FK Fotball-Ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 24. Apr 2010

Tre straffer og tre poeng

L/K brukte andreomgangen godt i Salangen i dag. Foreløpig versjon!
Tomålsscorer Tarjei Hansen Gautestad og kaptein Mats-Haakon Karlsen
L/Ks tomålsscorer Tarjei Hansen Gautestad og kaptein Mats-Haakon Karlsen.

L/K fortsetter å toppe FKFL-tabellen etter to serierunder. I ettermiddag ble Salangen slått 5-2 på Idrettsheia etter at L/K fikk, og scoret, på tre straffespark! I tillegg dømte dommer Johnny Olsen, korrekt, et fjerde straffe også på slutten av kampen men linjedommer Vidar Elvevold mente at forseelsen hadde skjedd på utsiden av straffefeltet. Høyst diskutabelt, men likevel ikke viktig.

Tromsdalingen Tarjei Hansen Gautestad viste seg som sikkerheten selv da han konverterte to straffer i mål. Steffen Dreyer, som ble felt på begge Tarjeis straffer, tok den tredje straffen da Ole Oscar Ross ble sparket ned i feltet.

De to siste målene sto Ole Remi Hausner og Øyvind Garfjell for.

Det sto 1-1 til pause og 2-1 til Salangen ti minutter ut i andre omgang. Etter det var det stort sett bare L/K og seieren var etter hvert høyst fortjent.

L/K begynte kampen best. Løperrekka, som det het i gamle dager, Ross, Nilsen og Dreyer stresset Salangen-forsvaret skikkelig med et par anledninger samtidig som Kaptein Karlsen og hans mannskap hadde god kontroll bakover.

Men Salangen er ikke et hjemmelag å kimse av, selv om fjoråret bare ga to seire på eget kunstgress. Og da L/K fikk sitt første straffespark etter 34 minutter så var det i en god periode for hjemmelaget - der flere gode sjanser ble spolert. Straffesparket var omdiskutert, men kom etter pent spill av Steffen Dreyer og Morten Nilsen. Dreyer slår vegg med Nilsen og får ballen tilbake. Han setter fart, løper fra forsvaret og blir tatt av keeperen. Hadde denne straffesituasjonen vært kampens tredje og ikke den første, så spørs det vel om det hadde blitt dømt. De to neste straffene var nemlig så udiskutable at det ikke var mulig å ikke dømme på dem.

Men i det 34. minutt var det duket for Tarjei Hansen Gautestads første seriemål for L/K. Etter eget sigende hadde han bommet på de syv siste straffene han hadde tatt, men det var vanskelig å spore noe særlig med usikkerhet da tromsdalingen steppet opp og satte inn 1-0.

Fem minutter før pause utligner Salangen etter et frispark fra 35 meter. SIFs Vidar Higraff har et tungt skudd, som L/K-keeper Jørgen Vik gir retur på. Flere salangsværinger prøver å sette ballen i mål og L/K-forsvaret makter ikke å klarere. Til slutt er det Eivind Jakobsen som får æren.

De siste fem minuttene av første omgang trykker L/K voldsomt på. Øyvind Garfjell tar den faste ruta si forbi motstandernes vinger, indreløpere og backer og legger inn foran mål. Morten Nilsen får to gyldne muligheter til å putte, men denne gangen måtte Salangen-dødaren gå av banen uten mål på Idrettsheia. Men Morten bidro med sitt til å mørne SIF-forsvarerne og gjøre dem klare for et enda mer offensivt L/K-lag i andre omgang.

Salangen har imidlertid ambisjoner i angrepsspillet sitt også etter pause. Et frispark i det 55. minutt blir slått inn i det indre gemakker av L/K-forsvaret, går over alt og alle og lander på hodet til Snorre Ratkje. Han setter inn 2-1 fra skrått hold og L/K er på bakføttene.

Men L/K, som ikke har tapt på Idrettsheia siden juni 2001, hadde ikke intensjoner om å gjøre det denne gangen heller. En liten formasjonsendring i pausen førte til at Ole Oscar Ross og Morten Nilsen spilte spisser i 4-4-2-formasjon. Og nettopp Ross skulle bli sentral i snuoperasjonen. Først etter 59. minutter når L/K viser pasningsfotball av høy klasse. Steffen Dreyer spiller Ole Oscar Ross igjennom til høyre inne i straffefeltet og Ross slår en perfekt ball ut til Ole Remi Hausner ute på rundt 16 meteren. Hausner har scoret volleyperler før, og denne gangen brukte han all følsomheten på innsiden av høyrefoten til å sette ballen på hel volley i hjørnet.

Fire minutter senere er det mer L/K-penspill på SIFs banehalvdel. Til slutt får Ole Oscar Ross ballen inne i straffefeltet til SIF og blir sparket rett ned. Soleklar straffe som Steffen Dreyer setter i mål. Steffens tredje seriemål i år og hans 110 L/K-mål totalt. 3-2.

4-2 kan i all hovedsak tilskrives Steffen Dreyer, selv om Tarjei Hansen Gautestad fikk æren av å ta straffesparket som Dreyer-raidet til slutt endte opp i. Steffen tok ballen og avanserte over hele SIF-banehalvdelen og la bak seg alt av salangsværinger på sin vei. Til slutt var det bare keeperen igjen, og han ble også rundet. Men SIF-keeperen unnet ikke Steffen et så flott mål og felte ham. Rødt kort til keeper Jørn Ivar Kroken og kampen i realiteten avgjort.

Kjappfotingen Snorre Ratkje måtte gå i mål og L/K burde utnyttet sitausjonen atskillig bedre enn man gjorde. På de siste 18-19 minuttene av kampen klarte bare L/K å score ett mål til - et usedvanlig vakkert volleyskudd av backfenomenet Øyvind Garfjell etter 80 minutter.

Med seieren på Idrettsheia kan L/K nyte en ny uke på toppen av FKFL-tabellen, foran andre fullpottlag som Skarp og Fløya. Også TUIL 2 og TIL 3 har mulighet til å komme opp på seks poeng i løpet av uka.

* Andreas Løvland spilte i en alder av 16 år og 349 dager sin 50 A-lagskamp for L/K. Det er helt sikkert i nærheten av en norsk rekord...

* Neste kamp er hjemme på Geitnes 1- mai - mot Skjervøy. Det blir en knokkelkamp som vi håper mange tilskuere har lyst å få med seg!

L/Ks lag: Jørgen Vik; Andreas Holm, Joakim Flatvoll, Mats-Haakon Karlsen, Øyvind Garfjell; Andreas Løvland, Ole Remi Hausner, Tarjei Hansen Gautestad; Steffen Dreyer, Morten Nilsen, Ole Oscar Ross.

Innbyttere: Aleksander Helberg for Dreyer, Alexander Løvland Rygh for Ross, Jonas Samuelsen for Holm.

Gult kort L/K: Tarjei Hansen Gautestad

Dommer: Johnny Olsen, Bakkeby - Grei kontroll på kampen, men brukte fløyta vel mye etter vår mening. Burde stått på sitt da han helt korrekt dømte det fjerde straffesparket til L/K.