Da kan vi konsentrere oss om serien

Postet av Lyngen/Karnes IL den 14. Mar 2016

L/K tapte for Skjervøy i NM-cupens første kvalikrunde i Skarphallen lørdag. Til tross for en ganske jevn affære tok de blåhvite fra øya seieren til slutt. Det var fortjent nok. SIK ville mest og holdt distansen bedre enn rivalene fra Lyngen, men resultatet 5-2 lyver litt om kampen.

Les liveoppdateringen på L/K Facebook!

For noen divisjonsforskjell var tidvis vanskelig å spore i Skarphallen lørdag - i allefall ikke de første 70 minuttene av kampen. 1. omgang var jevnspilt, med et lite overtak til Skjervøy - som også benyttet en stor tabbe i L/K-forsvaret til å gå opp i ledelsen. Irriterende nok, ettersom vi hadde god kontroll på Skjervøy-angriperne i hele omgangen.

2. omgang starter veldig bra for L/Ks del og i denne perioden kunne faktisk L/K avgjort kampen. Det hadde bare gått 25 sekunder da Øyvind Garfjell skyter i tverrliggeren fra anseelig hold. Og seks minutter får L/K straffespark etter at Christer Steinvik blir tatt i feltet. Straffen setter Storfjord-kollega Steffen Dreyer på vant vis i hjørnet - hans 223. A-lagsmål for L/K i hans kamp nummer 343! Steffen er forøvrig bare én kamp bak en gammel lagkamerat gjennom mange år - André Fagerborg - på L/Ks adelskalender. Bør være en fair sjanse for at 29-åringen klarer å passere L/Ks midtbanesjef i løpet av sesongen...

Og seks minutter senere er Øyvind Garfjell på farten - bokstavelig talt. L/Ks spillende trener smeller ballen i hjørnet fra 25 meter og tar moderklubben i ledelsen til stor jubel fra L/K-andelen av tilskuerne i Skarphallen.

I denne perioden var L/K virkelig på hugget. Markus Karlsen Skogheim hadde en gyllen sjanse etter litt fikse finter inne i feltet og det kunne stått 3-1 før Skjervøy ruller opp et pent angrep og setter 2-2 i stedet. Og sakte men sikkert får skjervøyværingene tilbake grepet på kampen. Skjervøy får 3-2 like etterpå ved spissen Aleksander Kvikne og mot slutten flytter L/K opp Joachim Olaussen som spiss for å prøve å få utlikningen. Det er alltid en gambling å tynne ut i bakre rekker og det fikk L/K merke lørdag. Først får SIK en straffe, i det 83. minutt. 4-2. Så scorer Kvikne igjen tre minutter før slutt og kampen er definitivt over.

Fortjent avansement for SIK i år som i 2014. L/K har ikke vært noe cuplag de siste årene. I fjor var vi sågar ikke kvalifisert engang. Men vi satser på at det er i serien det skal skje for L/K i 2016. Deler av kampen var definitivt oppløftende mot en såpass sterk og motivert motstander som Skjervøy alltid er. For SIKs del så har de utvilsomt styrket laget med noen unggutter fra Tromsø og sammen med den rutinen de besitter i blant andre Reidar Waage, Svenn Johansen og Ronny Olsen så kan det bli en bra sesong for guttan fra øya.

* Markus Mortensen gjorde sin offisielle debut for L/K på midtbanen. Bidro med rutine og klokskap i spillet, men måtte gå av banen med en lårskade i 2. omgang etter et sammenstøt med en SIK-spiller.

* Øyvind Garfjell scoret sitt sjette mål for året. Han har scoret mål i alle tre vinterseriekampene hittil i år - flere av dem av det virkelig lekre slaget - og plusset på med et cupmål nå.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Aleksander Skatland, Jan Robin Bjørn, Joachim Olaussen, Stig-Roar Hansen Rognli; Markus Karlsen Skogheim, Kristian Bjørn Hansen, Christer Steinvik, Markus Mortensen; Steffen Dreyer, Øyvind Garfjell.

Innbyttere: Oskar Leiros inn for Kristian Bjørn Hansen, Marcus Hausner Christensen inn for Markus Mortensen, Einar Skogheim inn for Markus Karlsen Skogheim.