FK Fotball-ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 8. Mar 2010

Ny  serieordning vedtatt

I helga ble det enda viktigere å hevde seg i årets sesong.

For på helgas forbundsting ble det med overveldende flertall vedtatt å spisse norsk 3. divisjon ved å kutte ned på antall avdelinger fra 24 til 12.

Dette er i tråd med det L/K hele tiden har ønsket og det er derfor gledelig at det var såpass unison enighet om det på tinget.

Den nye ordningen innebærer i praksis at Troms og Finnmark slås sammen til én 3. divisjonsavdeling, der vinneren får direkte opprykk til 2. divisjon. Det betyr flere viktige kamper for alle lag og et bedre sportslig nivå for klubbene som er kvalifisert til den nye 3. divisjonen. L/K mener det er veien å gå for å prøve å tette litt av gapet mellom 3. divisjon og 2. divisjon - som er altfor stort i dag både sportslig, administrativt og økonomisk. En sesong i dagens 3. divisjon er ikke egnet til å forberede en klubb for de krav som venter i 2. divisjon. Med den nye divisjonen på plass, vil klubbene måtte stille større krav til seg selv allerede på nivå 4.

Klubbene i Troms fotballkrets har vært blant de som har kjempet for den nye serieordningen, til tross for at man ser klare utfordringer når det gjelder reiser og økonomi. En forutsetning har hele tiden vært at det må opprettes en reisefordelingskasse - der alle 3. divisjonsklubbene bidrar med penger for å dekke litt av de ekstra utgiftene utkantlagene pådrar seg. Et beløp på 15.000 kroner per klubb ble vedtatt på tinget. I tillegg er det mulighet for å hente inn eksterne sponsorer som kan bidra til at økningen av utgiftene ikke blir for store for klubbene.

Vedtaket i helga betyr at det er overmåte viktig for L/K å komme blant de 5-6 beste i FK Fotball-ligaen i år. Å spille i den nye 3. divisjonen er et svært naturlig mål for L/K selv om det stiller økte krav til klubben.

Vi gratulerer forbundstinget og Fotball-Norge med vedtaket og gleder oss til sesongen 2010!