Nytt overtidsdrama

Postet av Lyngen/Karnes IL den 13. Aug 2007

Å følge L/Ks kamper fordrer stor tålmodighet av publikum. Men det ender som oftest bra...

L/Ks evner til å avgjøre mot slutten av kamper, og helst langt på overtid, begynner å anta legendarisk status. En drøy uke etter underet i Bardu var nemlig L/K ute og kjøre igjen - denne gangen på Polleidet mot et småskjeivt men hardt kjempende Skarp 2.

I det 90. minutt sto det fortsatt 0-0 på dommerkortet til kampens dommer Johnny Nilsen. Men etter en potensielt alvorlig kneskade hos L/Ks Viktor A. Sørensen og et ubegripelig gjennomført tidssløseri av gjestene, la Nilsen til åtte minutter! Og allerede etter ett minutt av overtiden, scorer Rune Kristiansen 1-0 etter kjempejobbing av evighetsmaskinen Morten Nilsen på høyreflanken.

Så, fire minutter på overtid, klatrer en Skarp-forsvarer på Rune Kristiansen inne i feltet og dommer Nilsen dømmer straffe. Grei straffe, selv om det nok like mye var et resultat av en akkumulert mengde forseelser som til slutt måtte ende i noe. Opp stepper i hvert fall Runes kommunekollega Steffen og setter ballen svakt rett på keeper. Fortsatt 1-0 og spenningen fortsetter.

Steffen tar imidlertid solid revansje åtte minutter på overtid. Han tar ballen med seg fra høyreflanken, skjærer gjennom Skarp-forsvaret som kvass kniv i fiskelever før han til slutt serverer en annen innbytter, Øyvind Garfjell, som kommer i stor fart på venstrekanten. Øyvind har en av tromsfotballens mest kliniske venstreføtter, og unggutten gjør heller ingen feil denne gangen. 2-0 på en knallhard hyler i lengste hjørne.

Dermed ble det seier til slutt. Svært så fortjent, men i ytterste konsekvens kunne Skarp rett og slett ha stjålet seieren. På 0-0 i andre omgang har Skarp flere farlige oppløp og kun en fantomredning av Jørgen Vik hindret at Skarp gikk opp til 1-0 mot slutten av omgangen.

Det ville vært rimelig urimelig om det hadde skjedd, men L/K levde farlig i andre omgang - med høyt tempo og høyt press - men også sørgelig mye unøyaktighet og et ufattelig antall angrep avblåst for offside. Nå var ikke alle avvinkningene like innlysende, men en overvekt av linjedommer Hofstras avgjørelser var nok korrekte.

I første omgang hadde L/K full kontroll nesten tvers igjennom omgangen. Mens hjemmelaget hadde flere fete tilbud, mens Skarps første sjanse kom etter 42 minutter - på et vakkert frispark som Jørgen Vik slo til corner. L/K får annullert et mål etter at Jens Georg Løvland kommer alene igjennom. Istedenfor å avslutte selv, slår han ballen videre til Ken Stian Olsen og han blir, relativt uforståelig, avvinket for offside. En rutinert måljeger som Olsen ville nok aldri plassert seg i offside når han lukter et så enkelt mål, men det var uansett dommen fra dommer og linjemann.

Etter 39 minutter jobber Rune Kristiansen og Morten Nilsen seg fram på høyrekanten. Kristiansen kommer seg løs og får skutt hardt med venstra. Keeperen redder, men ballen havner i beina på Rune Lillevik. Men med hele målet til hans disposisjon, setter Lille ballen utenfor... Like etterpå har Ken Stian Olsen en suser i tverrliggeren etter corner, men ingenting ville inn.

At L/K ble liggende og stange i nye 45 minutter var ganske uventet, men det er ikke tilfeldig at man til slutt får uttelling. Skarp 2 ble stadig mer slitne, og det ga rom og tid for både L/KS innbyttere Steffen Dreyer og Øyvind Garfjell, samt hobbysyklist Morten Nilsen, som i hvert fall ikke har fått dårligere kondis etter 270 mil på sykkelsetet i sommer.

Et skår i seiersgleden på Polleidet i dag var stopper Viktor A. Sørensens kneskade. Viktor er garantert ikke med på lørdag, og det kan også være fare for flere kamper denne høsten - i verste fall hele høsten.

* Tarjei Gautestad, ny fra TUIL, fikk sin debut på L/Ks A-lag i dag. Han kom inn noen minutter før slutt og rakk å markere seg med utsøkte dragninger, fint overblikk og et par pasninger som bare nesten nådde sine adressater.

L/K - Skarp 2 2-0 (0-0). 1-0 Rune Kristiansen (90 + 1), 2-0 Øyvind Garfjell (90 + 8).

Dommer: Johnny Nilsen, myndig og bra, ikke minst med å straffe Skarp for somlingen med kraftig tillegg i tid. Men burde etter vår mening likevel ikke latt Skarp så konsekvent trekke ned tempoet i kampen som de fikk gjøre.

Ingen gule til L/K

L/Ks lag: Jørgen Vik;  Jens G. Løvland, Viktor A. Sørensen, Tom-Jørgen Gangsø, Freddy Skogvang; Lasse Hausner, Frode G. Larsen, Ken Stian Olsen;  Morten Nilsen, Rune Lillevik,  Rune Kristiansen

Innbyttere: Steffen Dreyer for Rune Lillevik, Øyvind Garfjell for Viktor A. Sørensen, Tarjei Gautestad for Frode G. Larsen.