 i lokaloppgjøret på bortebane mot Storfjord. L/Ks mål ble scoret av Håkon Fossmo, Tordar Eidet Karlsen og Ian Harper. Storfjord sier seg nok fornøyd med å ha sluppet unna med et såpass godt resultat. L/K 2 burde scoret minst det dobbelte, men var ikke i det effektive hjørnet søndag. Solid gjennomført kamp, mot et Storfjord-lag som til tross for null poeng så langt i sesongen ga L/K god motstand så lenge kreftene holdt.

L/K 2s lag: Håkon Jensen, Håkon Fossmo, Marcus Hausner Christensen, Tordar Eidet Karlsen, Kristofer Waltenberg, Sander Kristiansen, Vebjørn Løvland, Gard Grønvoll Sommerseth, Mika Johnsen, Ian Harper, Emil André Sørensen

Innbyttere: Robert Kristiansen, Berger Eidet Karlsen, Jonas Rodahl Johansen og William Waltenberg

Gule kort L/K: Gard Grønvoll Sommerseth

Rødt kort L/K: Robert Kristiansen (to gule)