Garfjell matchvinner

Postet av Lyngen/Karnes IL den 12. Mai 2008

17-åringen banket ballen i hjørnet og ga L/K tre viktige poeng i gresspremieren på Polleidet. Endelig versjon

L/K kom tilbake etter å ha kommet under for Finnsnes to ganger. Begge gangen svarte frisparkfoten til André Fagerborg. Og med Øyvind Garfjells flotte venstrefotskudd et kvarter før slutt, var L/K i føringen. Den beholdt laget ut kampen.

Vinterværet de siste dagene gjorde seg gjeldende også på Polleidet i ettermiddag, selv om dagens L/K-ere bare må rette en takk til de som i sin tid fant ut at gressbanen skulle ligge akkurat der den ligger. For mens det var full vinter fem kilometer sør for og fem kilometer nord for Polleidet, var det akkurat så lite vinter på stadion at det gikk fint å spille kamp der.

Nå ble ikke L/K-FIL det store oppgjøret rent spillemessig. Til det er gressbanen fortsatt i for dårlig forfatning. Så mange sjanser ble da heller ikke skapt i første omgang. L/K hadde den første, da Øyvind Garfjell kom seg fri på sin venstreside. Garfjell førte ballen helt fram til eks L/K-er Jørgen Vik, som på sin side maktet å redde forsøket fra sin jevnaldrende eks-lagkamerat.

Øyvind kom løs mer enn én gang på venstresiden denne omgangen, men enten gikk innleggene i en FIL-fot, eller så var ikke løpene godt nok timet inne i boksen.

FIL viste seg som et bra lag, og får kampens hittil største sjanse da en FIL-spiss runder Michael Wæraas og setter ballen på mål. Heldigvis er Stian Amundsgård på plass og redder det svake skuddet.

Men få minutter etterpå er det ingen som redder noe. Da setter FIL-kaptein Yngve Waller Nilsen ballen i hjørnet etter corner og grønntrøyene får med seg en ledelse inn i garderoben.

I pausen gjorde L/K-trenerne Dan Håvard Johnsen og André Fagerborg grep. Ole Oscar Ross kommer inn på høyrevingen etter å ha vært usikker i forkant av kampen på grunn av lyskeproblemer. Det ble mer fasong på angrepsspillet, men likevel var det en kjent oppskrift som skulle få L/K-skuta på rett kjøl igjen: André Fagerborg setter sitt første av to frispark i mål fra rundt 25 meter. Ballen gikk via en FIL-forsvarer og inn i korthjørnet til en utmanøvrert Jørgen Vik.

Så løper FIL igjennom på L/Ks venstreside og Stian Konradsen setter enkelt inn 2-1. Men nå var det ikke aktuelt for L/K og André Fagerborg å legge seg ned for å dø. L/Ks spillende trener setter vakkert inn 2-2 over FIL-muren og utenfor Viks rekkevidde etter en av mange fellinger av bursdagsbarnet Steffen Dreyer.

Fagerborg var også sentral da Øyvind Garfjell avgjorde kampen. Det er André som slår Øyvind igjennom i det 74. minutt. Øyvind får all den tid han trenger for å sikte inn med venstrefoten, og et sekund senere fikk nettmaskene smake adidaslær.

Mot slutten hadde L/K flere farlige tilbud, men FIL kunne fort ha ødelagt hjemmepremieren da Krister Flytøren sprang alene igjennom i sluttminuttene. FIL-vingen rotet imidlertid bort ballen og bortsett fra det var det ikke spesielt spennende på Polleidet i sluttminuttene. L/K hadde grei kontroll og burde strengt tatt ha satt et par av sjansene også.

Knappe ti minutter før slutt blir FIL-spilleren Alexander Thuv skadet i en duell med Rune Lillevik. "Lille" og Thuv braker inn i hverandre på midtbanen og FIL-spilleren er maks uheldig. Han må ut på båre og videre med ambulansen. Rapportene i etterkant tilsier at Thuv visstnok har brukket begge bein i foten. Trasig avrunding på kampen og L/K håper Thuv får en raskest mulig konvalesens. Det er også på sin plass å beklage at ambulansen brukte over 20 minutter på å komme seg inn til Polleidet etter at den alvorlige skaden var rapportert.

* Marius Lingrasmo måtte kaste inn håndkleet i dag. Marius var ment å starte på høyrekanten mot FIL, men turde ikke tyne låret sitt for mye etter at han måtte avbryte samlingen søndag. Også Ole Oscar Ross fikk en amputert samling søndag på grunn av lysketrøbbel. Men litt egenbehandling, samt en skikkelig session med fysio Jørn F. Berger gjorde at Oscar kunne komme inn i andre omgang.

* Gjensyn med Rudi Dreyer for Polleidet-publikummet. Han fikk 20 minutter for Øyvind Garfjell og fikk vist seg litt fram med sin duellstyrke og vinnervilje.

* Unggutten Jan Robin Bjørn (17) debuterte fra start for L/Ks A-lag. Han dannet stopperpar sammen med Stian Amundsgård og ryddet bra opp - spesielt luftveien.

* Steffen Dreyer fylte 22 år i dag og spilte en god kamp - selv om målet manglet. Etterpå trakterte han forøvrig et fullsatt klubbrom med selvbakt bursdagskake!

Med seieren i dag klatret L/K opp på 5. plass på tabellen med sine beskjedne to spilte kamper. L/K er eneste lag som ikke har avgitt poeng ennå.

Neste kamp er allerede fredag - 16. mai oppgjøret mot Ishavsbyen borte. Neste hjemmekamp er mot Fløya 20. mai.

L/K - Finnsnes 3-2 (0-1) 0-1 Yngve Waller Nilsen (39), 1-1 André Fagerborg (54), 2-1 Stian Konradsen (60), 2-2 Fagerborg (68), 3-2 Øyvind Garfjell (74)

L/Ks lag: Michael Wæraas; Tor Arne Larsen, Jan Robin Bjørn, Stian Amundsgård, Lasse Hausner; André Fagerborg, Tom-Jørgen Gangsø; Rune Kristiansen, Rune Lillevik, Øyvind Garfjell, Steffen Dreyer.

Innbyttere: Ole Oscar Ross for Rune Kristiansen, Rudi Dreyer for Øyvind Garfjell, Frode G. Larsen for Tor Arne Larsen.

Dommer: Inge Jensen, Furuflaten - god

Gule kort, L/K: Stian Amundsgård, Steffen Dreyer

Mer om kampen på kretsens sider og hos Framtid i Nord.