Positivt av ungguttene - tross tap

Postet av Lyngen/Karnes IL den 26. Jan 2008

Med tidenes yngste A-lag fra start, gjorde L/K en svært hederlig innsats mot et riktignok enda yngre TIL-lag.

Mot unge TIL-juniorer i vinterserieåpningen kunne det virke som L/Ks motgift var å stille tilnærmet like ungt. 15-mannstroppen bestod av 11 stykker på 21 år eller yngre, og det har aldri skjedd i moderne tid.

Nå var det et par-tre skade- og sykdomsforfall som gjorde at kampstallen ble mindre enn planlagt, og dermed gjennomsnittsalderen lavere, men når spillere som Ken Stian Olsen, Freddy Skogvang og Rune Kristiansen (som alle tre opprinnelig var i denne troppen) måtte kaste inn håndkleet, benyttet unggguttene sjansen til å vise at L/K har god dekning i stallen i år.

Det sto 1-1 til pause i en 1. omgang der TIL hadde flest sjanser. L/K hadde to fete tilbud: Det ene da en høyenergisk spiss for anledningen, Morten Nilsen, kjempet seg igjennom TIL-forsvaret og skjøt like utenfor målet til TIL-keeperen med det for alle lyngsværinger velklingende navnet Thomas Tøllefsen. Sinnsykt sterkt av Morten, og med litt mer spisserfaring hadde kanskje ballen gått innenfor også.

Den andre STORE L/K-sjansen i første omgang, utenom målet, kom da L/K fikk indirekte frispark inne i 16-meteren til TIL. En hjemvendt André Fagerborg knallet frisparket mot mål, men en flott parade av nevnte Tøllefsen nektet André mål i comebacket for moderklubben.

Også innbytter Alexander Løvland Rygh var nær ved å score etter fint forarbeid av spisskollega Fredrik P. Johansen. Men keeper-Tøllefsen nådde innlegget fra lenangsværingen like før Alex.

Etter 34 minutter scoret Alexander Lenning sitt første i sitt høyst uekte hat-trick i dag. Da hadde Jack-Idar Solli tatt løpet gjennom L/K-forsvaret, men blitt stoppet av en god Michael Wæraas i L/K-buret. Returen havnet imidlertid til Lenning, som enkelt satte inn 0-1.

Fire minutter senere var det imidlertid jevnt igjen. Øyvind Garfjell finner Fredrik P. Johansen inne i feltet, og TIL-forsvaret hindrer Fredrik såpass at dommer Ragnar Dahl dømmer straffe. Litt billig var den, men Fredrik var først på ballen og dermed er det lite å klage på for forsvarerne. Tom Jørgen Gangsø, i sin første kamp som kaptein på L/K, satte straffen sikkert.

Midtveis i første omgang måtte forøvrig L/K-propell Morten Nilsen forlate banen etter en hard duell i TIL-feltet. L/K-fysio/fysiske trener Jørn F. Berger konstaterte kjapt at Morten hadde fått seg en svært solid trøkk i hodet og at legehjelp var nødvendig. Det ble senere slått fast at Morten hadde fått seg en hjernerystelse, og at han må holde seg i ro noen dager. Men ingenting mer alvorlig enn det, heldigvis.

Etter pause har L/K veldig fin kontroll defensivt og klarer fortsatt å skape ting framover også. Høyreback Kristoffer Fagerborg viser fram pasningsfoten sin og slår en fin ball mot innbytter Alexander Løvland Rygh. Spissen er alene mot to TIL-forsvarere pluss keeper, men når den ene forsvareren bommer på ballen er Alex påpasselig frampå og pirker ballen inn. 2-1.

Selv om TIL hadde sine sjanser i første omgang, kom det likevel litt ut av det blå når de utlignet. Igjen var det Alexander Lenning som skar igjennom, lurer bort L/K-stopper Mats Håkon Karlsen og lobber L/Ks 197 centimeter høye keeper. 2-2 og da var det gått 60 minutter.

Fire minutter senere blir også Lenning matchvinner når han kommer på et skråløp fra venstre og setter ballen i motsatt hjørne. Da hadde TIL vært veldig effektiv den omgangen.

L/K får et par sjanser til å utligne, spesielt ved Jan Robin Bjørn og Øyvind Garfjell, men alt i alt var det ikke ufortjent at TIL-juniorene tok tre vinterseriepoeng i dag. De hadde også store sjanser mot slutten av kampen, og viste at det gror godt nedover i årsklassene til TIL - som seg hør og bør.

Med en smule mer rutine inn i laget, så hadde nok minst ett poeng vært reddet i dag. Vi skal slett ikke slå oss til ro med tap, selv om vi altså stilte veldig ungt og urutinert i dag. Og når man vet at spillere som blant andre Jens-Georg Løvland, Rune Lillevik, Frode G. Larsen, Lasse Hausner, Ken Stian Olsen, Steffen Dreyer, Rune Kristiansen, Freddy Skogvang og Stian Amundsgård sto over i dag, i tillegg til langtidsskadde Viktor A. Sørensen, så skulle det ikke bli for mange våkenatter for herrene Johnsen og Fagerborg framover.

* Andre Fagerborg ble med sitt comeback for L/K den første spillende hovedtreneren siden Halgeir Sivertsen i 1991-sesongen (Riktignok spilte Vegard Berg-Johansen kamper for L/K i 2006-sesongen, men da var han i utgangspunktet ikke spillende trener). André spilte midtstopper i dag og bidro enormt med sin rutine, duellstyrke og ikke minst pasningsfot. Øyvind Garfjell kan i hvert fall få mye å gjøre på venstrekanten med André tilbake i klubben. Fagerborg fant ihvertfall Garfjell mer en én gang i dag med sugende crosspasninger. Veldig bra! Litt ekstra artig var det nok for André å ha lillebror Kristoffer til høyre for seg gjennom hele kampen.

* Jan Robin Bjørn debuterte fra start for L/Ks A-lag. Bjørn spilte på venstreback i hele første omgang og halve andre, før han ble byttet ut. Jan Robin ble imidlertid byttet inn igjen og fikk dominere luftrommet de siste minuttene som midtstopper.

TIL-L/K 3-2 (1-1). 1-0 Alexander Lenning (34), 1-1 Tom Jørgen Gangsø (str. 38), 1-2 Alexander Løvland Rygh (51), 2-2 Lenning (60), 3-2 Lenning (63).

L/Ks lag: Michael Wæraas; Kristoffer Fagerborg, André Fagerborg, Mats Håkon Karlsen, Jan Robin Bjørn; Tom Jørgen Gangsø, Ole Oscar Ross, Andreas Holm, Øyvind Garfjell; Morten Nilsen, Fredrik P. Johansen

(Ingen av de som startet første kamp i vinterseriepremieren i 2007 stilte forøvrig for L/K i første kamp i år).

Innbyttere: Alexander L. Rygh, Stig Roar Hansen Rognli, Tor Arne Larsen, Vegard Samuelsen (ubenyttet)

Gult kort L/K: Andreas Holm

Neste kamp er neste helg, lørdag kl. 20.00 mot Skånland.