Berg-Johansen har ordet

Postet av Lyngen/Karnes IL den 11. Aug 2007

L/Ks hovedtrener med fokus på høstsesongen.

Hei fotballvenner!

Da er høstsesongen allerede sparket godt i gang der vi åpnet med seier borte mot Bardu. En seier som satt langt inne, men som viser at fotballkamper varer i minst 90 minutt.

Vi har fått gjort gode forberedelser i forkant av høstesesongen både med treningsleir i Sverige og med samlinger i Lyngen. Og samlinger er noe vi kommer til å prioritere høyt nå framover da vi har erfart hvor viktig det er å samle begge gruppene til felles trening. For vi har helt klart en utfordring med å være to delte treningsgrupper, selv om gruppene både i Lyngen og Tromsø teller 12-15 mann.

Mye å velge i

Det er positivt at vi har så mange spillere å velge blant. I løpet av sommeren har vi også fått 3 nye spillere (se egne saker) noe som skal gjøre oss ennå bedre rustet foran høstsesongen. Vi ser også at våre unge talenter stadig vekk tar nye steg og det er flere som banker på døren for en fast plass på førsteelleveren. Med en slik kamp om plassene blir viktig at gruppen hele tiden drar i samme retning slik at laget presterer best mulig. Og som trenere jobber vi med å komponere det beste laget til en hver tid slik at de komplementære ferdighetene maksimeres.

Vårsesongen har demonstrert både styrker og svakheter i spillet vårt.

Defensivt er vi det laget som slipper inn færrest mål. Dette skyldes i hovedsak at alle 11 bidrar i den defensive jobben. Når 1. forsvarsjobben og gjøres bra og samhandlingen med resten av forsvaret fungerer, er vi ekstremt vanskelig å score mål på. Dette er bra! Men vi har også sett situasjoner der konsentrasjonen ikke har vært på topp som har medført mål i mot av den enkle sorten. Dette skal vi luke bort i høstsesongen!

Terping på avslutninger

Offensivt har vi sett flere mønsterangrep, noe som vi skal bygge videre på. Dessverre har ikke uttellingen vært like bra hele veien. Her er det bare terping på avslutninger som hjelper. Scorer vi det første målet i kampen, vil "reisen" gjennom kampen bli så mye enklere. Da er det motstanderen som må jage utligning og ikke vi.

Vi har også klare forbedringspotensialer rundt pasningskvalitet og riktig bevegelse i forkant av pasningen. Og gjerne vil jeg se spillere som klarer å være både ett og to trekk i forkant av situasjoner. Den siste kampen mot Bardu var et godt eksempel på det motsatte. I denne kampen var vi sjelden i forkant av sitasjonene og da blir pasningsalternativene få. Vi må bare innse først som sist at en del av jobben i fotball er å ta de offensive løpene, samt de tunge defensive løpene tilbake. Hvis ikke stopper spillet vårt opp.

Men en kvalitet vi har vært ekstremt gode på i vår er viljen og evnen til å avgjøre jevne kamper i vår fordel. Dette viser at vi har en enorm ”stayer” i gruppen. Dette er betryggende, men kan ikke være noen hvilepute.

Ikke fire på kvaliteten

Tabellmessig ligger vi godt an i en utfordrerposisjon bak lederlaget Senja. Dette passer oss bra da vi hele tiden må være på tå hev i forhold til våre prestasjoner. Det er ikke rom for fire på kvaliteten i den jobben som vi skal gjøre hvis vi skal henge med i toppen.

Neste kamp ut er Skarp B hjemme på mandag. Det er topp forhold på Polleidet noe som innbyr til flott fotball. Jeg håper at mange finner veien til kampen for støtten fra publikum betyr enormt mye for spillerne. Videre er vi klare for å revansjere tapet på bortebane fra tidligere i år. På hjemmebane skal vi vinne…!

Vel møtt til en spennende høstsesong!

Fotballhilsen Vegard