FK Fotball-Ligaen 2010:

Postet av Lyngen/Karnes IL den 1. Mai 2010

L/K knuste Skjervøy
L/K beholder nok tabelltoppen denne uka også... Endelig versjon!

Et L/K i skikkelig målform knuste Skjervøy 9-1, på det grønne kunstgresset på Geitnes. Stillingen til pause var 5-0.

Selv om seieren var i største laget utifra spill og sjanser, så var det utvilsomt klasseforskjell på lagene i dag.

Tradisjonelt sett er det SIK som bruker å gå i strupen på L/K fra starten av. Men det var strengt tatt ikke tilfelle i dag. L/K var tydelig klar til kamp fra start, og satte inn et par sugende taklinger tidlig. Men det skjedde ingenting foran mål før SIK får straffespark etter fem minutter. Vingen Øyvind Nilsen prøver å sette straffen bak L/Ks Jørgen Vik, men makter det ikke. Returen tar Jørgen også, og dermed var L/K ut av fengsel.

Like etterpå har Ole Oscar Ross sitt første raid for dagen. Han finner Morten Nilsen foran mål, men Nilsen hadde ikke helt sjarmen så tidlig i kampen. Etter ti minutter sitter imidlertid ballen i nota. Steffen Dreyer gjør et flott forarbeid på høyrekanten etter en corner. Han slår ballen inn på bakerste, og der ofrer Morten alt for å kunne sette hodet til ballen. 1-0.

Nilsen har en kjempesjanse til like etterpå, men nå var det spissmakker Steffen Dreyer som skulle få kampen inn i sitt spor. Vi tar det i kronologisk rekkefølge:

2-0 (19): Steffen gjør en god jobb defensivt, og løper opp en ball. Slår så til Tarjei Hansen Gautestad, som venter til Dreyer er posisjon før han slår en flott stikker. Dreyer er alene igjennom og setter ballen lavt til høyre for keeper. Småpent!

3-0 (26): Steffen Dreyer får ballen fra backfenomenet Øyvind Garfjell og klinker den i lengste hjørne fra 25 meter.

4-0 (32): Ross er på nytt oppdrag på høyrekanten. Denne gangen går han rett inn i midtforsvaret til SIK før han slår Steffen lekkert igjennom i midten. Steffen får en briljant førstetouch før han setter ballen i nordmålet.

5-0 (37): Backfenomenet Øyvind Garfjell spilles igjennom av Steffen Dreyer og slår inn foran mål. Der får Morten Nilsen god tid til å dempe, vende og skyte.

Skjervøy nådde å svi et par skikkelig feite sjanser mot slutten av omgangen. Blant en dobbelsjanse der ballen blir headet i stolpen. Skjervøyværingene hadde fortjent et mål der, men mangler den siste punchen i angrepsspillet sitt. L/K på sin side scoret på over femti prosent av sjansene sine i 1. omgang og manglet definitivt ingenting i sitt angrepsspill.

Og så var det sikkert noen av de knappe 200 tilskuerne i dag som regnet med at SIK skulle komme ut som et nytt lag etter pause - etter tekoppkasting og oppvarma hoinnkjæft i garderoben. Men etter 56 minutter blir Morten Nilsen felt på rundt 30 meter. Morten har scoret på frispark før, men det som skulle følge nå var nok noe av det råeste vi har sett fra den kanten. SIK stiller opp en mur, men Morten tar rennafart med hat-trick i blikket og smeller ballen i krysset til generell Geitnes-jubel både i bakken og ikke minst på benken. 6-0.

Så er det ny corner etter 63 minutter. Ole Oscar Ross får ballen like utenfor 16-meteren og viser Geitnes-publikummet at det ikke bare er farten som er rå på Lyngseidet-gutten. Han setter ballen hardt opp i nettaket bak SIK-keeperen og scorer dermed sitt tredje seriemål i år. 7-0.

Etter 69 minutter er Andreas Løvland på ferde. Andreas Løvland fikk for første gang i en seriekamp for L/K oppleve å ikke være L/Ks yngstemann, da Joakim Einebakken Nilsen gjorde sin seriedebut 12 minutter før slutt. Men Løvland ble i hvert fall yngste målscorer i dag. Et pent veggspill med dommer Ragnar Dahl (!) fører Andreas alene igjennom. Han setter trygt hans andre seriemål for året.

I en sånn kamp så hadde det vært artig å kunne holde nullen. Men dessverre skulle det være den eneste skåret i gleden. SIK får seg et trøstemål ved innbytter Martin Langeland. Da var det spilt 73 minutter.

Til tross for store rom og mange sjanser de siste minuttene blir det bare ett mål til. Det er det kaptein Mats-Haakon Karlsen som står for når han banker ballen i nettaket etter dødball. Et verdig punktum ett minutt før ordinær tid var omme.

* Seieren i dag var L/K største over naborivalen noensinne. 9-1 er ikke hverdagskost uansett motstander. Nå har vi to åttemåls-seiere på Fort Geitnes hittil i år. Det gir selvtillit.

* Steffen Dreyer spilte sin 230. A-kamp for L/K i dag. Spissen er nå oppe i 113 A-lagsmål og er på full fart mot et snitt på ett mål per andre kamp.

* Kaptein Mats-Haakon Karlsen spilte sin 110 kamp for L/K i dag. Høyreback Andreas Holm rundet 50 kamper for L/K.

* Joakim Einebakken Nilsen gjorde sin seriedebut i dag da han fikk 12-13 minutter på høyrebacken på slutten - i en alder av 15 år og 223 dager. I L/K-historien er det nok bare Andreas Løvland som slår den. Tar vi med oss gamleklubbene Lyngen og Karnes, så kan det nok komme en kandidat eller to til. Men uansett en fjær i hatten for den unge furuflatingen.

Funfact: Fire Andreas-er på banen fra start i dag. SIK med sine Jensen og Helberg, mens L/K kunne skilte med Løvland og Holm.

Kampfakta:

L/K - SIK 9-1 (5-0): 1-0 Morten Nilsen (10), 2-0 Steffen Dreyer (19), 3-0 Dreyer (26), 4-0 Dreyer (32), 5-0 Nilsen (37), 6-0 Nilsen (56), 7-0 Ole Oscar Ross (63), 8-0 Andreas Løvland (69), 8-1 Martin Langeland (73), Mats-Haakon Karlsen (89).

Tabellen, for den som vil nyte den, finner man her:

L/Ks lag: Jørgen Vik; Øyvind Garfjell; Joakim Flatvoll, Mats-Haakon Karlsen, Andreas Holm; Ole Remi Hausner, Tarjei Hansen Gautestad, Andreas Løvland, Ole Oscar Ross; Steffen Dreyer, Morten Nilsen.

Innbyttere: Fredrik P. Johansen, Joakim Einebakken Nilsen, Aleksander Helberg.

Gult kort, L/K: Tarjei Hansen Gautestad

Dommer: Ragnar Dahl. Vi siterer L/K-trener Dan-Håvard Johnsen: - Han dømte sin beste kamp på 20 år.