NM-cupen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 10. Apr 2010

Snublet i første hinder

L/K klarte ikke å avansere fra første kvalikrunde i cupen. Oppdatert versjon!

To mål av Andreas Løvland til tross: L/K tapte 2-4 for Fløya på Geitnes kunstgress i dag. L/K tok ledelsen 1-0, men så går det galt. Espen Haugen blir utvist og Fløya får etter hvert 1-1.

I andre omgang er det spenning helt til Fløya får 4-2 målet sitt like før full tid.

L/K åpnet kampen best, men er effektiv når man går opp til 1-0 på kampens første ordentlige sjanse. Tarjei Hansen Gautestad driller lenge rundt med fløyaspillerne litt utenfor 16-meteren før han plutselig slår igjennom en Andreas Løvland på løp inn i feltet. Løvland gjør ingen feil alene med keeperen med det lyngen-klingende navnet Thomas Tøllefsen.

L/K makter imidlertid ikke å tilrive seg noe særlig initiativ som følge av scoringen. I stedet er det Fløya som har mest av banespillet, dog uten at de klarer å skape sjanser. Etter 25 minutter av omgangen får Espen Haugen direkte rødt kort av dommer Ragnar Dahl etter en takling bakfra. Kanskje litt strengt dømt, men likevel ikke så mye å si på. L/K var nede i ti mann og i tillegg må Joakim Flatvoll forlate banen med en skade. Og noen minutter senere straffer en tidligere L/K-spiller Endre Aabrekk oss når han sklir inn 1-1 fra kloss hold etter legg fra Fløyas høyreside.

1-1 til pause etter en omgang under pari fra L/K - 10 mann eller ikke 10 mann. Andre omgang blir relativt sett en opptur, ettersom L/K holder greit følge med Fløya. Men det er grønntrøyene som er farligst innledningsvis og får både 2-1 og 3-1. Når en av L/Ks aller beste i dag, Andreas Løvland så header inn 3-2 i det 72. minutt etter et nydelig innlegg fra venstreback Øyvind Garfjell så ble L/K farligere og farligere. Steffen Dreyer spilte spiss i andre omgang og lagde mye ugagn for Fløya-forsvaret. Og mot slutten av kampen skapte han og Løvland kaotiske tilstander mer enn én gang foran Tøllefsen i mål.

Men i stedet for å få utligningen som hele L/K jaktet på, kontrer det unge fløyalaget og kommer inn i straffefeltet. Der feller Rudi Dreyer Fløya-angriperen og det blir straffe. 4-2 og siste cuphåp er ute for L/K.

Tapet i A-lagets sesongdebut hjemme kan snus til noe positivt. Det bør i alle fall føre til at spillerne er rimelig revansjesugne foran seriestarten mot BOIF neste helg.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Andreas Holm, Mats-Haakon Karlsen, Joakim Flatvoll, Øyvind Garfjell; Ole Remi Hausner, Steffen Dreyer, Aleksander Helberg, Tarjei Hansen Gautestad; Espen Haugen, Andreas Løvland.

Innbyttere: Rudi Dreyer og Mathias Olsen

Dommer: Ragnar Dahl - god