Treningsleiren i Piteå:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 26. Jul 2009

England var best

Anført av L/K-kaptein Steffen Dreyer (23) dro England til slutt det lengste strået i den historisk jevne internturneringen på L/Ks treningsleir i Piteå.

Etter at alle fire landslagene hadde spilt tolv kamper hver, fordelt over to kvelder, sto Dreyers menn igjen som seierherrer. Treningsleirdebutantene Espen "Hulk" Haugen (25) og Jøran Grønnbakk Åsheim (16) fikk dermed en flott turneringsseier sammen med Dreyer, Andreas Holm (17) og Fredrik P. Johansen (19).

England fikk likevel en skjev start på turneringen. Nederland, anført av lynvingene Ole Oscar Ross og Øyvind Garfjell, var forhåndsfavoritter, og ledet lenge turneringen. Men sviktende form, og en etterhvert skadet spielführer i Lasse "Cruyff" Hausner, gjorde at Nederland ikke nådde helt opp til slutt. I seriefinalen ble det soleklar seier til England. Øvrige spillere på Nederland var Stig-Roar Hansen Rognli og Jan Robin Bjørn.

Turneringens lirare-lag var utvilsomt Sverige, som hadde et sterkt familiepreg. brødrene Jens Georg Løvland og Andreas Løvland hadde søskenbarnet Alexander Løvland Rygh med seg på Sverige. I tillegg var Ole Remi Hausner med på laget og han er sønn av Jens, Alexander og Andreas' søskenbarn Hege Hausner. Kun femtemann Kristoffer Fagerborg hadde ikke røtter i Oksvika av de fem som kapret hjertene til de nøytrale tilskuerne iført svensk landslagsdrakt og matchende lyseblå boksershortser. Rent sportslig holdt det likevel ikke til mer enn tredjeplass, men svenskene ga både England og Nederland kamp til døra. Svenskenes forsvarsspiller Jens Georg Løvland fikk forøvrig grisespill-prisen under premieutdelingen torsdag kveld etter to rødkort-taklinger på ti sekunder mot Skottland. Hadde det skjedd i seriekamp hadde nok kretsen hasteinnkalt administrasjonen fra ferie for å utmåle straffen.

Steffen Dreyer benyttet også sjansen til å ta toppscorer-tittelen etter å ha knivet med Skottlands Aleksander Helberg gjennom hele turneringen. Dreyer havnet til slutt på 13 mål, mens reisaværingen Helberg klart 11. Helbergs lagkamerater på Skottland var forøvrig Rudi Dreyer, Thomas Leonhardsen, Mats-Haakon Karlsen, Eivind Bekkstrand og Trond Egil Larsen.