L/K - Burfjord 3-1: Flere plusser og en svær minus

Postet av Lyngen/Karnes IL den 6. Mar 2016

L/K vant 3-1 mot Burfjord lørdag, etter en første omgang under pari og en andre omgang som tidvis var av godt gammelt L/K-merke, med hurtig angrepsspill med plenty av bevegelse. Den store nedturen var Marco Mathisens skade mot slutten av første omgang. 18-åringen falt forkjært i en duell med en BIL-spiller og ble liggende med enorme smerter i skulderpartiet. Marco, som har vært svært frisk på venstrekanten hittil i vinter, måtte hentes i ambulanse og på legevakta ble det konstatert kragebeinsbrudd og et lengre opphold fra fotballen for Marco. L/K ønsker balsfjordingen god bedring og håper å se han tilbake på vingen før vårsesongen er over!

Første omgang var preget av mye dueller og et BIL-lag som var innstilt på å presse L/K mest, og høyest, mulig. L/K forsvarte seg godt og slapp ikke BIL til på noe særlig, men vi klarte eller ikke å skape all verdens selv. Løpene fra midtbanen satt ikke og L/K klarte kun unntaksvis å true bakrommet med hurtigheten til Christer Steinvik, Øyvind Garfjell og Marco Mathisen. De gangene det skjedde, som da Garfjell satte på turboen på høyrekanten, hadde det fysisk robuste forsvaret til kvænangsværingene såpass mye trøbbel at holding var eneste løsning. Men det skjedde som sagt altfor sjeldent i omgang.
- Vi lar oss overraske over høyt press fra Burfjord. Vi visste at de ville spille på fysikken, men vi slet med å etablere eget spill, sier L/K-trener Cato Larsen.
Første omgang rundes av før tiden på grunn av skaden på Marco Mathisen. Steffen Dreyer kommer inn for MM og den 29-årige storscoreren bidrar utvilsomt til å vippe kampen til L/Ks fordel - selv om vi først havner ett mål under.
L/K tar nemlig 2. omgang i nakken og holder grepet store deler av omgangen. BIL scorer på et frispark 53 minutter ut i omgangen ved Håkon Norberg, som får all verdens tid og rom til å styre ballen i lengste hjørne etter løp fra baki feltet. En massiv markeringsglipp i et L/K-forsvar som stort sett hadde finfin kontroll.
Og etter målet var L/K det klart beste laget.
-Det løsnet siste 30 minutter av 2. omgang. Da avgjør vi kampen i godkjent stil, sier trener Larsen.
Steffen Dreyer blir tatt i feltet og setter selv inn 1-1 på straffe.
- Straffemålet er en iskald sak. Jeg stopper opp i tilløpet og ruller ballen motsatt av det keeperen går, sier Dreyer selv om utligningen etter en drøy time av kampen.
Så går det bare fire minutter før L/K er i ledelsen. Og igjen er det Steffen Dreyer som finner nettmaskene.
- Det andre målet er rein Storfjord-kjemi! Christer spiller en hard pasning i rett øyeblikk som jeg demper med høyrefoten forbi forsvareren før jeg avslutter i steget med venstrefoten, sier Dreyer selv.
L/K pøste på, mens BIL ikke hang helt med i svingene. Dreyer, Steinvik og Garfjell fikk det til å gli bedre og bedre utover i omgangen og tyve minutter før slutt snapper Øyvind Garfjell opp et tilbakespill og setter rolig inn 3-1 alene med keeper. Det blir også sluttresultatet i det som er et slags minislag om Nord-Troms. Kampen blir likevel mest en generalprøve på det ordentlige Nord-Troms-slaget, nemlig cupkampen mot Skjervøy lørdag 12. mars.
- Det var spesielt å bli vraket til start, selv om det var forståelig. Var innstilt på å bruke de 45 minuttene jeg fikk godt, sånn at jeg er klar for Skjervøy på lørdag, sier Dreyer om i sin årsdebut for L/K.
-Vi tester nye spillere og måtte forvente noe "rusk". Men alt i alt en match som gir oss verdifulle svar, sier Cato Larsen som oppsummering av kampen.

Prøvespillerne Larsen snakker om er tromsøguttene Markus Mortensen (86-modell) og Kristoffer Johansen (90-modell). Førstemann er velkjent fra tromsøfotballen fra spill for blant annet Skarp og Finnsnes. Han startet for L/K på sentral midtbane og viser at han har rutine og kvaliteter som er verdifulle for L/K. Markus står i Grand Bodø for øyeblikket, men bor i Tromsø og har trent med L/K i byen i det siste.

Johansen er Storelva-spiller og fikk en omgang på høyrekanten. Den høyreiste 25-åringen kunne fått seg et mål og viste uansett nok til at han også kan være aktuell for en overgang.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Aleksander Skatland, Joachim Olaussen, Jan-Robin Bjørn, Stig-Roar Hansen Rognli; Kristian Bjørn-Hansen, Markus Mortensen; Marco Mathisen, Øyvind Garfjell, Einar Skogheim; Christer Steinvik.

Innbyttere: Steffen Dreyer, Kristoffer Johansen, Oddvar Leiros, Marcus Hausner Christensen, Johan Valø