FK Fotball-Ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 17. Apr 2010

En flott serieåpning

L/K var ikke nådig mot gjestene fra Bardufoss i ettermiddag. Endelig versjon

Til slutt ble det 8-0 i solskinnet på Geitnes. Et litt flatterende resultat for L/K, men en ganske så fortjent seier kan vi nok driste oss til å påstå at det var.

Det sto 2-0 til pause i en omgang der L/K var det førende laget uten å imponere nevneverdig. En del store sjanser, men det var bare Andreas Løvland og en uheldig BOIF-spiller som klarte å sette ballen i mål. Løvlands mål, tidenes første A-lagsseriemål på Geitnes, kom etter pent angrepsspill av L/K. Morten Nilsen, energisk og god som spiss i dag, vender opp inne i feltet og hæler ballen tilbake til høyrekant Ole Oscar Ross. Ross klinker til med høyra og BOIF-keeper Preben Ingebrigtsen får bare fistet ballen ut i målgården. Der er Løvland på plass og setter det historiske målet.

L/K fortsetter å kjøre kampen, men det mangler likevel litt punch i det offensive. Angrepene sitter ikke, og av og til virker det som om det er for mange fristende alternativer på topp når både Ross, Løvland, Nilsen og Dreyer setter fart. Etter 20 minutter slår Øyvind Garfjell en corner mot bakerste stolpe som L/K-kaptein Mats-Haakon Karlsen når høyest på. Han header ballen tilbake i feltet og en BOIF-spiller beiner ballen videre i nettet. Fristende, men direkte feil, å gi målet til Karlsen. Men han får assist!

Karlsens egen versjon av målet er som følger:

"Corneren gikk i bakhodet på en BOIF-spiller, så i brystkassa mi og deretter i leggen på en annen BOIF-spiller da han prøvde å stoppe den og i mål".

I andre omgang, på 2-0, får BOIF, som stilte svekket i dag, noen virkelig feite tilbud. Men en meget god Jørgen Vik var sugen på clean sheet i seriedebuten og stoppet det som kom, i tillegg til at BOIF ikke virket sylskarpe foran mål i dag.

Etter hvert ble det da også festfotball fra L/Ks side på solfylte Geitnes. Steffen Dreyer satte sine to første for sesongen og det første kom etter 64 minutter. Ole Oscar Ross slår et millimeterpresist innlegg fra høyrekanten og Dreyer har timet løpet sitt perfekt, rager høyest i feltet og stanger kula lekkert i mål på nærmeste. To minutter senere er det høyrefoten til Dreyer som skal vises fram. Han får god tid på 20-25 meter. BOIF-presset mangler og elvevollingen klinker ballen opp i nett-taket.

Nå var det egentlig bare snakk om hvor stor seieren skulle bli. BOIF var tom og en meget god Øyvind Garfjell begynte for alvor å herje opp og ned venstreflanken.

Og nå skjer ting fort her. L/K-trenerne Lange og Johnsen får innpå Aleksander Helberg og Alexander Løvland Rygh og de bruker ikke lang tid på å markere seg. Først scorer Helberg sitt aller første mål for L/K med sitt første spark på ballen etter forarbeid av Morten Nilsen, før Løvland Rygh gjør akkurat det samme to minutter etter det igjen - denne gangen med Steffen Dreyer som både grovarbeider og servitør. Også Fredrik P. Johansen fikk innhopp i dag og han var også veldig kvikk den tiden han fikk ute på gresset.

Etter 86 minutter er det siste spikeren i kista. Garfjell avanserer oppover i korridoren mellom sidelinja og BOIF-forsvaret og slår et vakkert legg på bakerste stolpe. Der kommer Ole Oscar Ross småjoggende og kan sette inn 8-0. Et samspill som fikk L/K-leder Johnny Hansen til å mimre tilbake til småguttelaget på tidlig 2000-tall. Artig også at vi fortsetter å score selv om både Andreas Løvland, Morten Nilsen og Steffen Dreyer etter hvert ble tatt av banen og spart.

8-0 på et brukbart besøkt Geitnes borger for god stemning i L/K-leiren. Det skal man slett ikke kimse av verdien av, men L/K-guttene må bare bruke treningsuken til å nullstille seg fram mot en vanskelig bortekamp mot Salangen. Det er fortsatt mye å jobbe med for laget - både offensivt og defensivt - selv om det er lett å glemme det etter en sånn serieåpning.

*Vi må vel tilbake til sesongen 2002 for å finne makan til seriestart for L/K. Da spilte vi borte mot Kvaløysletta på Fløyabanen og da ga ikke Ken Stian Olsen, Håkon Winther og co. seg før det sto 10-0. Mer om den kampen her!

* Joakim Flatvoll måtte kaste inn håndkleet før kampen i dag. En liten murring fremre del av hofta gjorde at Flatvoll, etter råd fra L/K-fysio Jørn F. Berger, ikke tok sjansen på å spille i dag. Dermed fikk unggutten Mathias Olsen (17) starte i serieåpningen i midtforsvaret sammen med kaptein Mats-Haakon Karlsen. Det gikk veldig fint og Mathias fikk igjen vist at dekningen på stopperplass i L/K er god.

*Espen Haugen sonet sin første av to kamper etter rødkortet han pådro seg i cupen mot Fløya forrige helg.

* Ole Remi Hausner spilte sin 50. A-lagskamp for L/K. Nå er det bare 238 kamper opp til onkel Lasse!

* Andreas Løvland klatret opp på syv scoringer så langt i vinter og er dermed delt toppscorer med Morten Nilsen. Steffen Dreyer er like bak med sine seks scoringer så langt i vinter og vår.

L/Ks lag: Jørgen Vik; Andreas Holm, Mathias Olsen, Mats-Haakon Karlsen, Øyvind Garfjell; Ole Remi Hausner, Tarjei Hansen Gautestad, Steffen Dreyer, Ole Oscar Ross; Andreas Løvland, Morten Nilsen

Innbyttere: Aleksander Helberg, Fredrik P. Johansen, Alexander Løvland Rygh

Dommer: Stig Are Sørensen - sedvanlig god