Ikke ny serieordning

Postet av Lyngen/Karnes IL den 13. Mar 2006

Serieordningen for 3. divisjon forblir uendret.

Forslaget til Eidsvold IF om å kutte antallet 3. divisjonsavdelinger fra 24 til 12 ble kontant nedstemt av fotballtinget i helgen. Eidsvold ønsket et spissing av 3. divisjon, med færre lag og ikke minst med direkte opprykk for vinneren.

Det hadde i såfall sannsynligvis betydd at de seks-sju beste TiTo-lagene og de seks-sju beste fra Finnmark hadde dannet den nordligste 3. divisjonen. Men forslaget fikk ikke gehør på tinget, der spesielt nordnorske og vestlandske klubber var imot - og da på grunn av økt reisebelastning og ikke minst økte reiseutgifter.

Den eneste forandringen som faktisk kom på tinget når det gjelder serieordningen, er at det er mulig for hver enkelt krets å justere antall lag i 3. divisjon. Jo Are Vik i fotballkretsen regner med at hvis det skulle være aktuelt med forandringer i antallet, så blir ikke det i 2007.