Seier mot Salangen

Postet av Lyngen/Karnes IL den 5. Mai 2007

Morten Nilsen ble matchvinner da Salangen ble beseiret 0-1 på Idrettsheia.

Lyngen/Karnes tok en fortjent seier mot et Salangen-lag som normalt er sterke hjemme på Idrettsheia. Morten Nilsen ble matchvinner for L/K rundt et kvarter før slutt. Rune Lillevik brente en straffe allerede etter to minutter i 1.omgang.

L/K gikk atskillig mer aggressivt ut på Idrettsheia enn tilfellet var i første seriekamp, men møtte et Salangen-lag som var innstilt på å gi L/K kamp til døra. Salangen har hatt en dårlig start på sesongen, og første kamp på eget gress - ja, GRESS - var tydeligvis viktig for dem.

Men ikke viktigere enn at det var L/K som styrte spillet - i den grad det ble styrt noe. Alt startet med Lilleviks brente straffe etter to minutter. Frode G. Larsen, tilbake på venstrebacken, hadde sitt første av flere offensive løp i første omgang. Et presist innlegg fant Steffen Dreyer og han ble revet ned av Salangenforsvareren. Lille trådte fram og satte ballen til høyre for keeperen - noe keeperen var fullt inneforstått med. Han reddet og L/K gikk glipp av den kampåpningen som kunne gitt laget en langt enklere reise mot tre poeng.

I stedet ble det altså en skikkelig slitekamp. L/K prøvde å få i gang vingspillet i medvinden i første omgang, men presisjonen i både løp og pasning var for dårlig. Men det skulle rette på seg i andre... L/K hadde flere farlige sjanser, blant annet ved Ken Stian Olsen og Morten Nilsen, i tillegg til Lilleviks svidde straffe allerede etter to minutter.  Det var Salangens første sjanse kom etter 38 minutter, men den var til gjengjeld ganske svær. Før pause skapte de et par til og det var slett ikke urimelig at det stod uavgjort 0-0 til pause.

Etterhvert i andre omgang åpnet kampen seg mer opp og det ble mer rom å løpe i. Spillet bølget fram og tilbake, men det var L/K som skapte de største farlighetene. Øyvind Garfjell fikk langt enklere arbeidsforhold når pasningene ble slått i motvind og den lynhurtige venstrevingen kom gang på gang fri fra høyrebacken. Innleggene var det heller ikke noe å si på, men L/K maktet bare unntaksvis å komme etter med nok folk.

De gangene det skjedde, ble det da også trøbbel i Salangen-tårnet. Klareringene havnet til corner eller innkast, som L/K lagde mer trøbbel av, eller så landet de i returrommet der Lasse Hausner, Ken Stian Olsen og Morten Nilsen vekslet om å ligge og lure. Skuddene varierte i farlighet, men etter 75 minutter skulle det i hvert fall løsne. En corner ble slått inn i feltet, klareringen havnet ute hos Morten og denne gangen var kruttet tørt og siktet innstilt. Han smeller til og ballen føyk inn i lengste hjørne. En vakker scoring og en perfekt måte for finnmarkingen å score sitt første offisielle L/K-mål.

På dette tidspunktet hadde L/K lagt om til 4-4-2 og satt stopper Viktor A. Sørensen opp som spiss sammen med Steffen Dreyer. Viktor spilte spiss for L/K allerede i 1991 og viste at rutinen hans ikke bare er egnet for å brukes defensivt. Også innbytter Stian Amundsgård viste seg fram offensivt og stopperen nådde å svi av kampens største sjanse etter dødball.

I 4-4-2 red L/K av den den friske brisen som det siste kvarteret viste seg å bli. Salangen var slett ikke ufarlige på sine kontringer, men manglet ro og rutine i avgjørende øyeblikk. Kampen hardnet til på slutten og kulminerte med at Salangens høyreback slo til Viktor Sørensen og fikk fortjent rødt kort - riktignok etter at Viktor hadde sparket ned Salangen-spilleren i duellen og fått et svært fortjent gult.

Ken Stian Olsen, i rollen som venstre indreløper, var etter vår mening L/Ks bestemann i dag. Presise avleveringer, høy innsats og mye av den gode gamle hungeren etter skuddmuligheter og målsjanser.

* Mats-Haakon Karlsen fikk for første gang tillit fra start i en seriekamp for A-laget til L/K. Stopperoppgaven løste Karlsen med glans.

Salangen kommer nok til å ta en god del poeng på hjemmebane, spesielt hvis de klarer å holde innsatsnivået såpass høyt som mot L/K. Men årets Salangen-utgave er nok likevel av de svakere årgangene siden de blandet seg inn i kretsens toppsjikt på tidlig nittitall. Så får kvaliteten på TiTo-serien som sådan avgjøre hvor langt opp på tabellen Salangen havner. Det er uansett fint å komme til Idrettsheia og se at det fortsatt finnes livskraftige og veldrevne bygdeklubber i kretsen. Og at de er de eneste, i tillegg til L/K, som liker ordentlig gress er selvsagt ingen ulempe heller!

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens G. Løvland, Viktor A. Sørensen, Mats-Haakon Karlsen, Frode G. Larsen; Morten Nilsen, Ken S. Olsen, Lasse Hausner; Øyvind Garfjell, Rune Lillevik, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Stian Amundsgård for Rune Lillevik, Rune Kristiansen for Steffen Dreyer.

Gule kort L/K: Lasse Hausner, Morten Nilsen og Viktor A. Sørensen.

Dommer: Roger Holmen - var litt raus med de gule kortene og spesielt Salangen fikk et par de ikke fortjente. Samarbeidet med linjemennene var heller ikke det beste, men Holmen skal ha ros for sympatisk framferd og ikke minst for at han så slaget i sluttminuttene og ga rødt for det.

Litt levende bilder fra kampen, samt kommentarer fra Salangen-treneren finner du her:

Dette skriver Salangens nettsider om kampen: