Sterk seier på Senja

Postet av Lyngen/Karnes IL den 29. Jan 2024

Hjemmelaget tok ledelsen, men L/K kom tilbake og tok en fin seier i Senja Storhall søndag.

2-1 ble sluttresultatet på Senja søndag etter en god kamp av L/K. Spesielt defensivt fremsto L/K veldig solid, til tross for at Senja lainet opp med sitt sterke spisspar David Eilertsen og Kenneth Winther. Senja hadde sine sjanser og kanskje hadde uavgjort vært det mest rettferdige resultatet. Men takket være en strafferedning av Håkon Jensen ti minutter før slutt, så ble det årets første seier for Markus Karlsen Skogheim og hans utvalgte.

Etter en litt shaky start for L/K, der Senja fort kunne fått en scoring allerede etter ett minutt spilt, så kommer L/K ganske kjapt inn i kampen. Med lånespiller Audun Løvland i en offensiv rolle på midtbanen fra start og ellers mye offensiv kraft også på de defensive midtbaneposisjonene så hadde L/K god kontroll på hjemmelaget i første omgang. L/K kom riktignok ikke til så mange store sjanser, men det gjorde ikke Senja heller. Men etter 38 minutter smeller det likevel i hallen. L/K gjør en for dagen sjelden feil i de bakre rekker og Senja fosser opp mot 16-meteren. Ballen havner hos nevnte David Eilertsen, som hamrer ballen i lengste hjørne med høyra. En scoring som i alle fall holdt høy TiTo-klasse, om ikke mer.

1-0 til pause, etter at L/K hadde mistet venstrekant Sigve Ringbakken med skade etter 27. minutter. En lei smell for både Sigve og L/K og når i tillegg William Sørensen og Audun Løvland takket for seg i pausen, så kunne man rette frykte for en litt tung andre omgang. Men nei. Mens Krister Klaussen og Jørgen Skog avløste Sørensen og Løvland i pausen, så hadde Joakim Berg Bjørklund kommet inn på venstrekanten for Sigve. Og Bjørklund takket for tilliten i sin 90. kamp for L/K med en hockey-assist da L/K utlignet til 1-1 etter bare tre minutter av andre omgang. Og det er Einar Skogheim som både starter og avslutter angrepet. Einar vinner ballen ute på venstresiden og spiller til Bjørklund, som avanserer til dødlinjen og legger inn. Ballen havner hos Gabriel Wikbo-Larsen inne i feltet, og han legger ballen tilbake til Einar, som i mellomtiden har kommet seg i posisjon foran mål. Einar er ikke tungbedd og sender avgårde en kanonkule som fyker inn i nærmeste hjørne bak Senja-keeper Bergheim - som attpåtil pådro seg det som så ut som en ryggskade i situasjonen.

Det gikk bare åtte minutter før Einar Skogheim var på farten igjen. Han spilte i en defensiv toer sammen med William Sørensen i første omgang, men ble flyttet opp i sin mer vante tier-rolle i andre. Og der trives han i alle fall veldig godt. Han setter fart inn på Senjas banehalvdel og slipper ballen til Gabriel, som har gått på et skråløp inn i hjertet av Senja-forsvaret. Han mottar ballen og blir samtidig dyttet i ryggen av en Senja-forsvarer og kampens gode dommer Tom Erik Johannessen peker på straffemerket.

Gabriel er ikke av den overtroiske typen og tar straffen selv - kontant i hjørnet og 2-1 til L/K. Utover i andre omgang kunne man kanskje forventet at hjemmelaget skulle presse på for utligning. Og viljen var nok til stede, men de blå fra eventyrøya maktet ikke å utligne. Det nærmeste man kom var en scoring annulert for offside (og den må ha vært meget hårfin...) og altså straffesparket som Håkon Jensen tok seg av. Ellers hadde L/K sine sjanser til å øke ledelsen også og det ble som sagt aldri noe stormløp mot L/K-målet i sluttminuttene som man kanskje kunne frykte.

Alt i alt en svært godt gjennomført kamp fra L/Ks side. Defensivt var det mange steg fram sammenlignet med forrige kamp mot Hamna 2 og offensivt var det også gode takter. Audun Løvland viste sine kvaliteter på prøvespill fra Storelva og kan være aktuell for en overgang til oss. Vi får se hvordan den casen utvikler seg.

L/Ks lag: Håkon Jensen, Kristian Bjørn Hansen, Krister Skogli, Oskar Leiros, Einar Skogheim, William Sørensen, Sigve Ringbakken, Mika Johnsen, Audun Løvland, Gabriel Wikbo-Larsen, Kristoffer Hansen Holst.

Innbyttere: Joakim Berg Bjørklund, Krister Klaussen, Jørgen Skog, Arion RJ Ballovarre og Vebjørn Tokle

Dommer: Tom Erik Johannessen

Ingen gule kort til L/K