Tap for Skarp

Postet av Lyngen/Karnes IL den 28. Jan 2007

L/K tapte i vinterserie premieren.

Lyngen/Karnes tapte søndag kveld 6-3 for Skarp. For L/K scorte Stian Amundsgård to mål på straffe og Thomas Leonardsen ett på frispark.

L/K gjennomførte sin første kamp i vinter til ikke mer enn godkjent minus. Seks baklengsmål er drøy kost og da er det en mager trøst at Skarp var ganske så effektive. Dette Skarplaget burde nemlig L/K absolutt være på talefot med - også i målprotokollen.

Skarp tok ledelsen etter et drøyt kvarter og L/K ledet aldri kampen etter det. L/K utlignet både til 1-1 (straffespark av Stian Amundsgård) og til 3-3 (ny straffe av Amundsgård) like før pause, men Skarp klarte å puttet ett til før hvilen, slik at det sto 3-4 til pause.

Etter pause drepte Skarp kampen med to relativt tidlige scoringer og selv om L/K hadde noen tilbud mot slutten, så manglet det en del i både forsvarsspillet og angrepsspillet i kampen.

Samtidig fikk også L/K-trener noen svar, blant annet at Thomas Leonhardsen kan være en mann som kan fylle rollen som anker på midtbanen. Thomas var bra i dag, scoret et flott frisparkmål og kommer bare til å bli bedre utover i treningsperioden. Også den nykårede Årets spiller for 2006, høyreback Jens Georg Løvland var solid i dag. Han var forøvrig også nybakt kaptein.

* Jonas Gullesen debuterte for L/K i dag. Keeperen måtte tåle seks baklengs, men kan ikke lastes for noen av dem, med et mulig unntak for et av målene i første omgang. Jonas viste spesielt gode takter i hurtig igangsetting av spillet og vil bare bli bedre når han får flere treninger sammen med sine lagkamerater. I dag var ikke kommunikasjonen god nok i forsvaret generelt.

* Ole Oskar Ross og Kristoffer Fagerborg debuterte i A-lagssammenheng med hvert sitt innhopp på hhv. venstre- og høyreving. Fine debuter på begge, selv om det ikke var så mange minuttene de fikk denne gang.

* Viktor Andre Sørensen gjorde formelt comeback for L/K. Han spilte andreomgang som indreløper og viste glimt av storhet mer enn én gang, selv om han ikke traff på alle pasningene sine i dag. Viktor hadde i hvert fall ikke glemt sine telefonkiosk-avdriblinger, noe flere på Skarp-midtbanen fikk merke i kveld.

* Frode Følstad spilte sin første kamp på over 21 måneder da han spilte andre omgang for L/K i midtforsvaret. Følstad ble alvorlig skadet i første seriekamp i andre divisjon i 2005 og har ikke spilte fotballkamp siden - før i går. Følstad var god den ene omgangen han spilte. Følstad har den siste uka trent med nettopp Skarp, og vurderer en overgang til byklubben. L/K håper imidlertid inderlig at han velger å bli i L/K.

* Gledelig å se Ken Stian Olsen tilbake i L/K-trøya etter store skadeproblemer i hele fjor. Ken Stian startet som indreløper og ble senere flyttet opp som spiss i den omgangen han fikk.

* Andre Fagerborg spilte for Skarp mot moderklubben og var absolutt blant de beste hos svarttrøyene.

L/K stilte etterhvert med et ganske så rutinert lag iogmed at mange av L/Ks mest toneangivende unggutter var indisponerte i dag - først og fremst kretslagstrioen Jørgen Vik, Øyvind Garfjell og Tom-Jørgen Gangsø, i tillegg til skadede Morten Nilsen og sydenferierende Steffen Dreyer. I tillegg manglet spillere som Freddy Skogvang, Jan Robin Bjørn, Robin Samuelsen og Lars Johnsen av de som har trent regelmessig siden 1. november.

Ubenyttede reserver i dag var Eirik Larsen, Fredrik Johansen, Andreas Holm, Stig Roar Hansen Rognli og keeper Vegard Samuelsen. Flere av disse var småskadet og ble ikke risikert allerede i denne kampen.

L/K stilte med følgende lag: Jonas Gullesen; Jens G. Løvland, Stian Amundsgård, Rune Lillevik, Tor Arne Larsen; Lasse Hausner, Ken Stian Olsen, Thomas Leonhardsen; Frode G. Larsen, Rune Kristiansen, Stian Kviteberg.

Innbyttere: Frode Følstad, Viktor A. Sørensen, Mats Håkon Karlsen, Ole Oskar Ross, Kristoffer Fagerborg

Gult kort L/K: Viktor A. Sørensen

Dommer: Jonny Andreassen, fint comeback etter ett års pause fra dømmingen.