Trygg seier

Postet av Lyngen/Karnes IL den 22. Sep 2007

Steffen Dreyer scoret to mål da L/K enkelt satte Kvaløysletta på plass i ettermiddag. Endelig versjon

L/K ledet, utrolig nok, bare 1-0 til pause etter å ha svidd en haug med sjanser de første 25 minuttene av kampen. Det ble med Rune Lilleviks ene mål.

Etter hvilen satte Steffen Dreyer inn to mål før Frode G. Larsen satte punktum på vakkert vis ved å curle ballen opp i krysset etter en corner på L/Ks høyre side.

L/K spilte godt de første 25 minuttene av første omgang og hadde også en brukbar 2. omgang. KIL var ikke til å kjenne igjen fra det tøffe våroppgjøret på Alfheim og skal være sjeleglad for at det ble et noenlunde "normalt" sluttresultat.

1-0 kom egentlig på den første ordentlige sjansen i kampen. En fantastisk crossball fra Frode G. Larsen på venstrebacken fant høyreving Steffen Dreyer. Han rundet venstrebacken sin og skyter i korthjørnet. KIL-keeper Ken Moldenes gir en ørliten retur og Rune Lillevik er på plass og pirker ballen i nettaket. Lillevik og Dreyer var begge gode i dag. Lillevik jobbet utrettelig gjennom hele kampen, mens Dreyer gang på gang skapte farligheter mot venstrebacker og midtstoppere på Kvaløysletta.

Etter 1-0 målet kom det som sagt et utall fete tilbud L/Ks vei. Steffen raider etter 16. minutt og slår ballen inn til en mutters alene Ken Stian Olsen på løp midt foran mål. Olsen header imidlertid ballen utenfor.

Tre minutter senere er Tarjei H. Gautestad helt alene igjennom med KIL-keeperen, men lobber ballen over. Rett etterpå er det Jens-Georg Løvland som slår inn og Tarjei setter ballen i tverrliggeren fra 15-16 meter. Returen header Lille rett i fanget på KILs keeper.

22. minutt: Øyvind Garfjell slår en lekker ball fra venstrevingen mot vingkollega Dreyer på høyre. Dreyer runder backen i på kjent vis og slår inn til Ken Stian Olsen, som på nytt er på løp inn i boksen. Men denne gangen setter Olsen ballen utenfor med foten.

27. minutt: Ken Stian Olsen slår et uimotståelig legg fra høyresiden. Denne gangen er det Tarjei som er på løp inn i feltet. Men Tarjei har til gode å score på sine syv kamper for L/K og lykkes heller ikke på denne 100 prosentsjansen.

Etter denne intensive perioden dabber L/K av. Selv om laget fortsetter å ha banespillet, så bruker laget altfor lang tid på angrepene. Pasningene blir for upresise og KIL spiller seg i tillegg til et par farlige sjanser like før pause. En svak avslutning på første omgang for L/K og begynnelsen av andre blir da også langt bedre. Både Ken Stian Olsen og Tarjei H. Gautestad har gode skuddforsøk som stryker utenfor.

Så er det endelig duket for 2-0 på et sparsomt besøkt Polleidet. En corner fra Øyvind Garfjell blir først avklart, og Garfjell får ballen i fanget igjen ute på høyresiden. Han slår ballen inn i feltet igjen og der står den nybakte  kommunestyrepolitikeren Steffen Dreyer og dæljer ballen i mål på hel volley. Kjempefint mål av 21-åringen.

Og like etter at dommer Bertelsen har blåst igang kampen igjen er Dreyer igjennom. Rune Lillevik kjemper fram sjansen, som blir videreforedlet av et løst tilbakespill fra en KIL-forsvarer. Dreyer er på hugget og setter inn 3-0 - hans åttende seriemål i år.

Rune Lillevik og Tarjei Gautestad har så to store sjanser til før Frode G. Larsen endelig finner det bryet verdt å åpne målkontoen i serien for i år - fem minutter før slutt.

Med uavgjort på Senja mellom FK Senja og Skjervøy er det fortsatt et visst minimum av håp for oss i forhold til seriegullet. Men med fire poeng bak FK Senja og ett poeng bak Fløya, så er det fortsatt sølv som er det mest realistiske for L/K - spesielt med tanke på det tøffe kampprogrammet som gjenstår.

* 17-åringen Jan Robin Bjørn gjorde sin seriedebut med ti minutter i midtforsvaret på slutten. En flott debut for unggutten, som har spilt samtlige kamper i fjerdedivisjon i år.

* L/K viste litt av bredden i stallen i dag. Med et halvt lag borte i form av Stian Amundsgård, Viktor A. Sørensen, Freddy Skogvang, Morten Nilsen og Rune Kristiansen, så stiller man likevel en så sterk førsteellever som det man kan skue nedenfor.

L/K - Kvaløysletta 4-0 (1-0)
1-0 Rune Lillevik (11), 2-0 Steffen Dreyer (63), 3-0 Dreyer (64), 4-0 Frode G. Larsen (85)

Dommer: Hallgeir Bertelsen, Bakkeby - grei kamp

Ingen gule kort til noen av lagene.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Jens-Georg Løvland, Tom-Jørgen Gangsø, Mats-Haakon Karlsen, Frode G. Larsen; Tarjei Hansen Gautestad, Lasse Hausner, Ken Stian Olsen; Steffen Dreyer, Rune Lillevik, Øyvind Garfjell.

Innbyttere: Ole-Oscar Ross for Steffen Dreyer, Kristoffer Fagerborg for Øyvind Garfjell, Jan Robin Bjørn for Mats-Haakon Karlsen.