Trener Vik oppsummerer vårsesongen

Postet av Lyngen/Karnes IL den 4. Jul 2016

Første halvdel av 2016 sesongen er unnagjort i 4 divisjon og 11 kamper er spilt. Vi står med 30 poeng, 10 seire og 1 tap. Resultatmessig skal vi være godt fornøyd med det som er prestert hittil.

Hvis vi sammenligner litt og tar et tilbakeblikk på tabellen fra 2015 rykket TIL 3 opp med 44 poeng, 6 tap og 2 uavgjorte kamper. Men vi stopper den sammenligningen der. L/K anno 2016 respekterer divisjonen vi spiller i, erkjenner at ingen matcher er enkle og at vi er der vi er av en grunn, men vi er også voldsomt ambisiøse.

LES OGSÅ: Hett i tabellteten

Rydde plass

Trenerteamet, sportslig ledelse i klubben og spillergruppen har en målsetning om å få konkurrere på et høyere nivå. Det forsøker vi rundt A-laget og ta konsekvensen av. På hver eneste kamp, på hver eneste trening og rundt forberedelser. Vi er kommet et stykke på vei, men har enda en vei å gå.

Den største utfordringen vi har sett at vi har hittil er at vi trenger flere spillere som prioriterer fotballen i større grad og rydder vei i timeplanen til treninger, samlinger og kamper. Jeg vil faktisk gå så langt, og være så konkret, som å si at vår største målsetning er å få en spillerstall der samtlige identifiserer seg som FOTBALLSPILLERE (!).

"Jeg spiller på L/K"

Det innebærer at hvis man er i konfirmasjonen til søskenbarnet sitt, og tremenningen din som du har ikke har sett på 7 år spør deg hva du driver med for tiden, så svarer du ikke: «Jeg går mye på fjelltur, driver blomsterbutikk, spiller i band, går på jakt, jobber som advokat, eller er familiemann». Det innebærer at da svarer du: «Jeg spiller fotball på Lyngen/Karnes.» Og som en konsekvens av det så rydder du timeplanen din etter det, og du også har et sterkt ønske om utvikle deg og vinne fotballkamper med kompisene dine.

LES OGSÅ: Arbeidsseier mot Nordkjosbotn

Ingen enkle kamper

Dette er selvfølgelig satt litt på spissen og undertegnede hadde muligens hatt godt av å vært litt mer allsidig, men alt i alt er det på dette sporet vi søker å komme.

Som sagt så er vi godt fornøyd med det som er levert resultatmessig første halvdel. Selv om det for undertegnede, og forhåpentligvis andre i klubben også, enda gjør vondt å tenke på tapet for TUIL 2. Vi har vært flinke til å mobilisere til kamper og til å ha fokus på utvikling. Vi vet at der er ingenting som kommer av seg selv og det er ingen enkle kamper i denne divisjonen.

6 svake omganger

Det som også er betryggende, samtidig som jeg vet at det trigger alle involverte rundt A-laget, er at vi også vet at vi har mye å gå på.

Hvis vi ser bak resultatene på det sportslige og bryter det litt opp så har vi på 22 omganger med seriespill hatt 6 omganger som har vært direkte svake. Dette tallet har vi et sterkt ønske om å få ned i høstsesongen.

L/K-ånd

Men selv på dager der ting har kladdet så har vi visst en evne, i god gammel «L/K ånd», til å hente ut krefter og klokskap til også å dra i land seieren i jevne kamper.

Vi har fra vi startet oppkjøringen i januar hatt hovedfokus på å bli bedre i etablert angrepsspill. Grunnen til det er at vi mener det er den viktigste faktoren for å vinne fotballkamper i den divisjonen vi spiller i, den divisjonen vi ønsker å spille i og det er det mest utviklende for enkeltspillere.

Mestre høyt ballinnehav

I uttrykket etablert angrepsspill så mener vi at vi ønsker å være spillstyrende, mestre det å ha høyt ballinnehav og utvikle offensive relasjoner i spillestilen vår. Dette krever igjen at vi har spillere med gode tekniske og taktiske ferdigheter. Dette er noe som gjenspeiles i treningshverdagen vår og som vi har et stort ønske om å fortsette å utvikle. Vi har enda masse å gå på, men samtidig er det også noe vi synes vi har hatt god progresjon på.

Egen identitet

Det overordnede målet er å skape en egen identitet, på bakgrunn av spillestil, der de som ser kamper også kan kjenne igjen hvordan Lyngen/Karnes opptrer på banen. I denne spillestilen er vi på vei å få fram noen veldig spennende rollespillere. Jeg kan trekke fram en Marco Mathisen som er en veldig spennende 4-3-3 kantspiller med både taktiske ferdigheter i relasjon til indreløper/back og gjennombruddshissighet, en Kristoffer Johansen som omskolert kantspiller til back som har visst klokskap i det defensive, men ikke minst stått bak masse av det vi har skapt offensivt gjennom timing i bevegelser offensivt og stor fart. Kristian Bjørn Hansen som kan bekle både ankerrollen og indreløper har blitt bedre og bedre for hver kamp og har veldig mange av de ferdighetene vi søker hos en midtbanespiller gjennom taktisk klokskap, ro og overblikk med ball og et godt pasningsregister.

LES OGSÅ: Seier i gresspremieren

Moderne og spillende

Vil også trekke fram Marcus Hausner Christensen som har kommet inn nå de siste kampene av vårsesongen og hatt flotte bidrag på midtstopperplass. Han er en moderne og spillende midtstopper, som har evnen til å tre opp medspillere gjennom ledd sentralt i banen. Noe som er relativt sjeldent og veldig verdifullt i forhold til hvordan vi ønsker å opptre.

Sult på trepoengere

Det er også verdt å trekke fram at vi gleder oss over at våre treningspartnere i Tromsø, Salangen IF har gjort en, for mange overraskende sterk vårsesong, med å ligge på 3 plass i 3 divisjon. Det er et tegn på at både de og vi har trent godt og lagt ned en dedikert jobb siden vi startet opp i januar.

Etter treningsleiren i Piteå skal vi møte opp til første seriekamp etter ferien med en stor sult etter å plukketrepoengere, og bli enda bedre som enkeltspillere og lag. Det går jeg god for at hele spillerstallen til Lyngen/Karnes 2016 står bak.